Kwaliteit thuiszorg, wat vinden mensen belangrijk?

Geplaatst op 2 november 2015 door - 10836 keer bekeken

Foto Kwaliteit thuiszorg, wat vinden mensen belangrijk?

"Het zijn lieve mensen. Ze vroegen zelfs aan mijn man hoe het met hem ging en maakten een praatje met hem. Het contact was heel menselijk."

"Het is belangrijk dat de zorg bijdraagt aan mijn kwaliteit van leven. Door de zorg kan ik schoon naar buiten. Ook hebben we  door hen meer sociaal contact."

"Eerst kwamen er veel verschillende zorgverleners. Veel vreemde gezichten, uitzendkrachten. Vooral met douchen is dat niet prettig. Nu zijn er wat vastere teams."

Zomaar een aantal reacties van mensen die thuiszorg hebben. In het voorjaar en de zomer van 2015 zijn ruim 150 mensen die thuiszorg hebben, geïnterviewd. Wat verstaat u onder kwaliteit bij thuiszorg? Hoe heeft u gekozen voor een organisatie en welke informatie heeft u hiervoor nodig? Met de resultaten uit de interviews zijn de zes waarderingsvragen op ZorgkaartNederland aangepast. Het waarderingsformulier waarmee thuiszorgorganisatie beoordeeld kunnen worden, spitst zich nu toe op de thema’s:

  • Afspraken.
  • Omgang medewerkers.
  • Kwaliteit van leven.
  • Deskundigheid.
  • Herkennen van veranderingen.
  • Vast team.


Waarom zijn de vragen aangepast?

Clientervaringen worden nu gemeten met de CQ-index. Maar sluit deze aan bij wat mensen zelf belangrijk vinden? En kunnen organisaties deze gebruiken voor kwaliteitsverbetering als de informatie pas laat beschikbaar is? ZorgkaartNederland geeft real-time informatie, maar de vragen van de thuiszorg sloten eerder niet aan. Daarom hebben wij mensen zelf gevraagd wat ze belangrijk vinden en de vragen daarop aangepast.

En wat vinden mensen belangrijk?

Zorg moet aansluiten op wat mensen zelf belangrijk vinden. Voor de een betekent dit een ommetje kunnen maken, voor de ander het bijwonen van een internationaal congres. Ook bejegening en omgang zijn essentieel voor mensen. Dit zit hem vaak in kleine dingen. Bijvoorbeeld een grapje maken, het bieden van een luisterend oor of vragen hoe het gaat. Deskundigheid en het herkennen van veranderingen wordt ook belangrijk gevonden. Het is het totaalbeeld van kennis, handelen, omgang en signaleren. Op organisatorisch niveau vinden mensen een vast team en het nakomen van afspraken belangrijk.

De volgende stap is het gebruiken van waarderingen voor kwaliteitsverbetering. Met 15 pilotorganisaties gaan we hiermee aan de slag.

Lees hier het rapport Kwaliteit en keuze-informatie. Verzorging en Verpleging Thuis. waarop de zes nieuwe vragen voor de thuiszorgsector zijn gebaseerd.




Er zijn 3 reacties geplaatst


  • Rose-Marie | 20 december 2017

    Wij als familie van onze 96 jarige vader was zeer tevreden over buurtzorg gestel in Eindhoven.
    Het was een klein team, dus weinig wisselende gezichten, die de regie
    bij mijn vader liet, zich aanpaste aan zijn gewenste tijden en transparant was. Regelmatig overleg. Kortom zeer tevreden.

  • Jan | 10 november 2015

    Ik had 4 uur huish.hulp in de week. Dat heeft de gemeente Bronkhorst gehalveerd, dus nog maar twee uur. Samen met een jurist vechten we dit aan. We wachten af wat de rechter beslist.

  • Wilma S | 9 november 2015

    Een aanzienlijk groep mensen die gebruikmaken van de thuiszorg hebben geen toegang tot een computer. Voor deze groep wordt het steeds moeilijker om goede informatie in te winnen omtrent thuiszorg en zorg in het algemeen.Laat staan dat ze zorg kunnen vergelijken. Het wordt steeds meer een vergeten groep.


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland