Herhaalbare informatie, graag!

Geplaatst op - 2971 keer bekeken

Foto Herhaalbare informatie, graag!

Ik ben dokter, maar vandaag bekijk ik de zorg eens door de ogen van de patiënt. Ik ga met mijn vader naar de oncoloog om te bespreken wat de verschillende mogelijkheden zijn voor de behandeling van zijn kanker. Ik heb me voorbereid, en heb mijn bejaarde ouders gevraagd om hun vragen op te schrijven. Ik heb een papieren consulthulp en een pen mee. Ik overweeg het gesprek op te nemen, maar uit ervaring weet ik dat ik de opname nooit meer beluister.

Topdokter

Mijn vader heeft een topdokter. Dat zeg ik omdat ze het allerbelangrijkste doet: ze luistert, gaat diep in op wat belangrijk is voor mijn vader en neemt daar ruim de tijd voor. Daarbij geeft ze van vier behandelopties - van chemo, hormonale tot ondersteunende behandeling- alle voor en nadelen aan, aangepast aan zijn situatie. Met ook specifiek ‘niets doen’ of ‘uitstellen’ als opties. We maken de afspraak om erover na te denken en later in de week te bellen over ons besluit.

Geen informatie om mee te nemen

Tot zoverre is het een perfect consult. Toch trapt ook deze arts aan het eind van het gesprek in een bekende valkuil. Ik vraag of ze informatie op papier heeft zodat we alles thuis in alle rust kunnen nalezen. Die heeft ze niet. “Kunnen we het dan ergens op internet lezen?”, vraag ik. Weer een ontkennend antwoord. Ik suggereer om op Kanker.nl te kijken. Enigszins opgelucht zegt ze: “Ja, doe dat maar”.

Thuis kijk ik op Kanker.nl; ik zoek de juiste pagina’s en zet de linkjes naar de informatie in een A4-tje, samen met het gespreksverslag. Ik mail dat naar ons hele gezin zodat iedereen op de hoogte is. Mijn vader heeft uiteindelijk een keuze gemaakt waar hij tevreden mee is.

Mondelinge informatie wordt vergeten

Maar wat nu als ik niet mee was gegaan? Had mijn vader dan wel een goed besluit kunnen nemen op basis van vier mondeling uitgelegde behandelingen met moeilijke namen? Met gemiddeld drie voor- en nadelen per behandeloptie en de praktische consequenties? Na het consult heb ik met mijn ouders een en ander nog gereconstrueerd, want ook ik had niet alles opgepikt. Ik vraag me echt af of mijn ouders zonder een zoon die durft te schrijven tijdens het consult, wel iets gehad hadden om hun keuze op te baseren. De mondelinge informatie wordt voor het grootste deel vergeten. En zonder informatie, hoe kan je de keus dan goed overwegen?

Doe er wat aan

Natuurlijk weet ik dit al langer, want samen beslissen is een beetje mijn missie. Ik heb tientallen discussies gehad met dokters die informatie van het internet of uit folders niet goed passend vinden. Daarom geven ze liever niets mee. Of ze willen zelf iets maken, wat vervolgens niet gebeurt, terwijl er goede informatie in overvloed is. Elke dokter die ik spreek, is het met me eens en vindt dat er wat aan gedaan moet worden. Maar slechts een kleine minderheid doet er daadwerkelijk wat aan.

Dr. Google

Geen wonder dat een meerderheid van de patiënten tegenwoordig naar Dr. Google gaat voor een consult. Dat ligt niet aan de patiënt, maar aan ons. Wij, dokters, laten het gewoon liggen.
Daarom schrijf ik mijn patiënten ervaring in dit blog en leg ik het mede bij patiënten zelf neer. Vraag in het  gesprek over behandelmogelijkheden en of u de opties nog ergens kunt nalezen. Op papier of op een website, een video, app of portaal, het maakt niet uit. Als het maar herhaalbaar is. Natuurlijk kan het zijn dat de informatie niet helemaal goed bij uw situatie past of dat er niets is, maar laat de arts dat dan uitleggen. Het maakt niet uit dat de informatie niet exact aansluit op uw persoonlijke situatie. Iets is beter dan niets. Goede herhaalbare en deelbare informatie vergroot het vertrouwen in dokters. En is essentieel voor een goede behandeling.




Er zijn 6 reacties geplaatst


  • L. Visser |

    Het hele verhaal van Dr. Oei moet ook gelden voor verpleegtehuizen, waar bij opname de familie ook het een en ander te horen krijgt, of juist helemaal niets.
    Bij wel een gesprek wordt vaak negatief gereageerd op de vraag of het gesprek opgenomen mag worden. Slechte zaak dus.

  • Sonja |

    De moderne wetenschap en de hieruit voortvloeiende keuzemogelijkheden zijn toegenomen. Er bestaat veel meer informatie die de dokters niet meer in hun 10 minuten gesprek kwijt kunnen, laat staan dat dit ergens in een folder of website gezet kan worden. Gelukkig bestaan er nog de patiëntenwebsites. Ik vind zelf dat ook de keuze "niets doen" meer aandacht mag krijgen, want al kan de dokter meer, dan hoeft dat nog niet altijd mijn keuze te zijn. Bovendien vind ik dat door de toename van informatie het patiëntenconsult niet 10 minuten maar minimaal 15 minuten moeten duren. Tegenwoordig is het helaas afraffelen en de deur uit. Hoe kun je dan een keuze maken?

  • AAd v Velzen |

    Goed geschreven blog met voorstel voor verbetering.

    Aanvulling:
    1. Voortaan toch maar opnemen. NEuroloog in umcu Utrecht vondt dit 2 jaar terug prima.
    2. NAast Google is www.thuisarts.nl , incl 12 keuzehulpen
    https://keuzehulpen.thuisarts.nl een goede infobron.

  • Wassens |

    Perfect wat de heer Oei heeft gedaan!
    Eindelijk een arts die het snapt, namelijk dat medici gewone dienstverleners zijn die fors voor hun dienstverlening betaald worden via premie, eigen risico en mijn bijdrage aan €60.000.000.000.- in de zorg.
    In mijn ervaring hebben automonteurs beter door wat dienstverlening is dan veel medici.

  • Catharina Besselink |

    Ik herken onmiddellijk het verhaal hoe moeizaam het verkrijgen/onthouden van alle info over behandelingen gaat bij artsen
    - goed voorbeiden voor het bezoek
    - opnemen gesprek tijdens consult/ of op papier meegeven
    - in opleiding geneeskunde veel meer aandacht geven hoe/welke info
    zo goed mogelijk gegeven kan worden
    - artsen meer tijd geven om info te geven

    Eigen ervaring tijdens consult bij cardioloog. " mevr., de wachtkamer zit vol".

  • Alida Noordzij |

    Een heel terecht verhaal!
    Daarom heeft BijnierNET de afgelopen 2-3 jaar gewerkt aan gevalideerde informatie over 6 bijnieraandoeningen. Informatie op diverse kennis niveaus van een eenvoudige animatie tot een ingewikkeld verdiepingsartikel en een samenvatting in infographics.
    Als nu ieder specialisme zijn kennis over de aandoening waar hij/ zij voor staat op deze manier uitlegt samen met een aantal patienten dan hoeft niemand meer naar huis te gaan met een mondelinge tekst waarvan je bij de uitgang van het ziekenhuis al 30% vergeten bent.
    Kijk maar op www.bijniernet.nl


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland