De huismeesters van ZorgkaartNederland

Geplaatst op 25 april 2017 door - 2021 keer bekeken

Foto De huismeesters van ZorgkaartNederland

In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Hierbij het blog van Ernst Bijkersma, functioneel beheerder ZorgkaartNederland.

Functioneel beheer, wat is dat?

Mijn collega Christiaan en ik doen het functioneel beheer van de website ZorgkaartNederland. Functioneel beheerder is een functie die zich beweegt op het raakvlak tussen ICT en de gebruikers van een applicatie of een website. Om het geen technisch verhaal te maken, gebruik ik graag de analogie van het beroep van huismeester. ZorgkaartNederland is dan het appartementengebouw.

Op rolletjes

De huismeester van een appartementengebouw zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt voor de bewoners van het gebouw. Dat kapotte lampen vervangen worden, de vuilcontainer aan de weg wordt gezet en klachten of wensen van bewoners opgenomen worden. En liefst natuurlijk snel opgelost.
Bij grote verbouwingen of onderhoud aan het gebouw is de huismeester het aanspreekpunt van de bewoners richting de aannemer en omgekeerd. Hij laat de bewoners op tijd weten wanneer het onderhoud uitgevoerd wordt of wanneer nieuwe zaken worden opgeleverd. Bijvoorbeeld nieuwe vloerbedekking in de hal. De huismeester checkt na oplevering of alles ook correct is opgeleverd.

Zo houden we de website samen met de technische collega’s in goede conditie en bouwen we hem steeds verder uit. En dat is wel nodig met ruim 1.000.000 bezoekers en 10.000 waarderingen per maand.


Patiënten een stem geven

Ik vind het behalve leuk werk ook belangrijk om patiënten een stem te geven in het zorgstelsel. Ik heb zelf diverse waarderingen geplaatst van mijn ervaringen met de zorg en die van mijn hoogbejaarde ouders. Vroeg of laat heb je allemaal een keer te maken met de gezondheidszorg. Denk maar aan de huisarts, de tandarts en het ziekenhuis.
Wat is mijn motivatie om waarderingen te plaatsen? Ik vind het belangrijk om andere mensen te laten weten dat het een goede arts of zorginstelling is. Ik wil de arts of zorginstelling graag laten weten dat ik tevreden ben.
En als ik niet tevreden ben? Dan laat ik weten wat ik minder of niet goed vind gaan, zodat een arts of zorginstelling daarvan kan leren.


Hoe meer ervaringen, des te betrouwbaarder

Wat veel mensen niet lijken te weten, is dat je zowel de zorgverlener als de zorgorganisatie kunt waarderen. Dus niet alleen het ziekenhuis, maar ook de specialist en omgekeerd. Soms ga je een traject in waar meerdere zorgverleners bij zijn betrokken. Zo had mijn moeder na een val een gebroken heup. Ze had daarbij te maken met het ziekenhuis, de chirurg, de geriatrische revalidatiezorg in het verpleeghuis en de fysiotherapeut. Zo maar 4 zorgaanbieders om waarderingen over te plaatsen.

Als iedereen vaker zijn of haar ervaringen deelt op ZorgkaartNederland tellen onze ervaringen op tot een steeds betrouwbaarder beeld van de gezondheidszorg in Nederland waar zowel de patiënt als de zorgaanbieder voordeel van heeft.




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland