Naar de navigatie Naar de inhoud

De kwaliteit van zorg hoog houden

Geplaatst op 6 juli 2017 door - 2884 keer bekeken

Foto De kwaliteit van zorg hoog houden

In deze nieuwe blogserie stellen wij onze collega’s van Patiëntenfederatie Nederland aan u voor. Vandaag het blog van Ruth Alderse Baas, beleidsmedewerker bij team Kwaliteit van Patiëntenfederatie Nederland.

 Sommige mensen zijn nooit ziek, zo lijkt het. Andere mensen zijn chronisch ziek. De één komt twee keer per jaar bij de huisarts, de ander heeft een batterij aan medisch specialisten. Uiteindelijk is iedereen wel een keer patiënt. Ik ben heel dankbaar dat ik in Nederland woon, waar we goede medische zorg hebben.

 

Levensgevaarlijke rit

Vorig jaar was ik met mijn twee broers op reis door Bolivia en Peru. We hadden net onze ogen uitgekeken bij de Machu Picchu en waren nu op doorreis van Cuzco naar Abancay. Die reis ging eerst per (overvol) mini busje, daarna moesten we per taxi verder. Het regende en we reden door de bergen. De chauffeur reed levensgevaarlijk en veel te hard. We maakten nog grapjes dat we hoopten er levend uit te komen. Op een gegeven moment ging het mis. De chauffeur verloor de controle over het stuur, de afgesleten banden boden geen grip meer op het natte wegdek. Rechts van ons was het ravijn. We schoten de weg over naar links, net voor een auto langs en vlogen over de kop. We kwamen tot stilstand tegen een rots.

Smerig en zonder privacy

De auto was total loss, maar wij waren  allemaal ongedeerd. Mijn jongste broer en ik waren in lichte schok, mijn oudste broer hield een touringcar staande. Samen met de Peruaanse vrouw die voorin had gezeten, zijn we naar het ziekenhuis in Abancay gegaan. Zij werkte daar. Ik had last van mijn nek en werd onderzocht. Het ziekenhuis zag er vreselijk ouderwets uit. Het was er smerig. Er was geen privacy, wij werden allemaal aangestaard terwijl we onderzocht werden. Er werden foto’s van mijn longen gemaakt met een machine die hier in Nederland vast decennia geleden was afgekeurd. Het was moeilijk om me in mijn gebrekkige Spaans verstaanbaar te maken. Ik was enorm opgelucht toen alles in orde bleek te zijn. We hoefden niets te betalen.

Blij met de goede zorg in Nederland

Als ik terugdenk aan deze ervaring, ben ik zo blij met de goede zorg die wij hier in Nederland krijgen! Ja, er is nog steeds een hoop dat verbeterd moet worden. Denk aan de wachttijden in ziekenhuizen, keuzevrijheid in de geboortezorg en patiëntenparticipatie bij wetenschappelijk onderzoek. Dat is waar de Patiëntenfederatie zich iedere dag voor inzet. Maar gelukkig is de standaard hoog en ik draag er in mijn werk graag aan bij die hoog te houden.



Er is 1 reactie geplaatst

Louise | 15 juli 2017

En omdat u heeft ervaren dat de zorg in uw Bolivia en Peru onder de maat is, dienen wij tevreden te zijn met de zorg in Nederland?
Denkt u, dat dit de gemiddelde Nederlander een zorg zal zijn ?
De gemiddelde Nederlander betaalt zijn zorgpremie en wil daar zorg voor terug.
Bolivia en Peru ? Jammer hoor, maar de bevolking van B en P zoekt dit zelf maar uit.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.