Actueel over Apotheek
Hier vindt u de blogartikelen en feiten en cijfers over de zorg en ZorgkaartNederland.
8 artikelen

Patiëntenfederatie Nederland en Service Apotheek starten samenwerking
Feiten en cijfers 7 oktober 2024 Redactie ZorgkaartNederland
Patiëntenfederatie Nederland en Service Apotheek gaan vanaf 1 oktober 2024 geleidelijk meer dan 50.000 patiëntervaringen transparant maken op ZorgkaartNederland. Hiervoor worden de patiëntervaringen die door onafhankelijk meetbureau Feeddex worden uitgevraagd, voortaan ook gepubliceerd op ZorgkaartNederland.

“Cliënten mogen ons gerust slecht waarderen, als ik maar weet waarom.”
Feiten en cijfers 2 maart 2023 Redactie ZorgkaartNederland
Hoe keer je positieve én negatieve waarderingen ten goede van je organisatie? Roel Böttger van Apotheek Ex Aqua vertelt: “Reviews kunnen waardevolle informatie bevatten voor mijn beleid."

Geen bericht is niet altijd goed bericht
Blog 18 oktober 2022 Carine Besselink- Berendsen
Bij de nefroloog (=nierdokter) in het ziekenhuis op de polikliniek , waar ik kom voor mijn controle van mijn donornier, zeggen ze al lang: "Geen bericht is goed bericht!”

“We willen onze cliënten laten glimlachen.”
Feiten en cijfers 6 oktober 2022 Redactie ZorgkaartNederland
Aan het woord is Hamid Gongai, apotheker-eigenaar van Apotheek De Glimlach in Nijmegen. Met de naam voor zijn apotheek zet Hamid de toon: “Ik wil dat onze dienstverlening de cliënt een glimlach geeft.”

Schreeuwend tekort
Blog 18 februari 2019 Tineke den Boer
Mensen zoals ik, met afschuwelijke chronische zenuwpijn en botpijn, moeten van de opiaten af. Massaal kicken we af. De centra waar je kunt afkicken zitten overvol. We worden eerst overal mee volgestopt en nu we daaraan zijn gewend, moeten we maar cold turkey stoppen. Het is dat ik mijn pijn niet even een dag aan de minister van Volksgezondheid kan geven, maar hij zou schreeuwen om de juiste medicijnen.

Overstappen op andere medicatie
Blog 14 februari 2017 Rolanda Bos
Misschien moet ik beginnen met een compliment aan mijn apotheek. Want die wist tot eind vorig jaar het schildkliermedicijn Thyrax voor mij op voorraad te houden. Terwijl de fabriek al veel eerder dat jaar was gestopt het middel te produceren. Ik slik een hoge dosis en in dit geval gold dat als een geluk bij een ongeluk. Want de onheilstijding die mij te wachten stond bij de overstap naar een ander middel, loog er niet om. En kon dus maar beter zo lang mogelijk worden uitgesteld.

Medische noodzaak?
Blog 26 november 2015 Jaap Dik
Een licht grijs doosje in plaats van een witte verpakking. Of opeens een ander kleur pilletje. Dit is een herkenbare situatie voor veel medicijngebruikers sinds zorgverzekeraars een voorkeursbeleid voeren. Dit is het beleid waarbij verzekeraars bepaalde – door hen vastgestelde -, maar vergelijkbare medicijnen vergoeden. Meestal zijn dit de goedkoopste.

Het duurt even, maar dan heb je ook wat
Blog 13 augustus 2015 Jaap Dik
In mijn vorige blog schreef ik dat ik terug zou komen op medicatiebeoordelingen, door sommige ook wel de medicijn-APK genoemd. Uit de reactie van patiënten blijkt namelijk dat zij niet zo goed weten wat een medicatiebeoordeling inhoudt, en wat de omvang is. In de apotheek klinken regelmatig geluiden als ‘Mijn dokter houdt toch mijn medicatie in de gaten’. Of ‘Bij iedere medicijnafgifte controleren jullie toch mijn medicijnen’.