Naar de navigatie Naar de inhoud

Het nut van ZorgkaartNederland

Geplaatst op 17 juni 2014 door - 19863 keer bekeken

Foto Het nut van ZorgkaartNederland

Vooruit dan maar, ik zal het eerlijk opbiechten: ik ben dol op vergelijkingssites op internet. Vakanties, hotels, hypotheken, auto’s, ziektekostenverzekeringen, restaurants. Nou ja, noem maar op, ik gebruik ze allemaal wel eens. En sites die ziektekostenpolissen vergelijken, gebruikt iedereen wel eens tegen het eind van het jaar als je nieuwe polis komt.


Zo'n website is onze eigen onafhankelijke www.zorgkaartnederland.nl. Op die site kun je waarderingen zetten van de huisarts, de fysiotherapeut, het ziekenhuis of de tandarts. Dat is inmiddels zo'n 165.000 keer gedaan. Zo ontstaat voor andere gebruikers een website die je kunt gebruiken als je zorg zoekt.

Bruikbaar
Die website is dit jaar door onafhankelijke onderzoekers van het universitair medisch centrum Radboud in Nijmegen onderzocht op bruikbaarheid voor de Inspectie voor de Volksgezondheid. En wat blijkt? ZorgkaartNederland kan van grote toegevoegde waarde zijn voor de Inspectie bij het toezicht op de zorg.

Het onderzoek richtte zich op zorg voor ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen. Er werd gekeken naar waarderingen over hygiëne, deskundigheid van het personeel, medicatieveiligheid en vrijheidsbeperking. Dat zijn ook precies de zaken waar ik op zou letten als ik voor familie een verpleeghuis moest uitzoeken. Is het er wel schoon, kunnen ze mijn vader of moeder wel de juiste zorg bieden? Daar gaat het toch om.

Wat mij betreft mag het Radboudumc ook onderzoeken of  Zorgkaartnederland net zoveel toegevoegde waarde heeft voor andere sectoren in de zorg. Als ik eerlijk ben, zeg ik 'vast wel'.



Wilna Wind



Bron: Telegraaf.nl

 


Er zijn 25 reacties geplaatst

Redactie ZorgkaartNederland | 2 december 2014

@Dorothée
Dank voor uw bericht en ook de eerdere door u geplaatste waardering. Het is vervelend dat u het vermoeden heeft dat de betreffende huisarts op oneigenlijke wijze probeert zijn of haar gemiddelde cijfer op onze website te verhogen. Wij hopen van harte dat dit niet het geval is bijvoorbeeld, omdat dat andere patiënten juist wel positieve ervaringen hebben, maar kunnen dit inderdaad niet helemaal uitsluiten.

Voor het 100% waterdicht maken van ons systeem zouden wij (bijvoorbeeld via digid-inlog en/of andere verregaande identificatie) dermate hoge barrières in het gebruik moeten opleggen dat het open en toegankelijke karakter verloren gaat. En dan nog is het geen garantie voor oneigenlijk gebruik.

Wat we wel doen, is dat wij via een aantal technische- en redactionele checks proberen oneigenlijk gebruik (zowel bij positieve als bij negatieve) van reviews tegen te gaan. Met de ervaring van de afgelopen vijf jaar zijn we hier steeds handiger in geworden en –getuige ook ons nieuwe beleid bij het constateren van oneigenlijke waarderingen- treden wij hier ook hard tegen op. Meer nog echter, proberen we veel meer reviews te verzamelen. Want –zo blijkt uit een aantal onderzoeken die zijn uitgevoerd- juist bij een aanzienlijk aantal reviews zal het oneigenlijke gebruik (in positieve en negatieve) zin geen waarde meer hebben een waarheidsgetrouw / minder subjectief beeld van de kwaliteit van de zorgverlener ontstaan.

Ofwel, we hebben de belangrijke missie om nog veel meer reviews te verzamelen. Uw ervaring is en blijft daarom hard nodig. En tegelijkertijd proberen we ook aan zorgverleners uit te leggen om niet bang te zijn voor het feit dat patiënten hun ervaringen (positief en negatief) in het openbaar delen. Hen duidelijk te maken dat van ieder compliment of van iedere klacht ook echt wat te leren valt en vooral niet over te gaan tot gedrag dat verdacht veel lijkt op vals spelen. Want welke dokter heeft dat nu nodig?

