Naar de navigatie Naar de inhoud

De zin of onzin van ZorgkaartNederland

Geplaatst op 11 maart 2014 door - 5297 keer bekeken

Foto De zin of onzin van ZorgkaartNederland

Medewerkers van ons ziekenhuis zetten zich dagelijks in om onze missie ‘Met liefde en compassie de beste zorg verlenen in een helende omgeving’ waar te maken. Het is belangrijk om ook van de patiënten te horen of dit wel of niet gelukt is.

Van de ervaringen van patiënten, zowel positief als negatief, kunnen wij leren. Alle reacties dragen bij aan de kwaliteit van de dienstverlening en het welzijn van patiënten. St Jansdal peilt de ervaringen van patiënten met een eigen (digitale) enquête. Patiënten wordt ook gevraagd hun waardering te geven via ZorgkaartNederland.nl.

Wij vragen patiënten om via ZorgkaartNederland.nl de zorg in St Jansdal te waarderen. ZorgkaartNederland.nl is de website waar patiënten anoniem ziekenhuizen, zorginstellingen en medisch specialisten kunnen beoordelen. Beoordelingen op Zorgkaart kunnen patiënten helpen in hun keuze voor een ziekenhuis of medisch specialist.

Een 8,7
Ons ziekenhuis doet sinds mei 2013 actief mee aan Zorgkaart. Tot die tijd hadden wij slechts vijfendertig beoordelingen, met een gemiddelde van een 7,6. Negen maanden en 477 waarderingen later is dit cijfer gestegen naar een 8,7 (peildatum 12 februari 2014). Dit cijfer laat zien dat wij met onze zorgverlening op de goede weg zitten.

Niet waterdicht
Recensies zijn altijd subjectief. Het staat iedereen vrij om een beoordeling op ZorgkaartNederland te plaatsen en het is ook mogelijk om beoordelingen te verzinnen. Een recensie-website als ZorgkaartNederland.nl kan daarom nooit 100% waterdicht zijn. Een gevolg hiervan kan zijn dat een negatief, en mogelijk onterecht, oordeel van een patiënt bepalend kan zijn voor het imago van de zorgverlener. ZorgkaartNederland probeert ‘het sjoemelen’ tegen te gaan. De reactie van patiënten wordt pas op de website geplaatst, als zij via een link hun reactie bevestigen. Daarnaast wordt gecontroleerd op IP- adres en e-mailadres. Hierdoor kunnen mensen maar één keer een mening geven over een ziekenhuis of medisch specialist.

Reacties om van te leren
Ons ziekenhuis reageert via ZorgkaartNederland actief op negatieve reacties. Wij willen graag weten wat er tijdens een bezoek is misgegaan en daarvan leren. Patiënten worden dan via ZorgkaartNederland verzocht om contact op te nemen met onze patiëntencontactpersoon. Uiteraard reageren wij ook op positieve reacties en geven deze door aan de desbetreffende afdeling of medisch specialist.

Te dun toiletpapier
Via ZorgkaartNederland kwam ook naar boven dat in een folder de informatie ontbrak dat je met een koortsblaar niet behandeld kunt worden bij de kaakchirurg. Dat stond niet in de folder en deze informatie is direct toegevoegd. Zelfs de opmerking dat het toiletpapier in ons ziekenhuis te dun is, is doorgegeven aan het facilitair bedrijf. Het zijn ook de kleine dingen die het doen! In de afgelopen maanden is regelmatig iets gedaan met suggesties van patiënten. Dit helpt ons om onze zorgverlening nog verder te verbeteren.




Anneke Plette
Hoofd PR&Communicatie

Ziekenhuis St Jansdal Harderwijk



Er zijn 2 reacties geplaatst

hans` | 15 maart 2014

Reviews in het algemeen zijn manipuleerbaar maar toch is er deze zorgkaart. Nog vervelender is een tweede "zorgkaart" met dezelfde doelstellingen bij Indepener, de verzekeringsvergelijker. Zo zijn er inmiddels nog een paar onderweg!
Er zijn geen keurmerken voor reviewsites en de praktijken bij consumentenproducten en/of restaurants tonen genoeg fantasie van manipulatie, buro's vullen tegen betaling reviews in, of reviews worden uitgesorteerd.

Margriet schellekens | 11 maart 2014

Deze zorgkaart zegt weinig over de kwaliteit van de medische specialisten, dus ik vraag me af wat je eraan hebt


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.