Naar de navigatie Naar de inhoud

Help fouten voorkomen - Tips van de...verpleegkundige

Geplaatst op 15 oktober 2015 door - 11464 keer bekeken

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen.

Portret van Conny Deze keer aan het woord Conny Moons, verpleegkundige, adviseur bij V&VN, de beroepsvereniging van verpleegkundigen en verzorgenden, en expert hygiëne van Zorg voor Beter. Op de internationale dag van het Handenwassen vertelt zij welke hygiëne-uitdagingen er in de zorg liggen.

Wat doe ik om fouten te voorkomen

“Hygiëne is een heel belangrijk onderwerp; het speelt in alle sectoren. Het kan heel complex zijn, bijvoorbeeld in de thuiszorg. Patiënten komen steeds sneller thuis vanuit het ziekenhuis, of blijven juist langer thuis wonen, waardoor ze kwetsbaarder zijn. Bovendien verschilt de persoonlijke hygiëne per cliënt. De ene keer kom je als wijkverpleegkundige of verzorgende in een huis dat spik en span is, met dito bewoner. Het volgende moment sta je in een woonkamer die een stuk minder schoon is. Je moet dus keer op keer nadenken: wat is de benodigde hygiëne en waar haal ik dat vandaan?”
“In een ziekenhuis is dit bijvoorbeeld anders. Ook daar moet je kritisch blijven nadenken over hygiëne, maar heb je al wel alles bij de hand, en staat alles op een vaste plek. Dit maakt het makkelijker om goed te doen.”

Lastig onderwerp

“Al gaat het qua basishygiëne nog altijd niet helemaal zoals hoort. Denk bijvoorbeeld maar aan collega's die tijdens hun dienst een trouwring dragen of tijdens het handen wassen hun duimen vergeten. Iedereen weet dat niet hoort, en toch gebeurt het. Dat komt doordat hygiëne – in alle sectoren - gewoon een lastig onderwerp is. Het is niet zichtbaar en tastbaar genoeg."

Hoe kan het beter?

De oplossing voor dit probleem is zorgpersoneel meer laten (in)zien dat goede hygiëne bijdraagt aan het belangrijkste doel dat zij hebben: het beste voor hun patiënt/cliënt. Het onderwerp moet gaan leven. Dit kan met scholing, een wekelijkse hygiënetip in de nieuwsbrief of een teambespreking. Ludieke, creatieve manieren werken ook goed, zoals ‘Wie is de mol?’. Bij dit spel houdt een arts of verpleegkundige een trouwring om of draagt deze lange mouwen onder een witte jas, zonder dat de patiënt daarbij gevaar loopt. Ziet een collega dat? Dan moet hij hem/haar daarop aanspreken. Zo brokkelt het taboe om elkaar openlijk te corrigeren langzaam af.”

“Op de site Zorgvoorbeter.nl, een kennisplatform voor zorgprofessionals, staan nog meer tips voor artsen en verpleegkundigen. Aan teamleiders kan het advies worden gegeven om bijvoorbeeld foto’s te maken van dingen die in de dagelijkse praktijk goed én fout gaan. Deze foto’s maken werkwijzen inzichtelijk; ze helpen duidelijk te maken wat er gebeurt als je zonder handen te wassen van cliënt naar cliënt gaat. Of als je bij elke patiënt je smartphone gebruikt, maar die vervolgens niet reinigt. Voor smartphonegebruik moeten nog specifieke richtlijnen komen.”

Continu aandacht

“Het onderwerp hygiëne verdient continu aandacht in een zorgorganisatie. Maar zo zijn er meer dingen die dat verdienen. Het is uiteindelijk aan de zorgorganisatie – inclusief Raad van Bestuur – om te beslissen welke prioriteit hygiëne bij hen heeft. Wel denk ik dat nog veel organisaties baat zouden hebben bij de expertise van een deskundige infectiepreventie. Die kan helpen om thema hygiëne en infectiepreventie in de organisatie en onder medewerkers te laten leven.”

Een tip voor u om te helpen

  1. Spreek uw arts, verpleegkundige of verzorger aan als deze de basishygiëneregels niet goed toepast

“De basishygiëne bij artsen, verpleegkundigen en verzorgers moet goed zijn. Dat betekent dat zij:

  • Geen ring(en) dragen;
  • Geen lange mouwen dragen. De onderarmen zijn bloot;
  • Lang haar in een staart dragen;
  • Voor elk contact met een patiënt/cliënt zijn/haar handen goed wassen.

Houdt u zorgverlener hier zich niet aan? Dan mag u hem/haar hier vragen over stellen. Bijvoorbeeld: Mag ik vragen waarom u een ring draagt? Bij de persoon in kwestie gaat dan vanzelf een lampje branden dat een ring dragen niet hoort. Ik kan me voorstellen dat zo’n vraag stellen best lastig is. U wilt de relatie niet verstoren, zeker niet als vaak met die arts of (wijk)verpleegkundige te maken heeft. Maar als u het op een geschikt moment doet en het raakt aan het gezamenlijke doel van goede zorg, dan weet ik zeker dat de zorgverlener het alleen maar prettig vindt dat u zo actief meedenkt.”

Volgende keer in de serie Help fouten voorkomen

Conny Moons geeft het blogstokje door aan Math. Strijbos. "Als de communicatie onderling niet goed is, lijdt de patiënt daaronder."



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.