Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen door zorgverleners

Categorieën veelgestelde vragen:

Algemeen

Welke zorgaanbieders staan op ZorgkaartNederland?

ZorgkaartNederland vermeldt zorginstellingen en zorgverleners.

Zorginstellingen kunnen uit één of uit meerdere locaties bestaan. Het uitgangspunt van een zorglocatie is dat er op iedere locatie zorg wordt verleend en niet alleen begeleiding of ondersteuning wordt geboden. Daarnaast vindt u ook zorgverzekeraars, zorgkantoren, patiëntenorganisaties en belangenverenigingen op ZorgkaartNederland.

Zorgverleners zijn volgens ZorgkaartNederland mensen die volgens de wet een één-op-één behandelrelatie hebben met hun patiënt of cliënt en van wie hun beroep onder artikel 3, 14 of 34 van de Wet BIG valt. Kijk voor een overzicht op de lijst met beroepen.

ZorgkaartNederland staat - onder voorwaarden - open voor het toevoegen van beroepen. Meer informatie over de voorwaarden vindt u op deze pagina. Mist u een beroep en denkt u dat dit aan de voorwaarden voldoet? Stuurt u dan een e-mail naar de databankredactie van ZorgkaartNederland. Deze redactie behoudt het recht om uitzonderingen te maken op dit beleid.

Over een waardering

Kan ik reageren op een waardering?

Als zorgaanbieder kunt u reageren op een waardering. Met een beheerpakket van ZorgkaartNederland kunt u vanuit uw persoonlijke beheeromgeving reageren en staat uw reactie direct op ZorgkaartNederland. Heeft u (nog) geen beheerpakket? Lees hier dan meer en regel het direct.

De artsenorganisatie KNMG adviseert u bij een reactie te houden aan het beroepsgeheim en in algemene zin op een waardering te reageren. De KNMG geeft ook enkele voorbeelden van reacties die u wel of beter niet kunt geven.

Wat kan ik doen als ik een waardering lees waarmee ik het niet eens ben?

Als u een beheerpakket hebt van ZorgkaartNederland kunt een algemene reactie plaatsen. Het is goed om te weten dat wij waarderingen niet op juistheid kunnen controleren. Wel vragen we inzenders om zich aan fatsoensnormen te houden. (zie onze gedragscode).
Via uw beheerpakket kunt u ook de afzender van de waardering vragen om contact met u op te nemen. Het is vervolgens aan de afzender om te beslissen om daar wel of niet op in te gaan. 

Krijg ik een melding als er een waardering over mij is geschreven?

Als u gebruikmaakt van een beheerpakket voor praktijken of zorginstellingen, kunt u in uw beheeromgeving een directe of dagelijkse e-mailalert instellen die u attendeert op nieuwe waarderingen. 

Kan ik een waardering verwijderen?

U kunt geen waarderingen (laten) verwijderen. Ook niet als u het niet met de inhoud van de waardering eens bent. De waardering is een persoonlijk ervaring van een inzender.

Hoe kan ik melding maken van een waardering die niet aan de regels voldoet?

Wij doen ons uiterste best om de kwaliteit van de waarderingen te waarborgen. Onze redactie toetst iedere ingezonden waardering voor plaatsing aan onze gedragscode. Daarnaast doen we een aantal technische checks. Mocht u een waardering aantreffen die niet aan de gedragscode voldoet, dan horen wij dat graag. U kunt dit mailen naar redactie@zorgkaartnederland.nl.

Hoe weet ik of een waardering door mijn eigen patiënt is geschreven?

Patiënten of cliënten die zelf in contact zijn geweest met een zorgverlener, óf naasten die de patiënt of cliënt hebben vergezeld bij het contact mogen een waardering achterlaten.

Op ZorgkaartNederland staan ook waarderingen met de markering ‘geverifieerd’ of ‘interview’. Van de inzender van een waardering met zo’n markering weten we zeker dat hij/zij patiënt of mantelzorger bij deze zorgaanbieder is (geweest).

Voor waarderingen zonder een markering ‘geverifieerd’ of ‘interview’ kunt u bij twijfel over de herkomst aanvullend onderzoek aanvragen bij de redactie van ZorgkaartNederland. Gedurende dat onderzoek kan de redactie de waardering(en) tijdelijk verbergen. Zie daarvoor ons beleid oneigenlijk gebruik.

Scheppen de waarderingen op ZorgkaartNederland een betrouwbaar beeld?

Vanaf negen waarderingen voor een zorgverlener en dertig waarderingen voor een zorgaanbieder geeft het gemiddelde cijfer op ZorgkaartNederland een betrouwbaar beeld van de patiëntervaring. Deze grenzen zijn gebaseerd op onderzoek van het Talma Instituut.

In afstemming met de adviesraad voor zorgaanbieders maken we in tekst en kleur duidelijk of een zorgaanbieder of zorgverlener wel of niet voldoet aan de betrouwbaarheidsgrens. Het rapportcijfer van een zorgaanbieder waarvan het aantal waarderingen onder die grens ligt, is grijs. Bij voldoende waarderingen kleurt het rapportcijfer donkerblauw.

Hoe wordt het gemiddelde cijfer berekend?

