Naar de navigatie Naar de inhoud

Lastige dokters en leuke mensen

Geplaatst op 12 februari 2013 door - 11088 keer bekeken

Tijdens mijn opleiding als arts zei een collega een keer dat mensen op het poliklinisch spreekuur zo lastig kunnen zijn. Een van mijn opleiders zei toen: ‘patiënten zijn niet lastig, dokters zijn lastig!’ Ook hoor je dokters weleens zeggen: ‘dat zijn zulke leuke mensen om voor te zorgen.’



Emoties en beleving
De zorg gaat natuurlijk over emoties en beleving. Allereerst de emoties van de patiënt: die komt met een hulpvraag bij een dokter. Vindt iemand het bezoek spannend of eng? En welke eigen invullingen en verwachtingen komen erbij kijken? Vaak is er vooraf informatie op internet gezocht. Wanneer je de spreekkamer binnen gaat, wordt verwacht dat je duidelijk kunt aangeven wat er is en wat je verwacht. Dat is best een moeilijke opgave.

Eerste indrukken
Ook de dokter heeft emoties. Wat vindt de dokter van de hulpvraag? Is de patiënt aardig? Wordt er meegewerkt of worden er allerlei kritische vragen gesteld? Heeft de patiënt vertrouwen in het kunnen van de dokter en is het een leuke patiënt om voor te zorgen? Allemaal eerste indrukken waar de dokter professioneel mee om hoort te gaan.

Verschillen
Er zijn veel verschillende mensen en evenveel verschillende patiënten en dokters. Natuurlijk zal er met de ene dokter een betere klik zijn dan met de andere. Het kan niet zo zijn dat dokters vanwege een betere klik, betere zorg verlenen. De dokter is een medisch professional, opgeleid om het gesprek met vragen en verwachtingen van de patiënt efficiënt te doorlopen. Waarbij eventuele vooroordelen opzij worden gezet. Een betere klik kan en mag geen rol spelen.

Wisselende rollen
Vaak is aanvullend onderzoek nodig, waarvan de uitslagen met de patiënt worden besproken. Dan ontstaan er soms wisselende rollen. Het ene moment is de dokter een begeleider die uitleg geeft, waarna de patiënt tot een beslissing komt of en welke behandeling het beste past. Het andere moment wil de patiënt dat de dokter “gewoon” doet wat goed voor hem of haar is. Kortom, de dokter pakt de rol van hoofdbehandelaar en bewaakt en coördineert dit proces ook. Deze rol is vooral belangrijk wanneer er meer dokters bij een ziekteproces zijn betrokken.

Kiezen
Vaak loopt een eerste contact met een dokter meteen door in een behandelovereenkomst. In de eerstelijns geestelijke gezondheidszorg is er eerst een kennismaking en pas daarna wordt besloten of een behandelovereenkomst wordt aangegaan. In de algemene gezondheidszorg kan de patiënt ook bewust kiezen voor een dokter. Alleen wanneer er acuut zorg geboden moet worden, kan dat niet. Het is goed idee eerst kennis te maken en dan pas een behandelovereenkomst te sluiten. Op deze wijze kiest de patiënt bewust voor de dokter.

Moeilijke vragen
Mijn opleider bedoelde met de opmerking ‘patiënten zijn niet lastig, dokters zijn lastig’, dat de dokter veel moeilijke vragen als lastig ervaart. Het zegt dus meer over de dokter dan over de patiënt. Nadat de dokter zich dit bewust is geworden, kan een oplossing  worden bedacht. Namelijk gewoon de vragen beantwoorden. De dokter moet voor helderheid en duidelijkheid zorgen.

Verwachtingen
Eveneens zijn ‘leuke mensen’ leuk, omdat ze voldoen aan de verwachting van de dokter. Maar daar zou het niet om moeten gaan. Het ‘dokters zijn’ is een leuk en mooi vak. Dat wordt met veel compassie gedaan. Naar mijn beleving gaat het telkens weer over communicatie. Bovenal gaat het over luisteren naar de patiënt en de patiënt de ruimte geven om zich uit te kunnen spreken. Voor een goede patiënt-dokterrelatie en om therapietrouw te bevorderen zijn deze factoren van belang. Want het zou toch niet moeten uitmaken of de patiënt lastig of leuk is?


Er zijn 4 reacties geplaatst

Alec Malmberg | 21 februari 2013

Beste Liesbeth,

Bedankt voor je reactie. Je geeft een mooie aanvulling. Win win, dialoog betere hulp en therapietrouw.

Met vriendelijke groeten Alec Malmberg

liesbeth | 20 februari 2013

Als klant wordt je als lastig ervaren als je doorvraagt of je bedenkingen hebt bij de diagnose en oplossing. Artsen hebben doorgaans weinig kaas gegeten van therapietrouw bevorderen en het omgaan met weerstand. vergeef me als ik generaliseer, maar zo is wel mijn ervaring.
Beide partijen zijn niet lastig, idealiter. Het is een win-winsituatie. In patientenbelang!
Als je actief luistert, onbevooroordeeld dan kom je tot de kern van het probleem. Dat is de ingang voor een adequate oplossing. Dan kun je veel minder lastig zijn, omdat er een dialoog op gang komt.
De patient is beter geholpen omdat die beter gehoord is.

Alec Malmberg | 17 februari 2013

Beste Leny
Bedankt voor je reactie, ik ben er geheel mee eens. Luisteren is erg belangrijk,pas na luisteren kan je zorg op maat bieden.
Met vriendelijke groeten Alec Malmberg

leny | 12 februari 2013

Wat van groot belang is : is luisteren en dan zorg op maat bieden .Dan bouw je één band op , op basis van vertrouwen...


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.