Naar de navigatie Naar de inhoud

Marktwerking in de zorg: fast food of super food?

Geplaatst op 31 juli 2014 door - 4406 keer bekeken

Foto Marktwerking in de zorg: fast food of super food?

Heb je dat ook wel eens? Eigenlijk heb je de groente thuis al klaar liggen, maar die pizza of hamburger is erg aanlokkelijk.

Hoewel ik op zo’n moment altijd mijn moeders stem in mijn geweten hoor die zegt: ‘Daar kan je toch niet op leven?’, moet ik eerlijk bekennen dat ik toch wel eens zwicht voor zo’n lekkere ongezonde snack.


Tegenwoordig kunnen we cliënten verleiden tot lekker snacken in plaats van het aanbieden van gedegen zorg. We moeten ook wel met de huidige marktwerking in de zorg. Want is het bij u niet te krijgen, dan wel bij de concurrent.

Hip en aantrekkelijk
Gratis extra echo’s, avondspreekuur, goodiebags, gelikte websites, actieve social media
en dat alles om maar hip en aantrekkelijk te blijven en zo de cliënt te lokken naar jouw zorg. Dit om de minimale omzet te behalen is die nodig in voor een florerend zorgbedrijf.

Marktwerking: betere zorg en meer innovatie?
Maar ik hoor u denken, op zich toch niet erg die extra service, is dat niet juist het voordeel van marktwerking? Betere zorg en meer innovatie?
De cliënt zou zo de beste zorg op maat kunnen kiezen, hoe ze het zelf wenst.
En toch ageer ik hier tegen. Deze service is op zich zelf staand niet erg, maar zoals mijn moeder zei, je kunt er niet op leven. We zouden dus niet onze cliënten moeten misleiden met deze concurrentievormen. Zeker niet in de verloskunde. Ik zal het uitleggen:

De drijfveer van de vroedvrouw
Zorg in de puurste vorm is om te dienen, niet om te verdienen. De aard van marktwerking staat haaks op de aard van zorg. Vroeger was de vroedvrouw een wijze vrouw uit het dorp, waar je de zorg van aannam, en vertrouwde op haar wijsheid en kunde. Zij gaf je vertrouwen dat jij het kon, een kindje baren en moeder zijn. Dit in ruil voor een appel en een ei. Het economisch verdienmodel was bij deze wijze vrouwen geen drijfveer. Maar hun drijfveer was hun passie en kunde om vrouwen te helpen.

De kern van goede, verloskundige zorg
Dit is waarom ik zou willen dat een vrouw voor mij als verloskundige kiest en dat klinkt misschien niet heel sexy. Goede zorg, die er op gericht is om de ander te dienen, zodat zij voldoende vertrouwen in haar lichaam krijgt om haar kind te baren en te voeden.  Dit vertrouwen creëren is de kern van goede verloskundige zorg.

Een avondspreekuur klinkt leuk als je een drukke baan hebt en alleen ‘s avonds tijd voor een controle hebt, maar het komt de kwaliteit niet ten goede als je verwezen moet worden naar het ziekenhuis, die op dat moment geen poli open heeft. Een kindje vraagt ruimte van jou in je buik, maar ook in je hart, je leven en in je agenda.

Echo’s of zelfvertrouwen
Net als extra echo’s, vroeger had je er geen of 1, nu minstens 4! Op zich is het heerlijk alle geruststelling die we kunnen krijgen door de huidige echografie. Maar ik daag je uit om het vertrouwen uit jezelf te halen en te letten op de signalen die je kindje je geeft. Dit in plaats van alleen je vertrouwen te stellen op apparaten buiten jou om.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen echo’s of avondspreekuur, en een lekkere snack is best fijn op zijn tijd. Maar moeten we als professionals niet oppassen in het aanbieden van snelle snacks alleen om te concurreren?

Voeden we de hap snap zorg, of willen we goede zorg, als basis voor gezonde gezinnen?

 

Vivian Vietje-Scholte



Er zijn 4 reacties geplaatst

Michelle | 21 augustus 2014

Wat een vergezochte vergelijkingen allemaal. Ook met een extra echo of een avondspreekuur kun je kwalitatief goede zorg leveren. Verloskundigen zijn zorgprofessionals met een gedegen opleiding. Ja, en met ons beroep moeten we ook gewoon ons brood verdienen. Dat lijkt me logisch en doet niets af aan de kwaliteit.

hans | 6 augustus 2014

@Vivian. De misleidende marktwerking zie ik helaas óók op de kwaliteitsvergelijkende zorgkaarten. Waarom is er niet voor één landelijke zorgkaart gekozen en moet bijvoorbeeld Independer zijn eigen soepje koken? Worden daar consumenten misschien indirect bewust op websites gelokt en waarom? Zakendoen natuurlijk! Maak me sterk, dat niet ook de Consumentenbond zich er weer tegenaan moet gaat bemoeien en uiteindelijk, natuurlijk geheel onafhankelijk, helpt bij het overstappen naar bij voorbeeld een andere verzekering. Marktwerking van de egoïstische soort om geld te kunnen verdienen. Maar wat heb ik nu aan een grote stapel meningen van consumenten en 'gebruikers'? Objectief is het niet en ook ontevreden consumenten klimmen graag eerder in het toetsenbord dan consumenten die gewoon tevreden zijn. Bij beoordelingen van restaurants ligt het er vaak dik bovenop, dat er gemanipuleerd werd, maar hoe is dat in de zorgbeoordeling? Mij is ook geen keurmerk onder ogen gekomen. Ik heb een zeer goede vakarts in een ziekenhuis, maar helaas voor hem een minder gekwalificeerd ziekenhuis. Hoe kan ik deze arts nu opwaarderen? Niet dus! En zèlfs wanneer het ziekenhuis beregoed is......maar de entree niet zo modern en de parkeerplaatsen verder weg liggen, krijgt uiteindelijk de goede verpleegkundige zorg toch daardoor een onverdiende domper. Liever gèèn, dan een incompleet oneerlijk beoordelingssysteem...

Anne | 1 augustus 2014

Ik vind het een beetje raar om een avondspreekuur als lagere kwaliteit van zorg te zien of als snack. Als je een middagafspraak om 16:30 hebt, loop je toch tegen hetzelfde 'probleem' aan dat je niet per omgaande gezien kan worden op de poli. Daarbij is de vraag of het de kwaliteit van de zorg schaadt als een probleem dat zich blijkbaar pas bij het spreekuur manifesteert een dag later bij de poli wordt gezien. Deze vrouw had namelijk net zo goed een aantal dagen later pas een afspraak kunnen hebben op het spreekuur.
Ik denk ook niet dat je aan het wel of niet bezoeken van een avondspreekuur kan afleiden hoeveel ruimte vrouwen in hun agenda maken voor de zwangerschap.

Charlotte Peters | 31 juli 2014

Helemaal mee eens. Aan extra service heb je niets als de behandelend verloskundige praktijk geen perfecte zorg kan leveren. Als de zorg niet goed is heb je niets aan dure echo apparaten en lange openingstijden.
En zoals beschreven staat, luister naar je lijf en hart, die maken meer duidelijk dan welke echo of onderzoek dan ook!
Ik heb me altijd erg prettig gevoeld bij mijn verloskundige omdat zij naar mij luisterden en niet bezig was of mijn zwangerschap wel volgens het boekje verliep.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.