Dorothée Mensink | 26 november 2014

Ik vraag me af in hoeverre Zorgkaart.nl kan onderzoeken of de waarderingen die geschreven zijn ook altijd daadwerkelijk van patienten afkomstig zijn. Ik heb namelijk een voormalig huisarts gewaardeerd met een waardering die volkomen naar waarheid geschreven is. Deze mevrouw (jaja ze heeft haar diplomaatje gehaald hoe is het mogelijk) had van de 6 waardering 1 waardering met allemaal tienen. Enkel de medewerkers van haar maatschap kregen toch even een puntje minder. Tja verschil moet er zijn niet waar. Ik heb met goed motivatie voor elkaar gekregen dat die waardering eraf gehaald is.

Waardoor ze bijna onder de zes kwam. Ik dacht dit gaat ze niet pikken en ik hou haar in de gaten en ja hoor na een hele tijd gewacht te hebben kwamen er twee beoordelingen na elkaar met een geweldige beroordeling. Mevrouw heeft haar punten weer om hoog. Welke andere computers zou ze daar voor hebben gebruikt??????
Dat de medewerkers even weer wat minder gewaardeerd worden daarmee verraad ze zichzelf. Want verschil moet er zijn niet waar, Zij is immers dokter. Een waardeloze weliswaar, maar ja ze heeft haar diplomaatje. Hoe zou ze daaraan gekomen zijn dacht ik vaak toen ik nog patient van haar was.

En daarom kan zorgkaart.nl nooit helemaal objectief zijn, tenzij ze hier wat op kunnen verzinnen. Zeker weten wie de waardering schrijft. Hoe doe je dat? Alleen kijken naar het nummer van de computer is niet voldoende.

Andringa | 10 augustus 2014

Op zich is er al het een en ander aan te merken op de kwaliteit van deze site, c.q. de betrouwbaarheid. Zie bovenstaand.
Maar er zou ook meer gekeken mogen worden naar de kwantiteit; dagelijks worden immers 600000 Nederlanders geholpen in de zorg. Dus 600000 contacten maal 365 op jaarlijkse basis.
ZKN is blijkbaar apetrots op 180000 waarderingen. In al die jaren tijd.
Dus........

Linda Hoebe | 26 juni 2014

"Zet geen reclame,spam links naar andere websites in uw reacties"
O ...? Waarom eigenlijk niet ? Etc etc...

Is dit slechts voorgehouden aan Zorgkaart Nederland ? Reclame, links naar andere websites zijn er bij u volop.

Volledig door de mand gezakt.

g roosje | 26 juni 2014

Ja de artsen die een 10 verdienen zal ik er ook rustig inzetten, die hebben het ook echt verdiend. Ik heb 1 arts die het niet verdiend, die leest geen fax van de huisarts en die krijgt van mij ook echt geen 10 maar een 1. Meer is hij ook niet waard en de huisarts heeft mij nadien ook direct doorverwezen naar het UMCG en daar hadden ze wel een andere mening als de arts die me dezelfde medicijnen gaf als die welke de huisarts mij eerst had voorgeschreven en die hielpen echt niet. En dan schrijft hij toch precies hetzelfde voor en dan hoef je niet weer te komen dus ja, zo'n arts heeft het lezen nog niet geleerd. In het UMCG snapten ze het precies en ze schrokken van mijn handen en vingers. Nu heb ik wel andere medicijnen en is mij het nagelriem al een paar keer door gesneden en dat de pus er uit kon en dat je minder pijn hebt.

Inge Koenders | 26 juni 2014

Ik begrijp al deze commotie niet.
De jarenlange ervaring die ik heb met mijn huisartsenpraktijk, is dat zowel artsen als
assistentes goed naar je klachten luisteren en je altijd zelf de keuze hebt, hoe je verder
behandeld wil worden en of je medicijnen wil slikken.
Tabletten worden alleen voorgeschreven als dat echt nodig is en er wordt verwezen
naar een specialist als dat nodig is en de artsen zijn zeer kundig en ik ben altijd perfect geholpen.

rianne | 26 juni 2014

Verwijder wat ik op heb geschreven over de huisarts, ik vertrouw dit niet.

Linda Hoebe | 25 juni 2014

Kijk, ik krijg hier uiteraard een ban omdat ik mij niet zou houden aan de "gedragscode", maar dat houdt alleen maar in dat men mij de mond wil snoeren omdat ik deze club doorheb.
Kijkt u even bij de "Partners van ZorgkaarNederland" ?
Hier gaat veel geld rond.
Ik wens u alle het beste en veel wijsheid bij het bezoeken van deze commerciële website.

Linda Hoebe | 25 juni 2014

En zo is het maar net !

