Mea Culpa

Geplaatst op 29 maart 2016 door - 7113 keer bekeken

Foto Mea Culpa

‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders’. Dit geldt zeker ook voor de zorg. Professionals zijn ook mensen en fouten maken is menselijk en soms ook onvermijdelijk. Maar als patiënt mag je verwachten dat zorgaanbieders de gemaakte fouten correct afhandelen en dat ze er alles aan doen om herhaling te voorkomen.

Medische fout of complicatie

Naar schatting lopen jaarlijks zo’n 40.000 Nederlanders schade op als gevolg van een vermijdbare medische fout. Een fout die dus voorkomen had kunnen worden. Zo’n 1950 mensen overlijden hieraan. Het verschil tussen een medische fout en een complicatie is in de praktijk niet altijd te maken. Het verschil tussen de twee is dat een complicatie een realistisch risico is dat altijd kan optreden bij een ziekte of ingreep. Zoals bijvoorbeeld een wondinfectie na een operatie of een bijwerking van een medicijn. Bij een medische fout is de schade te wijten aan een tekortkoming van de arts of andere hulpverlener(s). Wat voor een gedupeerde een fout lijkt, kan na een evaluatie toch een complicatie blijken te zijn. Maar wat is dan wel een medische fout?

Er wordt pas van een medische fout in juridische zin gesproken als vast komt te staan dat een redelijk bekwame en redelijk handelende beroepsgenoot het beter zou hebben gedaan dan de arts die u behandeld heeft. Met andere woorden: zou een andere arts uw gezondheidsschade hebben kunnen voorkomen of kunnen verminderen? Het antwoord op deze vraag zal in ieder geval verschillen.

Een grove fout

Een van de meest sprekende medische fouten is de links-rechts verwisseling van delen van het lichaam. Wat een patiënt de rechterkant noemt, zit links voor de zorgverlener die tegenover hem staat. Hoewel er in de medische wereld strikte en duidelijke regels bestaan om dit soort misverstanden uit te sluiten, komt het sporadisch voor. Zo hebben Peruaanse artsen het gezonde been van een 86-jarige man geamputeerd. Toen de dochter van de man de fout ontdekte, hebben de artsen alsnog het andere been geamputeerd. De artsen zijn destijds geschorst en er werd een onderzoek ingesteld.

Fouten durven toegeven

Er worden fouten gemaakt in de zorg. Maar fouten in de zorg betreffen vaak wel fouten die patiënten raken, mensen van vlees en bloed. Het is daarom van groot belang deze fouten te voorkomen. In de Nederlandse zorg proberen zorginstellingen en ziekenhuis dat te doen door hun kwaliteit- en veiligheidssysteem zo goed mogelijk in te richten. Echter is het niet mogelijk fouten 100% te voorkomen. Het belangrijkste is dat mensen fouten durven toegeven. Allereerst aan zichzelf en vervolgens aan de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn. Want door een fout te erkennen, kan er gekeken worden naar de oorzaak van deze fout. En kan hiervan geleerd worden om zodoende het maken van dezelfde fout in de toekomst te voorkomen.

Een voorwaarde om te leren

In veel organisaties melden zorgprofessionals echter met ‘lood in hun schoenen’ hun fouten. Het probleem is dat er in veel organisaties geen veilige cultuur heerst. Een veilige cultuur is een voorwaarde voor het melden van fouten en ook een voorwaarde voor het leren van deze fouten. Laten we deze angst om te melden aanpakken, want patiënten verdienen veilige en kwalitatief goede zorg. 

Samantha Ruesink
 




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland