Googlen met patiëntwaarderingen

Geplaatst op 31 oktober 2011 door - 11448 keer bekeken

Patiëntwaarderingen op internet zijn niet van voorbijgaande aard. Op verschillende plekken worden patiëntwaarderingen online uitgevraagd. Op ZorgkaartNederland een aantal voorbeelden. Al twee jaar trekt de redactie van ZorgkaartNederland het land door met haar presentatie over het hoe en waarom van ZorgkaartNederland. En in die twee jaar zien wij gestaag meer acceptatie en zelfs waardering ontstaan voor ons initiatief. Enerzijds komt dit doordat een toelichting op onze werkwijze vertrouwen schept in de uitvoering en anderzijds omdat duidelijk is dat het fenomeen online patiënt waarderingen niet van voorbijgaande aard is. Sterker nog, wij staan inmiddels niet alleen in het uitvragen van patiëntwaarderingen. Al dan niet in de openheid of met de bekendheid zoals bij ZorgkaartNederland worden op verschillende plekken al zeer actief patiëntenwaarderingen  uitgevraagd. Een aantal voorbeelden:

Google places
Dit is de Google dienst waar  op lokaal niveau bedrijven & organisaties worden gepresenteerd en actief om een recensie wordt gevraagd. Google is iedereen gevestigd in het KvK een bedrijf waarmee in beginsel ieder ziekenhuis en iedere zorgpraktijk te waarderen is.  Zie bijvoorbeeld het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis, het OLVG op Google Places.

TomTom places
Ook TomTom voert een dienst vergelijkbaar met Google places. Het gaat om zoeken, vinden en waarderen. Zie bijvoorbeeld deze huisarts op TomTom places.

Yelp
De website YELP draait volledig op het fenomeen waarderingen. Zoals blijkt uit dit overzicht van Yelp beperkt men zich hierbij niet tot de reguliere restaurants en terrasjes.

Telefoongids
Bij velen verrassend genoeg nog onbekend maar ook op http://www.telefoongids.nl/ kunt u bij iedere willekeurige fysiotherapeut, verloskundige etc uw patiënten waardering plaatsen.

Klacht
Deze tip kregen we een tijdje geleden van tweep @ictzorg . Klacht.nl betreft een concept waar klagers bezwaren online kunnen plaatsen. Ook hierbij geldt dat bijvoorbeeld de medische beroepsgroepen niet bespaard blijven, zie bijvoorbeeld http://www.klacht.nl/huisartsen

En verder…
Naast deze grotere platformen zijn er natuurlijk de initiatieven van verschillende verzekeraars zoals VGZ Vergelijk en Kies op www.vgz.nl  (red. VGZ Zorgwijzer), er zijn initiatieven van Independer met Independer Zorg en Mediquest en er is een medische gids http://www.medgids.nl/.

Maakt ZorgkaartNederland het verschil?
ZorgkaartNederland wil graag de leidende waarderingssite in Nederland blijven en uiteindelijk bepaalt natuurlijk de bezoeker of je die status ook verdient. Een belangrijk verschil echter die wij met  andere initiatieven zien, is de aandacht die we schenken aan het volledige waarderingsproces.

We hebben het met een zorg waarderingssite namelijk niet over het waarderen van een lauwe pizza of trage ober, achter iedere waardering zit een arts, een mens, een verhaal.  Het plaatsen van negatieve waarderingen kunnen en willen wij niet voorkomen maar  wij zoeken –hoe moeilijk het soms is- waar mogelijk de verbinding tussen patiënt en zorgverlener. Dit doen we bijvoorbeeld vooraf door iedere waardering onder redactie te plaatsen en achteraf altijd de mogelijkheid van wederhoor te bieden. Ook zoeken we actief contact met de zorgverlener bij een reeks negatieve waarderingen en is onze redactie altijd aanspreekbaar.

Het zijn activiteiten die lang niet altijd zichtbaar zijn maar er inmiddels toe hebben geleid dat steeds meer zorgverleners zorgkaart actief promoten. Voorbeelden hiervan zijn het Deventer Ziekenhuis, het HagaZiekenhuis, beweging 3.0,  Cadiologie Centra Nederland ect.

Er zijn 12 reacties geplaatst

• I van der Sluis | 28 november 2011

Heeft u geen naam? Of is callaert een naam? En wie bent u dan?

• Marjan | 24 november 2011

Er is ook een site die niet mag ontbreken in uw lijste denk ik, dat is

Hier worden priveklinieken en artsen beoordeeld.

• Redactie ZorgkaartNederland | 23 november 2011

Geachte heer of mevrouw,

ZorgkaartNederland vindt het belangrijk om een veilige omgeving voor zowel patiënten als zorgverleners te bieden. Patiënten kunnen bij ons hun waardering geven en zorgverleners kunnen hierop een reactie schrijven. Het is mogelijk om met de redactie van ZorgkaartNederland contact op te nemen over een geplaatste waardering of om te vragen met de inzender in contact te komen. Dit kan via redactie@zorgkaartnederland.nl.

We kijken graag samen met u wat we voor u kunnen betekenen en geven graag een toelichting op onze werkwijze.

Met vriendelijke groet, Redactie ZorgkaartNederland

• callaert | 23 november 2011

Wat kan ik doen om pertinente leugens te laten verwijderen en secundum hoe kan ik bij klachtneerlegging bij de politie de identiteit van de dader te weten komen of dien ik de houder van de webside aansprakelijk te stellen.