Linda Hoebe | 25 juni 2014

Bang geworden ?
U gaat mij bannen ?
Prima.
Dan geef ik e.e.a door aan degenen die daar zeker interesse in hebben.

Linda Hoebe | 25 juni 2014

Wollig taalgebruik voor :Bloggers die voor eigen parochie preken moeten vrij uit hun geneuzel, waar winstoogmerk de bedoeling is, kunnen uiten.Voor hen geldt de gedragscode niet, zij mogen medische zorgverleners en patienten beledigen.
Maar kritiek wordt niet gewaardeerd.
E.e.a. bevestigt alleen maar mijn mening.

Redactie ZorgkaartNederland | 25 juni 2014

Het onderzoek waar mevrouw Wind naar verwijst, is uitgevoerd in opdracht van het Radboudumc. Het onderliggende rapport is te downloaden via hun site https://www.radboudumc.nl/OverhetRadboudumc/NieuwsEnMedia/archief/Nieuwsarchief2014/juni/Pages/Socialmediawaardevolvoortoezichtzorg.aspx

Redactie ZorgkaartNederland | 25 juni 2014

Op de weblog van ZorgkaartNederland willen wij graag een open discussie voeren over de kwaliteit van zorg, de positie van ZorgkaartNederland en vooral de rol van de patiënt in de gezondheidszorg.

De blogs - geschreven door patiënten, zorgverleners en andere betrokkenen- leiden regelmatig tot discussie hetgeen wij zeer waarderen.

Helaas moeten wij echter ook vaststellen dat een aantal reacties op de blogs in strijd zijn met de gedragscode. Dit is zeer spijtig aangezien wij -evenals bij het plaatsen van reviews- ook een veilige omgeving willen creëren voor de bloggers die zich soms zeer kwetsbaar opstellen.

Redactie ZorgkaartNederland | 25 juni 2014

Daarom hieronder nog eens de belangrijkste uitgangspunten voor deze pagina:

• Deze blogpagina is bedoeld om teksten te lezen en mee te discussiëren over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg;
• Zet geen reclame, spam en links naar andere websites in uw reactie;
• Gebruik fatsoenlijke taal. We plaatsen geen beledigingen, oproep tot actie, scheldwoorden, Godslastering en discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, of andere kwetsende uitingen;
• Voor ongefundeerde kritiek, beledigingen, polemieken en hetzes is geen ruimte.
• Het plaatsen van reacties die krenkend of buiten fatsoen zijn, is niet toegestaan.

Voor reacties die niet aan de gedragscode voldoen, houdt de redactie zich te allen tijde het recht voor om maatregelen te nemen waaronder het verwijderen van reacties en het blokkeren van e-mailadressen en/of ip-adres.

g roosje | 25 juni 2014

ik vind het een goede site waar je de arts mag waarderen of je kan een arts die je goed behandeld heeft en begrijpt een hoger cijfer geven dan een arts die niets van je woord geloofd en je niet aan kijkt als je wat vraagt en je dezelfde medicijnen geeft die de huisarts je ook al een half jaar had gegeven. En je door verwijst naar een specialist en als die de brief of fax niet leest en je hetzelfde geeft. Ja dan hoef je die arts niet een pluim geven zo van 'wat een super arts'. Onze huisarts die schrok er zelf van en heeft mij met spoed naar het umcg verwezen en die nam het wel heel serieus en daar had de huisarts de mail ook heen gestuurd en de reactie van die andere arts er bij dat was echt niet om de hemel in te prijzen. En daarom vind ik deze site echt super, echt bedankt voor deze site waar je je hart kunt luchten super.

Bezorgd | 24 juni 2014

Mevrouw Wind die wetenschap citeert!

Reward doctors for sticking to evidence-based clinical guidelines. Back them up for saying “no” to patients, at the risk of lower satisfaction scores:
- http://www.kevinmd.com/blog/2012/02/patient-satisfaction-kill.html

The team discovered that individuals who reported higher satisfaction had greater prescription drug costs, higher mortality, and greater health care costs:
- http://www.medicalnewstoday.com/articles/241758.php

Published today in the Archives of Internal Medicine, the national study is believed to be the first to suggest that an overemphasis on patient satisfaction could have unanticipated adverse effects:
- http://www.ucdmc.ucdavis.edu/publish/news/newsroom/6223

Wetenschappelijke feiten moeten niet misbruikt worden door mw Wind. Zij onderschat haar achterban hiermee.

Linda Hoebe | 24 juni 2014

En dan nog even kijken bij Radar: "Zorgkaart Nederland besodemietert de burgers"(Dat zijn de woorden van Radar, niet van mij !) een artikel 2011, Lees verder de "Vogelvrije huisarts"en een beetje googlen in de medische sfeer levert zeer negatieve reacties en artikelen op.
Maar vooral stug doorgaan met uw positieve prietpraat met betrekking tot dit medium hoor.
U mag mij wel antwoorden .

Linda Hoebe | 24 juni 2014

"Hoe recenter een waardering, hoe relevanter deze uiteraard is", daarmee geeft u dus toe dat waarderingen uit het verleden er niet meer toe doen...
Tja,. ...hiermee geeft u dus in bedekte termen toe, dat de waarderingen die hier worden gepubliceerd waardeloos zijn.

Redactie ZorgkaartNederland | 24 juni 2014

Beste Angelina,
Hoe recenter een waardering, des te relevanter deze uiteraard is. Daarom stelt ZorgkaartNederland veel in het werk om het aantal waarderingen te laten groeien. Daar hebben we wel de hulp van alle bezoekers van de site voor nodig zodat we samen de waarde van het platform blijven verhogen. Heeft u recent nog een zorgverlener of zorginstelling bezocht? Plaats dus dan zeker uw waardering!

Verder hanteert de redactie een strikte gedragscode en wordt, voordat we een waardering plaatsen, een technische verificatie uitgevoerd naar de unieke herkomst van de waardering. Daarmee is de kans dat een zorgaanbieder zichzelf waardeert te beperken, maar niet uit te sluiten. Als de redactie van ZorgkaartNederland misbruik vaststelt, worden de waarderingen verwijderd en worden maatregelen getroffen richting de zorgaanbieder.

Angelina | 24 juni 2014

Even een kritische noot,

Hoe relevant zijn waarderingen als deze voor het laatst geplaatst zijn in 2010
of als ik mijn werkplek een 10 geef als zorg verlener om het gemiddelde cijfer hoger te krijgen ?
Volgens mij is dan de opsomming van waarderingen niet geheel meer relevant.

Linda Hoebe | 24 juni 2014

Ja, maar ik stop nu met reageren hier, want ik heb mijn punt wel gemaakt.
En steeds maar herhalen wordt vervelend. Maar het valt mij op dat grote groepen mensen alles maar slikken voor zoete koek en braaf meedoen met dit soort onzin.
Stellen zij zich nu echt nooit de vraag of zij niet in het ootje genomen worden ?
Sinds de gezondheidszorg een industrie geworden is waar geld te verdienen valt , is deze zorg tevens onbetrouwbaar geworden en de "voorlichting" eveneens.
Lees het boek van Luc Bonneux, arts en epidemioloog, "En ze leefden nog lang en gezond", Hoe gezondheid een industrie werd.
Begrijp mij goed: de huidige gezondheidszorg is een zegen voor de mensheid, maar je kunt ook overdrijven , mensen ziekten aanpraten en dit soort sites zetten mensen op het verkeerde been en maken artsen e.d. vogelvrij.

april | 24 juni 2014

Hallo Linda,

Dank je wel Linda ,
Wat gaan mijn ogen weer open.Bij het lezen van je reacties worden mijn ogen weer geopend en past de puzzel in elkaar .Poe ik moet eens afleren om eerlijk te zijn want "eerlijk zijn duurt het langst zei mijn moeder 50 jaar geleden maar onlangs zei iemand nou stel dat maar bij in "het blijft duren".

Linda Hoebe | 23 juni 2014

Wilma Wind is directeur van de NPCF en Jacqueline Baardman is haar adjunct.
Preken dus voor eigen parochie. Is absoluut niet onafhankelijk, pikken gewoon de granen mee in de totaal doorgeslagen gezondheidsindustrie, waar de winsten tellen.
Absoluut onbetrouwbaar, je kunt van alles en nog wat beweren over zorgverleners zowel positief als negatief.
Medische zorgverleners kunnen vriendjes inschakelen om positieve reacties te plaatsen en hun vijanden kunnen ook van alles en nog wat beweren.

Redactie ZorgkaartNederland | 23 juni 2014

Dank voor uw suggestie! Gaan we zeker mee aan de slag! Als u hier al ideeën over hebt, laat ze dan zeker horen via redactie@zorgkaartnederland.nl.

gulay avsar | 20 juni 2014

De zorgkaart ziet er goed uit jammer dat het nog zo onbekend is bij veel burgers en voornamelijk van allochtone afkomst. Wat mij betreft meer bekendheid geven.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.