Naar de navigatie Naar de inhoud

Er kan meer digitaal

Geplaatst op 27 juni 2022 door - 467 keer bekeken

Foto Er kan meer digitaal

Aris Jan van Ek, werkzaam bij ZorgkaartNederland, heeft inmiddels meerdere digitale consulten met zijn specialist gehad. In dit blog vertelt hij over zijn ervaringen, en deelt hij tips voor de toekomst:

Al heel veel jaar heb ik eens per drie à vier maanden een controle in het UMC Utrecht. Niet echt een enorme reis vanuit mijn woonplaats. Maar het hield altijd twee bezoeken in. Een week tevoren voor bloedonderzoek en daarna nog het consult over de uitslag. De laatste jaren ook vaak samen met mijn partner.

Beeldbellen

Toen was daar COVID-19 en werden bezoeken aan het ziekenhuis opeens een risico, zeker als je, zoals ik, immunosuppressiva gebruikt. Mijn arts stelde beeldbellen voor. In het begin was dit nog onwennig, maar gaandeweg ging dit beter.

Ik weet inmiddels niet beter en heb mijn arts na ergens januari 2020 niet meer live gezien. Voor de bloedafname moet ik nog wel een goed beschermde reis naar het ziekenhuis maken en oplettend in het ziekenhuis rondlopen. Maar dat geldt ook voor andere zaken.

Van noodzaak naar nut

Wat eerst noodzaak was, is nu gewoon en ook prettig. Vanaf de werkplek thuis neem ik plaats in de digitale wachtkamer, en werk ondertussen gewoon door. Als de beeldverbinding start komt mijn partner er bij zitten en is er een rustig (en indien nodig) uitgebreid consult.

Mijn arts herkent dit ook vanuit zijn eigen ervaring. Hij zegt dat voor patiënten die zich goed kunnen uitdrukken een digitaal consult uitkomst kan bieden. Ook merkt hij op dat het wegvallen van de reistijd een groot voordeel is voor zijn patiënten, en dat het makkelijker is om partners deel te laten nemen aan een gesprek.

Wensen en kansen

Maar digitaal kan er meer. Ik meet mijn bloeddruk zelf, daardoor zijn er ook meer metingen dan die ene die ik destijds net voor het consult liet doen. Ik maak daar via een app een pdf van. Deze geef ik via mijn portaal van te voren door aan mijn arts. Dat geeft dus een goed inzicht in het verloop van de bloeddruk. En is dus nuttig.

Als het om digitale zorgafspraken gaat, en om minder reistijd = minder belasting, zijn er nog wel wensen. Hoewel er voortgang is, kan nog niet alles via een PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving) gekoppeld worden.

Huisarts, apotheek, fysiotherapie, eigen metingen via een app of horloge; ik zou willen dat het informatie is die beschikbaar is voor wie ik denk dat ze het handig is dat ze het kunnen lezen. Dat kan zelfs gelden voor mijn tandarts. Daarnaast lokaal in de eigen gemeente bloedafname, waarna de uitslagen digitaal naar het UMC worden doorgestuurd.

De digitale consulten zijn ontstaan door noodzaak, maar blijken eigenlijk een positieve en waardevolle ontwikkeling te zijn. Dit biedt kansen die uiteindelijk voor een patiënt gunstig kunnen zijn.

Het begin is er.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.