6-gangen menu voor patiëntgerichte zorg

Geplaatst op 21 december 2017 door - 601 keer bekeken

Foto 6-gangen menu voor patiëntgerichte zorg

Veel mensen hebben hun hoofd al bij kerst, terwijl er thuis en op het werk nog veel geregeld moet worden. Denk bijvoorbeeld aan; zorgverzekeringen vergelijken, nieuwe (kerst) outfit scoren, die ene deadline op het werk, maar ook de kerstborrel met collega’s. En dan komen de kerstdagen opeens heel snel dichterbij.

Volle agenda’s

In de zorg is het eigenlijk het hele jaar door druk. De agenda’s van specialisten zijn tot de nok toe gevuld met afspraken, spreekuren en congressen. Alles om de zorg voor patiënten goed te laten verlopen. Maar is het ook zorg samen met patiënten? Het is heel belangrijk om tussen alle bedrijven door stil te staan bij wat patiënten ervaren en welke aspecten zij juist belangrijk vinden. Met ‘Expertise in kaart’ proberen we de zorg steeds meer patiëntgericht te maken en patiënten een rol hierin te geven. Hoe we dit doen? Ik laat het u zien in een speciaal 6-gangen menu (ook geschikt voor kerst)!

*6-gangen menu voor meer patiëntgerichte zorg*

Voorgerecht – de kracht van de eerste indruk

De eerste indruk is het belangrijkste. Dit begint bij luisteren. Elke patiënt heeft zijn/haar eigen verhaal en ervaringen. Luisteren is de investering voor het verdere diner. Wanneer iedere patiënt het verhaal verteld heeft, weet iedereen wie er met welke motivatie aan tafel zit.

Soep - binding

Na het voorgerecht beginnen de verhalen los te komen. Iedereen laat elkaar aan het woord. Specialisten luisteren naar wat patiënten belangrijk vinden in de zorg, welke begeleiding juist wel of niet fijn is, wat de aandachtspunten zijn en waar men tegenaan gelopen is. De verhalen zorgen voor veel nieuwe vragen maar ook voor binding. Langzaam begint er al iets te ontstaan en is er samenhorigheid gecreëerd.

Spoom – verfrissend

De verhalen beginnen bij iedereen een beetje te tollen. Specialisten vertellen hun kijk op het verhaal en de medische termen vliegen in het rond. Tijd om alles even op een rijtje te zetten. Er zijn veel invalshoeken en betrokkenen, maar wat zijn nu de belangrijkste aandachtspunten? Er moet ruimte gemaakt worden dus het wordt tijd om een plan van aanpak te maken.

Hoofdgerecht – co creatie

We zijn aangekomen bij de essentie van het diner. Alles wordt samengevat en de kern komt naar voren. Wat vinden patiënten belangrijk in de zorg? De aandachtspunten worden één voor één op een rijtje gezet. Specialisten en patiënten bespreken samen hoe dit aangepast, verbeterd en geïntegreerd kan worden. Het is een hele klus, maar iedereen is ervan overtuigd dat het gaat lukken en iedereen is super gemotiveerd.

Nagerecht – smaakt naar meer

Na veel luisteren, samenvatten en doorvragen is helaas het einde van het diner in zicht. Maar eerst wordt er gezellig nog even gekletst, nieuwe afspraken gemaakt en bedankt voor het inspirerende diner!




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland