De puzzelstukjes voor transparantie vallen op hun plek

Geplaatst op 12 februari 2014 door - 2084 keer bekeken

Foto De puzzelstukjes voor transparantie vallen op hun plek

De laatste keer dat ik zelf aan de consumerende kant van de zorg heb gestaan, kende ik ZorgkaartNederland.nl helaas nog niet. Ik volgde, zoals velen, de ‘standaard’ route via mijn huisarts naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. In mijn geval letterlijk aan het einde van de straat. Helaas was daar wel een wachttijd van ruim 2 maanden voor een gastroscopie wat een relatief simpel onderzoek is.


Zicht op kwaliteit en wachttijden
Intussen werk ik zelf in de zorg, bij een zelfstandig behandelcentrum, Andros Mannenkliniek. Ik leer de zorg van binnenuit kennen en snap nu nog beter het belang van goed inzicht in de kwaliteit van zorginstellingen en zorgverleners. De meeste zorgaanbieders zijn helaas nog niet vooruitstrevend met het inzichtelijk maken van hun kwaliteit en hun wachttijden.

Tandje bijschakelen?
Voor ons zijn de laatste tijd de puzzelstukjes op hun plek gevallen die ons helpen om onze kwaliteit ook echt duidelijk te maken. Om precies te zijn: drie puzzelstukjes. Ten eerste, met het klanttevredenheidsonderzoek van de Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN). Hiermee kunnen voortaan onze resultaten vergelijken met die van andere klinieken. We weten dus waarin we het relatief goed doen en waar we een tandje bij moeten schakelen.



Teller op 250 waarderingen
Ten tweede maken we gebruik van ZorgkaartNederland als aanvulling op het ZKN klanttevredenheidsonderzoek. Na het afronden van het anonieme onderzoek wordt de invullers gevraagd om ook op ZorgkaartNederland een publieke waardering achter te laten. We vragen dat dus aan alle bezoekers van Andros. De eerste ervaring leert dat ruim een vijfde van de invullers van het onderzoek ook een mening achterlaat op ZorgkaartNederland. De teller staat nu op ruim 250 waarderingen. In alle eerlijkheid: begin december stonden we tot mijn schaamte op precies nul waarderingen. En met 250 kun je spreken van een betrouwbaar beeld, waar je conclusies uit kunt trekken.

Hoog of laag cijfer
Helaas zie ik soms nog nieuwsberichten voorbij komen van klinieken die met een groot halleluja aankondigen dat ze een 9.5 of beter scoren. Cijfers die gebaseerd zijn op 4, 5 of maximaal 6 waarderingen. Dat is geen transparantie denk ik dan. Dat is marketing. En anderzijds zijn er ook nog wel klinieken die net die ene ontevreden patiënt hebben die een 3.5 geeft. Als je dan maar twee positieve waarderingen daar tegenover hebt, sta je al snel onderaan de lijst. Hoewel dat misschien niet terecht is.

Open kaart
En als derde puzzelstukje: we publiceren al deze waarderingen ook op onze eigen website. Dat is best eng. Hoewel alles natuurlijk ook op ZorgkaartNederland.nl staat, voelt de eigen website toch een stuk dichter bij huis. En alles is automatisch. Dus een slechte waardering komt (uiteraard!) ook op onze eigen site te staan. Dat voelt als pijnlijk, maar het motiveert wel om het nog beter te doen. En om met de persoon in contact te komen die een negatieve waardering heeft gegeven. Om zo te proberen de oorzaak van de ontevredenheid op te lossen.

Commentaren als inspiratiebron
Ik ben trots op de waarderingen die Andros krijgt, maar ik ben er gaandeweg achter gekomen dat ik het cijfertje niet eens zo interessant vind. Veel liever lees ik de commentaren, waar ik inspiratie uit haal om onze klinieken verder te verbeteren.

Wat we hebben gedaan is – denk ik - nu nog bijzonder. Maar dat zou het niet moeten zijn. Als de zorgaanbieders kwaliteitsinformatie en waarderingen van patiënten open en eerlijk publiceren, kan iedereen een goede keuze maken voor een zorgaanbieder. Iemand waar hij of zij het meeste vertrouwen in heeft en zich bij thuis denkt te voelen.

Domien Debruyne

 



Er is 1 reactie geplaatst


  • hans | 22 februari 2014

    Mijn ervaringen om snel een revalidatiearts via een zoeksysteem te kunnen consulteren:

    Het uitgangspunt was ook hier de huisarts, die een briefje wilde uitdrukken voor het hem bekende standaardziekenhuis. Naar de wachttijd moest ik eerst vragen. Toen die werd opgevraagd door de huisarts was de dokter het met me eens, dat 10 weken voor een consultatie erg lang was! Na een zoektocht in de regio was 4 weken het hoogste! Mijn voorstel een ziekenhuis buiten de hem bekende regio te vragen bracht een score van twee weken! Twee weken via het zoeksysteem van mijn huisarts werden bij het maken van een afspraak met het gevonden ziekenhuis uiteindelijk toch weer vier weken "het systeem maakt wel vaker vergissingen" was het commentaar!
    Navraag bij de NPCF leverde het antwoord op, dat patiënten NIET in dit wachttijdensysteem kunnen zoeken........vanwegen transparantie en de klant voorop!

    De revalidatiearts was uiteindelijk dezelfde als in de directe regio...een FLEXarts!!


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland