Naar de navigatie Naar de inhoud

Cliëntenraad onzichtbaar? Of heb ik dat?

Geplaatst op 22 mei 2017 door - 2609 keer bekeken

Foto Cliëntenraad onzichtbaar? Of heb ik dat?

Wat gaat mijn schoonmoeder merken van de verbetering van de kwaliteit van de verpleeghuiszorg? En wij, de familie? Wat verandert er in de zorg voor haar, in de communicatie hierover met ons, in de onderlinge afstemming tussen zorgmedewerkers?

Ik was benieuwd naar de antwoorden en had me daarom opgegeven voor een bijeenkomst over het pas verschenen Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Dit kwaliteitskader is onderdeel van het programma Waardigheid en Trots, bedoeld om de kwaliteit van de verpleeghuiszorg te verbeteren

De bijeenkomst vond plaats in het verpleeghuis waar mijn schoonmoeder al twee jaar ligt. Een mooie gelegenheid om een bezoek te combineren met de bijeenkomst.

Bij binnenkomst trof ik de voorzitter van de Raad van Bestuur van TriviumMeulenbeltzorg. Een aangename verrassing omdat ik tot dusver nergens had kunnen vinden wie hij of zij nu was. Ook de voorzitter van de Cliëntenraad was aanwezig. En ook de Cliëntenraad was in de afgelopen twee jaar onzichtbaar gebleven voor mij. En dat is jammer, omdat we als naasten zeker wel verbeterpunten hadden willen inbrengen.

Samen leren en verbeteren

Over de communicatie vooral. Met ons, met elkaar, met mensen buiten de afdeling. Als we er in de afgelopen jaar al in slaagden iemand te vinden om vragen te stellen, kregen we bijna altijd nul op rekest. De Eerst Verantwoordelijk Verzorgende: half jaar op cursus, zonder dat actief te communiceren. Overal achteraan hollen: je wordt er soms zo moe van….

Inmiddels is er – onder invloed van het kwaliteitskader? - wel wat veranderd op haar afdeling. Er zijn nu drie in plaats van twee huiskamers, en vaste medewerkers per cliënt. Het doet mijn schoonmoeder, en ook ons dus, goed. Niet in de laatste plaats omdat je eindelijk gezichten leert kennen, weet waar je mensen kunt vinden. En eens een keer met een zorgmedewerker kunt spreken, simpel omdat ze er zijn. Dat moet voor hen toch ook fijn zijn, om te weten en te horen hoe hun cliënt leefde, uit welke familie ze komt.

Zichtbaar en transparant

Leren staat centraal in het kwaliteitskader. Leren van elkaar, van naasten, van andere zorginstellingen. Ook de cliëntenraad – juist de cliëntenraad – kan daaraan bijdragen. Als het goed is, kennen ze de ervaringen en geluiden vanuit het perspectief van cliënten en hun naasten. En brengen ze dat in tijdens vergaderingen. Want als naasten hun verhaal niet intern kwijtkunnen, doen ze dat wel in de buitenwereld. En stappen ze naar de pers, zoals de vader van staatssecretaris van van Rijn. Of Hugo Borst.

Tot dusver hebben deze acties veel opgeleverd: eindelijk aandacht voor de soms schrijnende toestanden in verpleeghuizen.

Cliëntenraad, pak je rol. Het kwaliteitskader geeft alle ruimte om mee te denken. Om de inbreng vanuit cliëntperspectief te laten horen. We werken er graag aan mee, om onze positieve en negatieve bevindingen te laten horen. En het gesprek aan te gaan. Maar wie zijn jullie, waar zitten jullie, waar hebben jullie het over? Geen flauw idee. Ben ik de enige misschien of zijn er meer verpleeghuizen waar onzichtbaarheid van de cliëntenraad troef is? Ik hoor het graag.



Er zijn 4 reacties geplaatst

Addy | 11 maart 2018

Behorend bij de 'oudere mens', nog fit en actief, met een verpleegkundige basis, ben ik onlangs benoemd als lid van de Centrale Clientenraad. Een nieuw avontuur! .
Bovenstaande spreekt me dus zeer aan en neem ik gelijk mee. Zichtbaar , vindbaar en hoorbaar is m.i. voor een CCR van groot belang., niet alleen bij de bewoners/naasten , maar ook voor alle forums van medewerkers in de organisatie.
Het kwal. kader zet de client en naaste immers centraal.
De 'lerende 'organisatie is ook een spannend proces voor de instellingscultuur.
Er zit o.a. een angel in het op gang brengen en gaande houden van de Bewonerscie's..Er zal een vorm dienen te zijn om de geluiden van client en familie/ naasten op te vangen en er 'iets' mee te doen.
De info bij opname ( lees de eerste weken) is een item.

Er is veel werk te doen!
Addy

Je | 6 juli 2017

We kunnen natuurlijk ook zelf navragen of er een cliëntenraad is er hoe actief ze zijn. Groet Jem

José van Berkum | 23 mei 2017

Dag Tiske, u noemt zelf al een aantal mogelijkheden. Een regelmatig verschijnende nieuwsbrief met daarin kort wie ze zijn, wat ze doen etc. af en toe een bijeenkomst organiseren nav ontwikkelingen, zoals het kwaliteitskader. Maar ook bijvoorbeeld informatie als iemand het verpleeghuis binnenkomt: er ligt informatie op de tafel over de clientenraad. Dit is vrij basaal maar ontbreekt nog te vaak. Jammer, want dit leidt wel tot contact, een gesprek.Zichtbaar zijn is m.i. het belangrijkst.

Tiske | 22 mei 2017

Heel goed gezegd. Totaal eens. En tegelijk weet ik dat er clientenraden zijn die heel graag ik contact willen komen met familie en vertegenwoordigers maar waarbij dat telkens maar niet lukt. Kunt u iets zeggen over hoe de raad het beste met u/ met naasten in contact kan komen? Denk aan bijeenkomsten in huis, brieven of enquetes van de raad, bellen, enzovoorst. Of juist heel iets anders. Heel benieuwd naar uw inzichten. En bij voorbaat dank met groet Tiske


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.