Medicijngebruik of -verbruik?

Geplaatst op 30 januari 2012 door - 8103 keer bekeken

Mevrouw A. schrijft ons het volgende: “Wat mij altijd hekelt is het overleg tussen de apotheek en mij als patiënt. Als de specialist mij iets voorschrijft, schrijft ze vaak meteen 150 tabletten voor. Ik ben echter voor veel medicijnen allergisch. Belangrijk dus om eerst uit te proberen of het medicijn wel geschikt voor me is. Ik vraag bij de apotheek dan ook meestal om een klein aantal van een nieuw medicijn. Het antwoord van de apotheek is standaard ‘nee’. En ‘Wij leveren wat de specialist voorschrijft’. Dus neem ik 150 tabletten mee naar huis en moet ik er heel regelmatig 145 weer terugbrengen vanwege een allergische reactie. Dit is mij nu al meerdere keren overkomen. Ik heb het gevoel dat dit veel geld kost in de zorgverlening.”



Wij Nederlanders gebruiken veel medicijnen. Misschien moeten we zeggen: verbruiken. Een deel van de medicijnen die we ophalen verhuist na een tijdje naar een donker hoekje in een keukenkastje of verdwijnt voor jaren achter de spiegel in de badkamer. Veel mensen brengen overgebleven medicijnen naar een inleverpunt of terug naar de apotheek of arts. Per jaar gaat het om meer dan honderd miljoen euro. De medicijnen soms nog onaangeroerd in de originele verpakking worden vernietigd. De gebruikers van de medicijnen, kunnen vaak goed voorspellen welke hoeveelheid we nodig hebben en anders welke route de medicijnen in ons huis afleggen. Nog een voorbeeld.

Draagtassen vol
Ook mijnheer E. heeft een soortgelijk verhaal. “Het afgelopen jaar heb ik diverse malen in het ziekenhuis gelegen. Als patiënt moest ik elke keer zelf aangeven welke medicijnen ik vanwege vervelende reacties niet meer mag hebben. Ook was de actuele situatie van welke medicijnen ik gebruikte elke keer opnieuw niet bekend. Bij opnames in het ziekenhuis heb ik vaak geen contact met mijn behandelend arts. Er is een zaalarts en 1 keer in de week komt een heel team artsen langs. Maar niet mijn behandelend arts die mij goed kent. Bij de apotheek vroeg ik, bij nieuwe medicijnen, altijd om een herhaalrecept. Vaak werd hier geen gehoor aan gegeven. Alle voorgeschreven medicijnen werden in 1 keer meegegeven. Met als gevolg dat ik inmiddels, vanwege reacties, 2 draagtassen vol heb met medicijnen die ik niet meer mag gebruiken. Deze worden wel ten laste van mijn ziektekostenverzekeraar geboekt.”

Invloed patiënt
Het is jammer dat artsen en apothekers niet goed luisteren naar deze patiënten. Natuurlijk is dit niet alleen een taak van de apotheek. Ook de specialist kan ervoor zorgen dat er minder medicijnen worden voorgeschreven in eerste instantie.
De korte tijd die specialisten hebben voor patiënten is niet altijd genoeg om een discussie te beginnen over hoeveelheden. En voor patiënten is het moeilijk om er op dat moment alert op te zijn. Bij de apotheek is de tijd er vaak wel. Maar dan is blijkbaar het kwaad al geschied.

Overtollige medicijnen
Medicijnen die eenmaal met een patiënt mee naar huis zijn geweest, zijn vaak bewaard onder niet ideale omstandigheden. Een vochtig kastje met wisselende temperaturen achter een badkamerspiegel bijvoorbeeld. Een apotheek kan daarom deze medicijnen niet meer meegeven aan een andere patiënt. Ook doorsturen naar ontwikkelingslanden is meestal geen optie. Tegen de tijd dat medicijnen daar aankomen is de uiterste gebruiksdatum gepasseerd en zijn de bewaarcondities nog verder van ideaal.
De enige mogelijkheid die dan nog over is: weggooien. En daarmee veel geld in de prullenbak deponeren.

Oplossing?
Kan er beter worden nagedacht over de hoeveelheid medicijnen die patiënten meekrijgen? Misschien kan overleg tussen specialist, apotheek en patiënt kan in veel gevallen overtollige medicijnen voorkomen. Wat denkt u?



Er zijn 9 reacties geplaatst


  • Els brand | 13 mei 2014

    Ik heb een grote hoeveelheid forsrenol, mediicinase, renvela, pijnstillers etc over na het overlijden van mijn man op. 3 Mei Jul. Typische medicijnen voor een nierpatient,
    .
    Kan ik de medicijnen ergens brengen. Voor (her)gebruik?

    elsbrand@home.nl

  • Ramon | 6 april 2012

    Ik was nierpatiënt en had diabetes, ik ben echter 4 weken geleden getransplanteerd en heb als gevolg daarvan nu een compleet andere medicijnlijst. Ik had net die week ervoor een nieuwe lading Micardis opgehaald, toch weer 80,- die ik nu weg kan gooien.. Ook de doos Fosrenol (90 stuks a 2,48 per tablet dus 224,- ..) die nog dicht zit kan vernietigd worden..

    Ik had het graag op mijn rekening gehad die 300 Euro, dat is mijn eigen risico voor de zorgverzekering die ik standaard elk jaar kwijt ben namelijk..

    Voorheen had ik een dokter die elk jaar één of twee keer naar Afrika ging, zij vroeg altijd aan al haar patiënten om de overgebleven medicijnen. Dat was een prima oplossing.