• Mark Prein | 18 november 2011

Geachte mevrouw Bruggeman,

Ik heb enige tijd geleden geprobeerd de samenvatting van ons klanttevredenheidsonderzoek bij u online te zetten. Dit werd afgewezen, omdat zorgverleners niet zelf mogen waarderen (gezien de hoeveelheid 10-en in de waarderingen, vraag ik mij af of die controle waterdicht is). Kan ik mij in vinden. Waar ik mij niet in kan vinden is het feit dat ik een toetsbaar onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek heb laten uitvoeren en dat ik die resultaten (in mijn ogen stukken significanter dan de ene waardering van nu) niet kwijt kan op een site die graag patientreacties wil weergeven.
    De geboden opties om te upgraden naar een account lijkt mij iets naar commercie nijgen en het concept van onafhankelijkheid, toetsbaarheid te dwarsbomen.
    Concreet: wat zijn de opties?

PS een telefoonnummer zou misschien handig zijn op de site...

• I van der Sluis | 16 november 2011

Mw Bruggeman,

Wilt u het aub niet over restaurants, speeltuinen, musicals, pretparken etc hebben?
    Het gaat hier om zorg en de kwaliteit ervan.
    Om bv de resultaten van middelbare scholen openbaar te krijgen is lang en veel gezeur geweest.
    Nu kun je zien, per afdeling en gerelateerd aan andere cijfers hoe een school scoort. Belangrijk als je voor een schoolkeuze staat.
    Het is leuk als er leuke schoolfeesten etc zijn, maar dat is voor de meeste mensen niet essentieel. Dat is het diploma.
    Ik ben het de Hr Heuvelman eens dat het op zorgkaart eigenlijk alleen over de kwaliteit van zorg moet gaan.
    Maw : doet iemand zijn werk goed.
    De enige maatstaf is dan de tevreden patient. Of niet dus, dat kan ook.
    Geef mij maar een hork, als die maar weet wat hij/zij moet doen.

• Hanneke Bruggeman | 16 november 2011

Beste heer of mevrouw Heuvelman,

Met het invullen van een cijfer voor bijvoorbeeld accommodatie of luisteren kunnen bezoekers gemakkelijk in grote lijnen aangeven wat ze van de ontvangen zorg vinden. Deze cijfers uitgesplitst op onderwerp vindt u terug wanneer u individuele waarderingen aanklikt en het gemiddelde cijfer staat in onze overzichten vermeld.

Juist omdat cijfers niet alles vertellen, vragen we een waardering in woorden. Uit de geschreven waardering kan een andere patiënt halen wat voor hem/haar belangrijk is. Cijfers geven een indicatie, in het verhaal zit de meerwaarde.
    Een voorbeeld: Als een restaurant de aanbeveling 'kindvriendelijk' krijgt, kan dit voor iemand een reden zijn om vooral niet te gaan, terwijl het voor veel jonge ouders waarschijnlijk een reden is om juist wel te gaan. De omschrijvingen geven daarom informatie die veel meer zegt dan de cijfers.

• Hanneke Bruggeman | 16 november 2011

Beste heer of mevrouw Jongenelen,
    Het geven van de presentatie over ZorgkaartNederland was mij een genoegen!

Voor het wijzigen van uw gegevens kunt u gebruik maken van een formulier. Bijvoorbeeld in de navigatie onder 'contact' zie: http://www.zorgkaartnederland.nl/content/contact. U kunt ook gebruik maken van de link direct onder de vermelding van uw adresgegevens op ZorgkaartNederland. Daar staat een zin 'Zijn deze gegevens onjuist of onvolledig? Meld het hier.'

De redactie van ZorgkaartNederland kunt u bereiken via het emailadres redactie@zorgkaartnederland.nl.

Ik hoor het graag wat we voor u kunnen betekenen.

• Redactie ZorgkaartNederland | 16 november 2011

Het doorgeven van fouten of wijzigingen kunt via de link op de profielpagina aan ons doorgeven. Daar staat een link genaamd "Zijn deze gegevens onjuist of onvolledig? Meld het hier". De link vindt u direct onder de adresgegevens op de profielpagina van de zorgaanbieder. Wij zorgen dan dat de gegevens gemuteerd worden.

• H.Jongenelen | 15 november 2011

gisteravond mocht ik kennismaken met Zorgkaart Nederland. En vandaag blijk ik zelfs voor te komen op de Zorgkaart. Op 2 lokaties!
    maar...
    Er moet wat veranderd worden aan mijn aanwezigheid daar en ik kon niet vinden waar ik dat kan doen.
    Verder leuk, inspirerend en prettig om zomaar aanwezig te zijn.
    mvg
    H.Jongenelen

• P, Heuvelman | 14 november 2011

Mag ik vragen of er een goed beeld van de zorg, en behandelaar is als scores voor accomodatie en afspraken even zwaar worden meegewogen?
    In een vernieuwd zh. is alle accomodatie toch top? Ik laat mij nooit afschrikken door een slechte spreekkamer, bereikbaarheid Als het maar een goede dokter is.. Maar dat geldt wellicht niet voor een andere lezer.
    Scores voor bejegening gaan nu op 1 hoop met scores voor afspraken en accomodatie. Je ziet wel s binnen 1 situatie iemand een 6 krijgen door een 1 voor behandelen +luisteren en een 9 voor afspraken. En andersom komt ook voor. Het doet mi. geen recht aan hoe je behandeld/geholpen wordt.
    I

• Frank | 11 november 2011

Met de VGZ zorgwijzer, bedoelen jullie daarmee VGZ Vergelijk en Kies?

Die vind ik (ook) erg prettig trouwens!

Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht