Naar de navigatie Naar de inhoud

Komt de cliënt in de ouderenzorg waardig en trots de dag door? (deel 2)

Geplaatst op 17 augustus 2018 door - 1957 keer bekeken

Foto Komt de cliënt in de ouderenzorg waardig en trots de dag door? (deel 2)

In mijn eerdere blog van 7 augustus 2018 meldde ik over mijn opdracht waarbij ik binnen een organisatie in de ouderen- en verpleeghuiszorg een project (bege)leidde om de dagbesteding nieuwe vormen, inhoud en vooral een nieuw elan te geven. Ik laat u in deze vervolgblog graag kennismaken met mijn herziene kijk op de relatie tussen zorg en welzijn.

Dagbesteding: zorg, maaltijden en verveling?

Of kan het ook anders?
Wat mij opviel, is dat er vrij scherp onderscheid bestaat tussen enerzijds de zorg "dat wat zorgverleners en behandelaars doen" en anderzijds dagbesteding, "het domein van de activiteitenbegeleid(st)er". En dan constateer ik tevens een hiërarchie waarbij behandeling boven de persoonlijke zorg staat en de zorg weer boven de dagbesteding of het welzijn van de cliënt. Ik ben van mening dat het anders kan (en wellicht ook moet). In de eerste plaats kan de afbakening tussen zorg en dagbesteding minder scherp. Onze (steeds ouder en afhankelijker wordende) cliënten genieten immers (ook) van alledaagse activiteiten in de vorm van

  • persoonlijke verzorging: haren kammen, wassen, etc.
  • ontspanning: muziek luisteren, TV kijken, krant of tijdschrift lezen, handwerken of gewoonâ wat rondkijken en de drukte om hen heen gadeslaan, etc.
    is dit ook niet wat jongeren doen als zij chillen en wat (rond)hangen?
  • meehelpen of bijwonen bij dagelijkse huishoudelijke activiteiten: eten bereiden, tafel dekken, (af)wassen, stoffen, etc.

Zorgprofessionals, familieleden en relaties, cliëntenraden moeten beseffen dat deze "alledaagse" bezigheden ook dagbesteding is en dus dagbestedingsactiviteiten zijn.

Vergelijk dit maar met een jong gezin met kinderen. Daar kunnen de ouders ook niet de hele dag hun kroost vermaken en bezighouden.

In dit opzicht is de functieaanduiding "activiteitenbegeleiding" wellicht verwarrend en te veel gericht op het organiseren en uitvoeren van met name "niet alle daagse" activiteiten en evenementen. Beter lijkt het daarom te (gaan) spreken van "regie en begeleiding van de dagbesteding".

Tevens moeten we dan in overweging nemen om de focus (en het belang voor de cliënt) te verleggen van "zorg" naar "welzijn en dagbesteding"waarbij zorg(momenten) onderdeel gaan vormen van de dagbesteding (in plaats van andersom). Om deze focuswijziging kracht bij te zetten, is het van belang dat de zorg- en welzijnsprofessionals samen met de cliënt een geïntegreerd zorgLEEFplan maken.

Wie zijn onze cliënten, onze ouderen?

De doelgroep "ouderen", onze cliënten, is niet samen te vatten tot één generatiegroep. De leeftijd van onze (al dan niet intramurale) cliënten varieert over het algemeen tussen 70 en 105 jaar. Dat is dus een verschil van 35 jaar; en daarmee een verschil van zo'n drie generaties, 9 olympische spelen, twee of één of geen wereldoorlogen en van verschillende muziekstijlen & kunststromingen, etc. Teruggrijpen op apparaten, artiesten en ervaringen uit de voor iedereen belangrijke en vormende periode van de puberteit en adolescentie betekent voor elke cliënt een eigen persoonlijke (play-)lijst bijvoorbeeld voor de silent disco (zie blog 1).

Hoe nu verder?

Ik wil uitgenodigd en uitgedaagd worden mijn ervaring in te zetten om samen met betrokkenen bij de ouder wordende medemens aan diens resterende leef-tijd (en uiteindelijk ook die van onszelf) een mooie, waardige en trotse invulling te kunnen geven.

We moeten die dagbesteding - activiteiten en evenementen - bedenken, ontwikkelen en realiseren waardoor zij (en wij) zoveel en zolang mogelijk samen met relaties kunnen genieten van een welverdiende oude dag.

Ik zie uw reactie en/of uitnodiging daarom graag tegemoet.

Lees ook deel 1: Komt de cliënt in de ouderenzorg waardig en trots de dag door?



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.