Hoe kies je een zorgverzekering die bij je past?
Geplaatst op 12 december 2024 door Redactie ZorgkaartNederland - 464 keer bekeken
Het kiezen van een zorgverzekering is best ingewikkeld. Blijf je of stap je over? Wat vergoedt een andere zorgverzekeraar? En hoe weet je of je de juiste keuze maakt?
Zo kiest Sabine
Sabine werkt in de IT. In 2011 loopt ze een dwarslaesie op door een sportongeluk. Als gevolg van haar dwarslaesie heeft ze ook last van botontkalking. Voor haar verschillende aandoeningen heeft zij meerdere soorten zorg nodig. Zo gaat ze naar een gespecialiseerd revalidatiecentrum. En ze gebruikt een rolstoel en andere hulpmiddelen, zoals een korset waardoor ze rechtop kan zitten.
Waarom op zoek naar een andere zorgverzekering?
Vroeger had Sabine een collectieve zorgverzekering via haar werkgever. “Ik dacht er niet zo bij na. Ik vond het makkelijk om de verzekering via mijn werkgever te laten lopen. Ook door de korting op de premie.” Die korting is nu veel lager. Ook zijn de procedures voor het aanvragen van zorg omslachtig. Eerst moet je naar een website waar je dan weer 8 werkdagen moet wachten op goedkeuring. Maar als je een restitutiepolis hebt zou dat toch helemaal niet nodig zijn? Ze maken het onnodig moeilijk die aanvragen, zodat je het er op een gegeven moment maar bij laat zitten. Ik zie dat echt als een ontmoedigingsbeleid.
Belt Sabine met een vraag, dan kan de klantenservice haar vaak niet verder helpen. Ze krijgt te horen ‘Ik ben er niet om te bekijken wat goedkoper is, ik kan u alleen de procedures uitleggen”. En hulp bij het indienen van die aanvragen krijg je evenmin. “Wat ik belangrijk vind is dat de zorg die ik nodig heb, volledig wordt vergoed. Maar wat het ene jaar wordt vergoed, wordt het andere jaar soms niet vergoed.”
Welke problemen kun je tegenkomen?
De informatie over vergoedingen is op internet lastig te vinden en te vergelijken. Terwijl Sabine bepaalde hulpmiddelen echt nodig heeft. “Ik heb een korset om, omdat ik verlamd ben vanaf de borst en daardoor geen rompbalans heb. Ik kan dus niet eens zitten. Hoe vaak mag ik zo’n nieuw korset aanvragen? Ik heb dit iedere dag zo’n 16 uur om dus ik heb regelmatig een nieuwe nodig. Bij de ene zorgverzekering is dat één keer in de twee jaar en bij de andere zorgverzekering is dat elk jaar. Nergens te vinden.”
Wat als de informatie nog niet compleet is?
Op het moment dat Sabine moet kiezen, voor 31 januari, zijn nog niet alle vergoedingen bekend. Daarom vraagt Sabine het aan de leverancier van de hulpmiddelen die zij gebruikt. “Ik heb gebeld naar de leverancier en gevraagd: weten jullie al hoe vaak het korset vergoed wordt door deze zorgverzekeraar? Want ik kon het zelf niet vinden.”
De leverancier zegt dat nog niet bekend is wat er precies wel en niet in het contract met de zorgverzekeraar zit en dat ze dit vaak pas in februari te horen krijgen. Sabine baalt. “Hoe kun je nou de juiste zorgverzekeraar kiezen als zelfs de leverancier geen zicht op heeft wat wordt vergoed?”
Sabine heeft ook gespecialiseerde zorg nodig. Zoals haar revalidatiezorg. “Ik wil graag dat mijn revalidatiecentrum een contract heeft met mijn zorgverzekeraar. Dan weet ik zeker dat de zorg vergoed wordt.” Zo belde ze met deze vraag naar haar zorgverzekeraar, maar stuitte op een ander probleem. “Als je te vroeg (november) belt, weten ze nog niets. Maar bel je later (december), dan sta je heel lang in de wachtrij voordat je iemand te spreken krijgt. En meestal heeft de medewerker geen antwoord op mijn vraag omdat ze enkel op de hoogte zijn van de standaard zorg en niet van de meer gespecialiseerde zaken.”
Dat is een domper, vindt Sabine. “Je hebt geen energie om zoveel gesprekken te voeren, lang te moeten wachten en dan vaak nog geen duidelijke antwoorden te krijgen. Voor simpele vragen kun je goed terecht bij de zorgverzekeraar, maar voor de iets lastigere vragen niet echt.” Vorig jaar kwam het uiteindelijk goed. De revalidatiearts vertelde Sabine dat het contract in orde zou komen. Dat gebeurde pas in januari.
Overstappen: waar vind ik informatie?
Kleine verschillen in de polis kunnen een grote impact hebben op het dagelijks leven van Sabine.
Welke afspraken zijn er gemaakt tussen de zorgverzekeraar en de aanbieder van zorg? En wat is het verschil in vergoedingen voor hulpmiddelen per zorgverzekering? Bij sommige zorgverzekeringen is een overzicht van vergoedingen makkelijk te vinden op de website. Bij de andere verzekeraar moet je lang zoeken.
En websites die zorgverzekeringen vergelijken, helpen niet als je specifieke vragen hebt. Eén ding weet Sabine zeker: ze gaat dit jaar toch weer overstappen. Al weet ze dat ze voor haar situatie ook nu weer veel moet uitzoeken en toch ook weer moet bellen. Hopelijk helpt de wegwijzer zorgverzekering bij het maken van de juiste keuze.
Er is 1 reactie geplaatst
Theo | 15 december 2024
Wij hadden in 2024 een restitutiepolis. Geen zorgen of je de complete zorgkosten wel vergoed kreeg. Nu is dit ineens door ALLE zorgaanbieders afgeschaft. Kartelvorming? Waar is de mededingingswet? Waarom valt niemand hierover?
Moet nu een keuze maken maar bij onze huidige aanbieder staat bij het gewenste ziekenhuis: "nog geen afspraak mee gemaakt".
En wat als je bij een ongeval naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis wordt gebracht?
Wie is er verantwoordelijk voor het failliet van de ziekenfondswet?
Laat een reactie achter
Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.