Naar de navigatie Naar de inhoud

De ZorgkaartNederland Inspiratiedag voor de care was een succes

Geplaatst op 12 juli 2016 door - 5520 keer bekeken

Foto De ZorgkaartNederland Inspiratiedag voor de care was een succes

De ZorgkaartNederland Inspiratiedag voor de care op 30 juni was weer een groot succes. Tijdens deze middag kwamen verschillende kwaliteits-, beleids- en communicatieprofessionals van verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties bij elkaar om ervaringen met ZorgkaartNederland te delen. Kon u hier niet bij zijn of bent u wel geweest en benieuwd naar een samenvatting van de dag? Lees dan snel verder. We hebben een selectie gemaakt van de uitkomsten per thema. Ook vindt u de presentaties van de verschillende sprekers terug.

Hoe implementeert u ZorgkaartNederland binnen uw organisatie?

Het is van belang dat het bestuur van de organisatie de relevantie van ZorgkaartNederland inziet. Alleen dan kunt u als organisatie iedereen betrekken en enthousiasmeren voor het verzamelen van ervaringen. Als een nieuwe medewerker begint, wordt gelijk het proces voor het verzamelen van ervaringen gedeeld. Het is belangrijk dat u op organisatieniveau doelen stelt in de vorm van KPI’s (bijvoorbeeld aantal waarderingen per periode). Door locatiedirecteuren, teamleiders of EVV-ers aan te wijzen die verantwoordelijk zijn voor deze doelen, zorgt u voor continuïteit. Alleen als u er energie insteekt, het opneemt in de beleidscyclus en in de bedrijfsvoering, levert het ervaringen op die bruikbaar zijn voor de verbetering van de zorg binnen uw organisatie. Het reageren op de ervaringen is uiteraard van belang, maar beleg deze taak ook bij mensen die verantwoordelijk zijn. Zorg ook dat de kwaliteits-, beleids- en communicatieprofessional betrokken is bij het interne proces. Zo leeft het binnen de gehele organisatie.

Zorgpartners Midden Nederland was op zoek naar een andere manier om cliëntenervaringen op te halen. Zorgpartners is het gesprek aangegaan met het zorgkantoor. In 2014 was de laatste CQ-meting. Daarna is men overgegaan op ZorgkaartNederland. Dit besluit is door de raad van bestuur genomen. De kosten zijn aanzienlijk lager dan een CQ-meting. Via ZorgkaartNederland heeft u continue waarderingen en deze zijn direct zichtbaar.

Hoe draagt ZorgkaartNederland bij aan de kwaliteitsverbetering binnen uw organisatie?

Dit thema heeft veel raakvlakken met de implementatie. De kwaliteitsafdeling binnen de organisatie moet nauw betrokken zijn bij het proces. Wanneer wordt een ervaring doorgestuurd (bij <6 bijvoorbeeld)? En wie reageert op een ervaring?

Per kwartaal kunt u de rapportage in de beheeromgeving op ZorgkaartNederland uitdraaien. Gebruik deze om per maand of kwartaal te evalueren en actiepunten te formuleren. Zorg dat de toelichtingen op de waardering worden gelezen en de focuspunten hieruit worden genoteerd. Het kost tijd, maar levert veel relevante informatie op om de kwaliteit te verbeteren. Verder is het van belang dat de terugkoppeling op een ervaring bij het team terugkomt waarvoor dit relevant is. Dan borgt u dat er ook echt verbeteringen worden doorgevoerd.

Meerdere organisaties gaven aan het fijn te vinden als ZorgkaartNederland het instrument wordt voor de kwaliteit, omdat het dicht bij de cliënt staat. Het ervaringsverhaal voert de boventoon voor kwaliteitsverbetering en maakt een waardering sterker dan een cijfer alleen.

Op welke manier kunt u ZorgkaartNederland promoten?

Zorg voor een goede invulling van de profielpagina. Dit kan via de koppeling met de VVT database van Actiz, maar ook handmatig. Noem bij de relevante contactmomenten met uw cliënten ZorgkaartNederland. Stop bijvoorbeeld een flyer in de informatiemap voor de cliënt of zorg dat bij een exitgesprek nogmaals gevraagd wordt naar een ervaring. Zorg dat er posters hangen op de afdelingen (prikborden of in algemene ruimten waar cliënten en familie/mantelzorgers komen). Wij beschikken ook over een instructiefilmpje welke u kunt afspelen op tv-schermen. Denk ook aan het plaatsen van advertenties in uw magazine of nieuwsbrief. Bekijk ons overzicht aan promotiemiddelen op de site. Omdat de ervaringen binnen verpleeghuizen en bij thuiszorgorganisaties minder snel digitaal komen (gezien de oudere doelgroep), blijft het relevant om per post of via bijvoorbeeld onze interviewteams de ervaringen op te halen.

Kent u onze toolkit al? Hierin staat alle informatie over ZorgkaartNederland waarmee u uw medewerkers kunt informeren. Voeg bijvoorbeeld linkjes toe in de interne nieuwsbrief met verwijzing naar deze toolkit. Grijp ook uw kans op dagen als ‘de dag van de mantelzorg’. Dat zijn mooie momenten om ervaringen te vragen aan mantelzorgers via mail of via bijvoorbeeld interviewteams van ZorgkaartNederland. 

Welke innovaties zijn nodig voor nu en de toekomst van ZorgkaartNederland?

Bij dit thema kwamen verschillende punten aan de orde. Onder andere dat het handig is om ambassadeurs binnen uw organisatie te vinden en deze als ankerpunt te gebruiken als het gaat om de ervaringen op ZorgkaartNederland. Door de oudere doelgroep is de benadering via e-mail een dilemma. De offline middelen werken het beste, maar er zijn ook ideeën geopperd over de inzet van studenten die ervaringen kunnen verzamelen.

De zorgaanbieders tonen we momenteel op basis van het aantal waarderingen dat zij hebben. De wens van zorgaanbieders is dit aan te passen en op basis van het gemiddelde cijfer de rangorde aan te brengen. Onder andere voor kleinere organisaties die bijvoorbeeld kleinschalige zorg aanbieden is het niet eerlijk, want zij komen hierdoor niet bovenaan te staan. Verder staan op dit moment niet alle typen zorg op ZorgkaartNederland, dit zou vollediger kunnen worden door bijvoorbeeld dagbehandeling of psychosociale thuishulp toe te voegen.

Bij de rapportages liggen ook kansen om te innoveren. De wens is om op afdelingsniveau de rapportages te ontvangen. Dit is iets wat voor de toekomst interessant is en als het volume aan ervaringen hoger is. Ook is er de wens dat er in de rapportage meer informatie staat over de verhoudingen ten opzichte van de concurrenten in de regio. En last but not least: men zou ZorgkaartNederland graag als de tool zien die de kwaliteit meet. Dit zouden we kunnen aanvullen met audit bezoeken door een onafhankelijke partij.

Bekijk hier de presentaties van de verschillende sprekers:

Presentatie ontwikkelingen ZorgkaartNederland
Presentatie kwaliteit en keuze informatie in extramurale zorg
Presentatie kwaliteitskader Actiz
Presentatie transparantie en kwaliteit verpleeghuizen
Pitch ambassadeur Opella
Pitch ambassadeur WarmThuis
Pitch ambassadeur Zorgpartners
Pitch ambassadeur Cordaan



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.