Naar de navigatie Naar de inhoud

Betrokkenheid

Geplaatst op 26 juni 2018 door - 1666 keer bekeken

Foto Betrokkenheid

Als patiënt ben ik soms bang en onzeker. Het gaat om mijn lichaam, mijn leven. Dan wil ik een mens tegenover me die dat ziet en begrijpt. Die stiltes laat vallen zodat ik even op adem kan komen. Die niet schrikt van mijn emotie en die benadrukt dat ze met elkaar goed voor me gaan zorgen.

Groot effect

“Wat er ook gebeurt, we laten je niet in de steek. Je staat er niet alleen voor.”
“We doen onze uiterste best voor je en zullen dat blijven doen.”
Woorden van betrokkenheid, uitgesproken tijdens moeilijke gesprekken tussen arts en patiënt. Weinig woorden, groot effect. Patiënten zijn daardoor minder bang en onzeker en kunnen bovendien meer onthouden, blijkt uit onderzoek*)

Bullshit-radar

Het uitspreken van deze betrokkenheid kost geen extra tijd of moeite. Enige voorwaarde is dat de woorden echt gemeend zijn. We hebben over het algemeen een prima bullshit-radar voor trucjes en ingestudeerde zinnen. Het stoom spuit me uit de oren wanneer een helpdesk-medewerker aan de telefoon zegt dat hij ‘het heel vervelend voor me vindt’, op een toon alsof hij het opleest van een blaadje. Ga weg met je enge script, ik hoef je nepwoorden niet. Als je het echt vervelend vindt, doe je voor me wat je kunt.

Echtheid

Zo werkt het ook in de zorg. Echtheid is alles. De artsen en verpleegkundigen die me zijn bijgebleven, zijn degenen die echt waren. Die me aankeken van mens tot mens: je bent niet alleen. Ik zie je. Ik begrijp dat dit heftig voor je is. Betrokkenheid en medemenselijkheid worden doorgegeven via oogcontact. Woorden vullen dat oogcontact aan: “we doen dit samen.”

Uitspreken

Ik hoop dat artsen en verpleegkundigen hun betrokkenheid meer uitspreken. Niet omdat het een meetbaar effect heeft, al heeft het dat wel. Niet als trucje. De meeste artsen en verpleegkundigen die ik ken zijn echt betrokken. Dan kun je dat net zo goed expliciet uitspreken..


*) Osch, M. van, Sep, M., Vliet, L.M. van, Dulmen, S. van, Bensing, J.M. Reducing patients’ anxiety  and uncertainty, and improving recall in bad news consultations. Health Psychology: 2014, 33(11), 1382-1390



Er is 1 reactie geplaatst

Henk | 26 juni 2018

Goed verwoord hoor!
Het zou al heel veel schelen als je gesprekspartner zijn/haar toetsenbord pas roert wanneer jij als patiënt vertrokken bent.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.