Naar de navigatie Naar de inhoud

"Bij ons is niemand een nummer"

Geplaatst op 22 oktober 2015 door - 5264 keer bekeken

Foto "Bij ons is niemand een nummer"

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?

Deze week aan het woord het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis, dat vorig jaar met de titel Meest patiëntvriendelijke kliniek van Nederland naar huis ging.

Geen nummer

“Voordat we het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis oprichtten, hebben we met 100 (ex-)borstkankerpatiënten rond de tafel gezeten. Om te peilen wat volgens hen ideale borstkankerzorg is. Hieruit kwamen belangrijke punten naar voren, zoals : wij willen graag aandacht voor ons als persoon, laat ons geen nummer zijn. Kijk naar de mens achter de patiënt.”

“Dit is verweven in de manier waarop wij werken. Aandacht voor de patiënt en haar directe omgeving is altijd ons uitgangspunt. En die aandacht uit zich in veel verschillende dingen. Zo duurt het eerste consult bij ons niet de standaard tien minuten, maar nemen wij langer de tijd. Het is namelijk niet niks als je een knobbeltje in je borst hebt, of net de diagnose borstkanker hebt gekregen. Ook voor een mammografie trekken wij extra tijd uit, wij zorgen ervoor dat vrouwen zich op hun gemak voelen. ”

Aandacht zit in kleine dingen

“Maar aandacht is niet alleen ergens extra tijd voor nemen, ook een omgeving die warmte uitstraalt is essentieel. We creëren een huiskamergevoel door middel van de inrichting, de voor patiënten verzorgde lunch en gastvrouwen die je bij binnenkomst persoonlijk ontvangen. Het zijn de kleine dingen die het doen. We zijn daar heel scherp op, omdat het altijd beter kan. Recent kregen we nog te horen dat onze lift niet goed vindbaar was. Met andere bewegwijzering hebben we dat opgelost.”

Enthousiaste vrouwen

“Onze patiënten zijn zo enthousiast dat ze zich actief inzetten voor ons borstkankerziekenhuis. Een fantastisch compliment. Net zoals de titel Meest patiëntvriendelijke kliniek van Nederland die wij vorig jaar kregen. Hier zijn wij erg trots op. Voor ons is dit een bevestiging dat ons unieke zorgconcept gewaardeerd wordt. Patiënten hebben vertrouwen in ons ziekenhuis. We hebben de titel daarom via al onze communicatiekanalen gedeeld. Daarnaast hebben onze medewerkers het logo van deze prijs al een jaar lang in hun e-mailhandtekening staan. Wij doen er alles aan om deze titel ook dit jaar weer te verdienen.”

Wie is dit jaar het meest patiëntvriendelijk?

Dat beslist u! Vindt u dat uw kliniek, ziekenhuis, verpleeg-/verzorgingshuis of zorgverlener dit jaar een patiëntvriendelijkheidsprijs verdient? Omdat er zo goed naar u wordt geluisterd of de ondersteuning zo prettig is? Laat dan voor 16 november a.s. uw waardering achter en stem zo mee!

Zoek & waardeer



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.