Het cijfer wordt berekend over de afgelopen vier jaar inclusief de lopende maand. Dat betekent het gemiddelde cijfer op 27 augustus 2018 is berekend op de waarderingen vanaf 1 augustus 2014 t/m 27 augustus 2018. Op 1 september 2018 is het cijfer berekend vanaf 1 september 2014 t/m 1 september 2018. De nieuw gekomen waarderingen worden automatisch meegeteld in het gemiddelde cijfer. De waarderingen ouder dan vier jaar blijven op ZorgkaartNederland staan. Als u op een waardering ouder dan vier jaar klikt, dan staat er bij de tekst vermeld dat deze waardering ouder is dan vier jaar.

Over uw aanmelding

Hoe kan ik mij of mijn organisatie aanmelden?

Bent u zorgverlener en staat u niet op ZorgkaartNederland? Meld u dan aan via ons aanmeldformulier. Patiënten kunnen dit aanmeldformulier ook gebruiken om hun zorgverlener bij ZorgkaartNederland aan te melden. Binnen enkele werkdagen beoordelen wij uw aanmelding. U ontvangt hierover bericht van de databankredactie van ZorgkaartNederland.

Kan ik meerdere locaties vermelden of toevoegen?

Als uw organisatie op ZorgkaartNederland staat, kunnen daar verschillende locaties bij horen. Via dit aanmeldformulier kunt u een nieuwe locatie doorgeven.

Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

Zijn de gegevens op uw profielpagina onvolledig of onjuist? Geef dit dan aan ons door via de button/link die direct onder uw contactgegevens staat.

Kan ik mijn gegevens verwijderen of laten verwijderen?

U kunt uw gegevens niet verwijderen of laten verwijderen. Enkele gerechtvaardigde redenen zijn het recht op informatievrijheid, de vrijheid van meningsuiting van Patiëntenfederatie Nederland en (naasten van) patiënten, en het maatschappelijk belang van (naasten van) patiënten om zorgverleners te kunnen opzoeken, vergelijken en beoordelen. Dit komt de transparantie, de kwaliteit van de zorgverlening en de keuzevrijheid van patiënten ten goede.

De persoonsgegevens van zorgverleners worden door ZorgkaartNederland verwerkt op grond van een gerechtvaardigd belang zoals opgenomen in artikel 6 sub f van de AVG. Wilt u weten welke gegevens we van u verwerken, wat uw rechten zijn en hoe u bezwaar kunt maken tegen het gebruik van uw gegevens? Lees de privacyverklaring

Met ZorgkaartNederland kunnen patiënten of cliënten gemakkelijker zorgaanbieders vinden, waarderen en kiezen welke zorgverlener het beste bij hen past. Met het publiceren van uw gegevens en waarderingen van uw patiënten, helpt u patiënten of cliënten bij dit keuzeproces. 

Over uw pakket

Ik ben mijn logingegevens kwijt. Wat moet ik doen?

U kunt uw wachtwoord resetten via deze pagina

Hoe kan ik e-mailalerts instellen?

Via e-mailalerts blijft u dagelijks op de hoogte van nieuwe waarderingen en kunt u daar direct uw voordeel mee doen. U stelt de e-mailalerts in uw beheeromgeving als volgt in: 

1. Klik op e-mailalerts in de menubalk. 
2. Klik daarna op: Voeg een nieuwe e-mailalert toe. 
3. Vul de gevraagde gegevens in, zoals een titel en wanneer u een alert wilt ontvangen: direct bij elke waardering of één keer per dag. 
4. Sla de gegevens op.

Over het zorgverlenerspakket

Maakt u al gebruik van de mogelijkheid van het uitgebreide zorgverlenersprofiel van het zorgverlenerspakket?

Zorgverlenerspakketten

Individuele zorgverleners kunnen met een zorgverlenerspakket hun eigen profiel verrijken met profielfoto, specialismen, publicaties, video’s en sociale media. Om een zorgverlenerspakket aan te vragen, is een beheerpakket nodig. Pakketbeheerders kunnen de zorgverleners daarna uitnodigen voor het zorgverlenerspakket. Op die manier verifieert uw organisatie dat u de juiste zorgverlener bent om uw profiel te beheren. Een zorgverlenersprofiel is gratis.

Bent u zorgverlener en wilt u een gratis zorgverlenerspakket aanvragen? Dan heeft u een beheerpakket nodig. Heeft uw organisatie al een pakket? Neem dan contact op met de pakketbeheerder in uw organisatie. Neem contact op met ons, als u niet weet wie dat is.

Heeft uw organisatie nog geen pakket? Vraag dan een gratis instappakket aan. Bij de meeste organisaties vraagt de communicatie-afdeling dit aan. 

Wijzigen van uw zorgverlenersprofiel

Activeer uw pakket via de link in de uitnodigingsmail. Kies vervolgens een gebruikersnaam en wachtwoord. Log in via de link Inloggen voor pakkethouders. Deze vindt u ook rechts bovenaan onze homepage. Nu kunt u uw profiel wijzigen.

Interesse in het zorgverlenerspakket

Heeft uw organisatie een pakket bij ZorgkaartNederland en bent u geïnteresseerd in het zorgverlenerspakket? Kijk in de beheeromgeving hoe u direct aan de slag kunt.