Naar de navigatie Naar de inhoud

Het belang van het patiëntenperspectief

Geplaatst op 23 juni 2017 door - 3331 keer bekeken

Foto Het belang van het patiëntenperspectief

In deze nieuwe blogserie stellen wij onze collega’s van Patiëntenfederatie Nederland aan u voor. Vandaag het blog van Anique ten Brinke, junior beleidsmedewerker bij team Kwaliteit van Patiëntenfederatie Nederland.

Iedereen is wel eens patiënt. Sommigen vaker dan anderen. Gezondheidszorg is er voor alle patiënten. Het is daarom van belang dat deze zorg ook aansluit op de behoeften van patiënten. Om dit waar te maken werk ik mee aan verschillende projecten waarbij patiëntperspectief voorop staat.

Referentenpanel

Ik coördineer een panel van ervaringsdeskundigen, mantelzorgers en naasten die subsidieaanvragen beoordelen. Dit panel beoordeelt aanvragen voor subsidiëring van wetenschappelijk onderzoek. Ze beoordelen het belang van het onderzoek voor de betreffende patiëntengroep. En ze beoordelen de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen. Het is van groot belang dat ervaringsdeskundigen betrokken zijn bij onderzoek. Zij weten als geen ander hoe het is om met de aandoening om te moeten gaan. En kunnen goed aangeven wat wel en niet van belang is voor de patiënten.

Op ZorgkaartNederland.nl zullen binnenkort ook blogs verschijnen van enkele leden van het referentenpanel.

Onderzoeksagenda’s

Een andere vorm van het inbrengen van dit patiëntenperspectief is bij het opstellen van onderzoeksagenda’s. Een onderzoeksagenda bevat een lijst met onderzoeksvragen. Naar deze onderzoeksvragen is nog onvoldoende onderzoek gedaan. Aan patiëntenorganisaties vragen we wat zij belangrijke onderwerpen vinden. Wat vinden patiënten lastig? Wat kan er verbeterd worden? Patiëntvertegenwoordigers gaan daarna met de artsen in gesprek. Zo kunnen artsen en patiënten van elkaar leren. Uiteindelijk ontstaat er een top 10 met onderzoeksvragen waar nog onvoldoende onderzoek naar is. Deze top 10 bestaat uit onderwerpen die zowel de artsen als de patiënten belangrijk vinden.

Inbrengen patiëntenperspectief

Het inbrengen van patiëntenperspectief kan op veel verschillende manieren. En op veel verschillende plekken. Voor alles geldt: de kennis van patiënten verbetert de zorg voor de patiënten.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.