Naar de navigatie Naar de inhoud

Analoge eHealth

Geplaatst op 1 juni 2017 door - 2331 keer bekeken

Foto Analoge eHealth

Cindy Oudshoorn - misschien kent u haar nog als blogger over digitale zorg - werkt sinds maart als redacteur voor ZorgkaartNederland. Om die reden heeft ze een dag meegelopen met één van onze interviewteams.

Sinds ik op de redactie werk van ZorgkaartNederland, lees en beoordeel ik samen met de andere redacteuren elke dag veel waarderingen. Waarderingen zijn de ervaringen van patiënten/cliënten van allerlei zorgverleners. Deze ervaringen kunnen ze dan plaatsen op ZorgkaartNederland. Helaas zijn veel bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen niet in het bezit van een computer.

Waardigheid&Trots

Daarom is er vanuit het programma Waardigheid & Trots geregeld dat er interviewteams op pad gaan om waarderingen op te halen. Of dat belteams ervaringen ophalen bij familie en mantelzorgers. Zo kan je dus ook te weten te komen hoe de bewoners van deze huizen hun zorg ervaren. Het leek mij heel leuk om eens te zien hoe het er toe gaat bij de interview teams. Toen ik van een collega het aanbod kreeg om een keer mee te gaan met één van hen, hoefde ik hier niet lang over na te denken. En ben ik op 24 april afgereisd naar het WZH Schoorwijck in Leidschendam.

De interviews

Toen ik binnen kwam, maakte de organisatie op mij meteen een goede  indruk. Ik vond het er schoon en netjes en de sfeer voelde heel gemoedelijk aan. Al vrij snel na mijn aankomst kwamen de interviewers ook binnen en na een korte kennismaking gingen we meteen aan de slag. Dat moet ook wel, want er stonden wel tien interviews op de planning voor dit team. Geen tijd te verliezen dus!

Gemoedelijke sfeer

Voor ons eerste interview kwamen we bij een lieve vrouw van 96. Aangezien het nog vroeg was, zat ze nog op haar gemak met haar krulspelden in. We kregen het gevoel heel welkom te zijn. De interviewster maakte  zichzelf snel thuis met haar laptop.  Zo konden we in een gemoedelijke sfeer het interview houden. De vrouw was dan ook erg tevreden over het huis, had het zeer naar haar zin en deed eigenlijk aan alles mee wat georganiseerd werd. En dit is behoorlijk veel, want iedere ochtend en middag wordt er iets georganiseerd van zingen, bloemstukken maken, gym en noem verder maar op. Ik kreeg het idee dat deze dame zich prima kon vermaken met alle activiteiten.

Pretogen

Voor het tweede interview gingen we naar de ontbijtzaal en vonden daar een leuke vrouw, waarbij de pret uit haar ogen straalde. Ze was ook weer zeer tevreden en vond het vooral heel gezellig hier bij WZH Schoorwijck. Jarenlang had ze op een kamer gewoond, die uitkeek op de tuin. Ondanks dat de tuin mooi was, wilde ze graag wat meer actie zien en daarom wilde ze graag ruilen. Ze heeft recentelijk een kamer gekregen aan de voorkant van het pand met uitzicht op de straten. Deze aandacht voor haar persoonlijke wensen stelde ze behoorlijk op prijs.

Leuke broeders

Daarna gingen we naar mijn derde en laatste interview. Nu ging ik met een andere interviewster mee. Zo kon ik zien hoe deze interviewster te werk ging. We kwamen ook weer bij een vrolijke vrouw. De interviewster gaf haar de vrijheid om zelf haar verhaal te vertellen en stelde af en toe een vraag tussendoor. De vrouw vertelde dat haar zoon vlakbij woont en naast de zorg van het huis hielp haar zoon haar veel. Hij maakte bijvoorbeeld haar kamer schoon en het zag er dan ook heel netjes uit. Het gesprek met deze vrouw verliep ontzettend leuk. Ze vertelde echt honderduit. Eerst over hoe moeilijk ze het had gevonden om uit haar eigen huis weg te moeten. En dat ze het toch snel naar haar zin had gekregen in het verzorgingshuis en uiteindelijk nu zeer tevreden was. Het was een heel gezellig gesprek en over een grapje over de leuke broeders in het huis konden we ook smakelijk lachen.

Goed gevoel

Helaas kon ik na dit interview niet langer meer blijven. Dat vond ik erg jammer, want ik vond het heel erg leuk om bij de interviews te zijn en ze echt mee te maken. Normaal lees je wel dagelijks de waarderingen, maar dat is toch anders. Je ziet de mensen niet, weet niet hoe ze zijn en hoe ze leven. Nu had ik echt de kans om dit allemaal te beleven en geeft mij dit ook een ander beeld als ik weer een waardering lees. Als grote voorstander van eHealth blijkt dan toch dat je zorg niet altijd het beste van achter je computer kan ervaren. Soms moet je gewoon even dichtbij de patiënt zijn.
Ik reed dan ook aan het eind van de ochtend met een goed gevoel terug naar Utrecht en kon terug kijken op een leerzame, en ook ontzettend leuke ochtend.

Benieuwd waar onze interviewteams in juni op bezoek gaan? Hier het complete overzicht van de bezoeken.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.