  • John | 16 maart 2012

    Deze apotheek doet dit goed. elke situatie is weer anders. Een goede recycle procedure en houdbaarheid instructie kan mogelijk de oplossing zijn. Voor de apotheek moet er een voordeel kunnen zijn om dit actief op te pakken.
    Hier lopen in Nederland al wat initiatieven om dit te realiseren

  • I van der Sluis | 1 februari 2012

    Sory hoor, maar ik vind dit gewoon stupide gedacht. De chirurg in P end heeft een ravage aangericht en collega;s zien al die geopereerde patiënten blijvend in rolstoelen terugkomen. Geen schade aanrichten is een credo voor een arts.

    Als vb. heb ik er nog wel eentje: mijn vader had symptomen van Parkinson, kreeg medicatie en ik hoor hem nog zeggen : "het helpt niet" Hij had inderdaad iets anders en dat werd door een andere neuroloog vastgesteld. Nou kun je zeggen : dat kan. Maar er was allang bekend dat maar bij 50 % v d Parkinsonpatienten de medicatie helpt oftewel de helft heeft geen Parkinson maar iets anders. Anders zou de medicatie wel aanslaan daar oef je geen studie van 10 jaar voor te doen.
    Soms is het gewoon simpel nadenken en uitsluiten. Dan weet men het nog niet altijd maar in dit geval had doorgaan met de medicatie absoluut geen zin en bracht ook nog schade toe.

  • Dirk | 31 januari 2012

    "En, ik weet het, er mankeert daar ook nog wel het een en ander aan, maar we hebben hier in NL een inspectie voor de volksgezondheid."
    Deze opmerking maakte ik al direkt, dus ja, ik volg het nieuws ook! Maar staat die ene, en dat is er al een teveel hoor, voor de tig honderd of tig duizend neurologen en de inspectie daarop van de inspectie?!
    Doet me trouwens ook denken aan een inmiddels verguisde chirurg in Purmerend:
    Wat ie deed was niet goed, maar was wel de enige die de operaties van dat risico niveau wilde/durfde te doen, de laatste strohalm voor velen.
    met vr. groet, Dirk
    Er valt nog wel meer over jouw opmerkingen te zeggen maar dan lever ik een docteraal af.(zo ongeveer)
    "Je kunt gewoon het resultaat beoordelen hoor. Helpt het of helpt het niet. Zo simpel is het."
    En dat na 5,10 tot 20 jaar studie van onze medici, dan zou het voor een leek zo simpel moeten zijn om daar een oordeel over te kunnen hebben: ik wou dat het waar was!
    Openheid ben ik uiteraard voor, maar dan wel het hele verhaal, niet alleen de simpele statiestieken waar we tegenwoordig zo verlekkerd op zijn. Want kan ik bv. de complicaties bij een behandeling beoordelen? Ik kan de kwaal, laat staan de behandeling niet eens beoordelen.

  • I van der Sluis | 31 januari 2012

    Dag Dirk, volg jij weleens het nieuws? Dat de Inspectie niets doet. Zelfs niet bij een neuroloog in Emmen die jarenlang verkeerde diagnoses stelt en dus verkeerde medicatie voorschrijft. Laat het vooral aan zulke kwakzalvers over om ook jou hulp te verlenen als je het nodig hebt. Je kunt gewoon het resultaat beoordelen hoor. Helpt het of helpt het niet. Zo simpel is het. Hoe meer openheid hoe meer inzicht in kwaliteit er is. De zorgverzekeraar heeft daar overigens het beste inzicht in. Slagingspercentages van operaties bv of van huisartsen het aantal mensen dat chronische klachten heeft.

  • Dirk | 31 januari 2012

    Die mooie blauwe ogen……..
    Het is een nieuw (internet-)fenomeen dat je je verzorger-leverancier op allerlei gebied tegenwoordig moet beoordelen,waarderen. En het liefst met vette rapport cijfers.
    Zo ook in de zorg, van ziekenhuis en huisarts tot wijkverpleeger-ster.
    En dat kan dan niet anders dan op zijn-haar blauwe ogen!
    Want wat kan ik nou eigenlijk helemaal beoordelen?
    Niet onbelangrijk, maar eigenlijk alleen maar op die blauwe ogen.
    Ik heb geen tig-jaren medicijnen gestudeerd, de bijsluiter lees ik al nauwelijks.
    Dus wat heb ik nou te beoordelen, te waarderen?
    Bij een (bv.) installateur kan je een waardering hebben over hoe hij werkt en omgaat met jou en je spullen, maar of die CV ketel het nou goed doet? Dat blijkt pas na veelal jaren. Ook daar ben ik niet deskundig in.
    En, ik weet het, er mankeert daar ook nog wel het een en ander aan, maar we hebben hier in NL een inspectie voor de volksgezondheid. Zullen we/ik het maar aan hun overlaten?!
    Dirk

  • M. De brink | 30 januari 2012

    Vreemd.

    Ik krijg van mijn specialist iedere keer een recept voor drie maanden (400) ik ben gronisch ziek en slik die tabletten al jaren, en zal ze ook moeten blijven slikken. Van mij apotheek krijg ik hoogstens 200 stuks mee. De rest moet ik na verstrijken van minimaal 1 maand ophalen. De apotheek verwijst naar richtlijnen van de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar verwijst naar richtlijnen van cvz. Cvz weet niets van normen? Volgens mij doen de apothekers datgene dat inkooptechnisch voor hun het voordeligst is en kijken ze niet naar de patient.

  • I van der Sluis | 30 januari 2012

    Wat gek. Mijn apotheek geeft standaard een test hoeveelheid mee bv 14 dagen en de volgende medicijnen gaan op herhaal recept Er wordt ook goed naar combinaties van medicijnen gekeken en ook worden allergische reacties bij mijn persoonsgegevens ingevuld.Het heeft dus niets te maken met wat de arts voorschrijft. Het is beleid van de apotheek.


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland