Naar de navigatie Naar de inhoud

Facebook: een inspiratiebron voor iedere zorgorganisatie

Geplaatst op 9 juni 2016 door - 6051 keer bekeken

Foto Facebook: een inspiratiebron voor iedere zorgorganisatie

Bij de verzorging en behandeling van cliënten spelen zorgorganisaties nog onvoldoende in op de informatiebehoefte die familieleden en mantelzorgers hebben. Iedereen wil immers weten hoe het met zijn of haar moeder, vader, echtgenoot, zoon of dochter gaat. Aan die behoefte kun je eenvoudig voldoen door het elektronisch cliëntdossier (ECD) ook als digitaal communicatiemiddel tussen zorgorganisatie en familie in te zetten. Regelmatige statusupdates over de gezondheid van (o)pa, (o)ma, zoon of dochter vergroten de betrokkenheid van de familie bij het zorgtraject. En daarvan profiteert ook de zorgverlener.

Een zorgtraject vraagt niet alleen veel van de cliënt, maar ook van de familie en/of mantelzorgers. In zo’n periode wil je maar wat graag weten hoe het met je (o)pa, (o)ma, zoon of dochter gaat. En het liefst zo snel en laagdrempelig als mogelijk, maar wel veilig en beschermd. De praktijk leert ons dat zorgorganisaties nog nauwelijks aandacht besteden aan dit aspect van het zorgproces. Als je kijkt naar de mogelijkheden die een ECD van een nieuwe generatie biedt, is dat niet alleen zonde, maar ook simpel op te lossen.

Social media beïnvloeden verwachtingen familie

We leven in een digitaal tijdperk, waarin we via social media de mogelijkheid hebben om 24/7 met elkaar in contact te kunnen komen. Dat beïnvloedt ook de verwachtingen die een familie heeft van een zorgorganisatie als het gaat om communicatie. Daarom is het belangrijk om de informatiebehoefte van familie en mantelzorgers te inventariseren:

• Hoe vaak willen ze nieuws krijgen over hun familielid?
• Waarover moet het nieuws gaan?
• Volstaat een update over de lichamelijke of geestelijke situatie van de cliënt?
• Is er ook behoefte aan luchtiger nieuws, zoals deelname aan een groepsactiviteit of een uitstapje buiten de deur?

Vergeet ook niet te bespreken welk middel de familie wil gebruiken om op de hoogte te blijven. En welke informatie ze zelf willen inbrengen of bijhouden.

Grotere betrokkenheid familie door positieve updates

Gelukkig biedt een ECD tegenwoordig meer dan voldoende mogelijkheden om de dialoog tussen zorgorganisatie en familie of mantelzorgers te faciliteren. Actuele ECD’s bevatten modules, waardoor zorgverleners en familieleden van cliënten een deel van het dossier als een soort Facebook kunnen gebruiken.

Maak het niet te moeilijk

Belangrijk is wel dat dit niet zomaar een platte inlog is op het systeem waar de zorgverlener ook mee werkt. Het moet juist een makkelijke en op maat gemaakte applicatie zijn die zonder cursus te gebruiken is. Op het moment dat een medewerker van een zorgorganisatie een update – eventueel met foto – plaatst, is die update meteen te zien voor de familie.

Toename zorgkwaliteit

Ook voor de zorgverlener biedt deze manier van communicatie voordelen. Familie en mantelzorgers kunnen het dossier namelijk gebruiken om nuttige informatie over de cliënt te delen. Familieleden die regelmatig geïnformeerd worden over de situatie van hun dierbare, zullen over het algemeen erg gemotiveerd zijn om dit te doen. Zo krijgt een zorgverlener een beter beeld van het zorgverleden van zijn of haar cliënt en kan hij daarmee rekening houden in de verzorging of behandeling. Dat verhoogt de kwaliteit van de zorg die wordt verleend. Het mes snijdt in dit geval aan twee kanten.

Ingo Tideman is directielid Care bij PinkRoccade Healthcare



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.