Naar de navigatie Naar de inhoud

Mijn verbazingen over de zorg

Geplaatst op 19 mei 2015 door - 1674 keer bekeken

Foto Mijn verbazingen over de zorg

Ik loop al een tijdje mee in het medisch circuit en dan gaan dingen opvallen. Ook in mijn naaste omgeving hoor ik de nodige opmerkingen en klachten. Tijd om ze eens op een rij te zetten in de hoop dat er beter wordt nagedacht en wie weet kan er wat aan gedaan worden.

Waarom wordt, over het algemeen, een te grote hoeveelheid van een medicijn voorgeschreven?

Heb het zelf al regelmatig meegemaakt dat ik medicijnen terug moest brengen naar de apotheek omdat ik die na een korte gebruiksduur niet meer mocht of hoefde in te nemen, of te injecteren. Daar heb ik wel voor betaald en de apotheek moet die medicijnen vernietigen. In een aantal gevallen ging het om erg dure geneesmiddelen. Kan dat niet heel simpel opgelost worden door een dosis voor een beperktere duur voor te schrijven? Zo wordt onnodige vernietiging van medicijnen voorkomen en maakt een patiënt minder kosten. Lijkt mij een aardige besparing.

Waarom zit tegenwoordig bijna elke (huis)arts, specialist, verpleegkundige of consulent driftig te tikken op de pc, of een dossier te lezen, terwijl er een patiënt zijn verhaal probeert te doen?

De patiënt kan daar onzeker van worden, omdat de zorgverlener ogenschijnlijk meer aandacht heeft voor het tikwerk of het dossier, dan voor de patiënt zelf. In de meeste gevallen wordt er ook nog met twee vingers getypt, dus daar gaat best veel tijd in zitten. Tijd die ook aan de patiënt besteed kan worden.

Waar blijft de heldere eenduidige communicatie vanuit het ziekenhuis?

Een kennis van mij kreeg een brief met uitleg over onderzoek die hij moet ondergaan. Daarin stond dat er na 22.00 uur niet meer gedronken mag worden. Echter, twee verschillende verpleegkundigen gaven daarna ter aanvulling ook nog verschillende adviezen. Daar raak je toch ook van in de war? Kan dit niet anders?

Waarom heeft niet elke behandelend arts of specialist een medicijnoverzicht van de patiënt?

Hierdoor kan voorkomen worden dat er twijfel bestaat of een door hem voorgeschreven geneesmiddel in combinatie met ander medicijnen, gebruikt mag worden.
Ja, dit komt nog wel eens voor. Ik ben niet de enige die dat heeft ervaren maar ook mensen uit mijn omgeving. Deze zorgverleners verwijzen de patiënt door naar de apotheek, omdat die het medicijnoverzicht heeft. Ik vind dat juist ook de behandelend arts of specialist dat overzicht moet hebben. Het lijkt mij best mogelijk om in een eerste gesprek met een van deze deskundigen het huidige medicijngebruik te bespreken en in kaart te brengen.

Wanneer kijken zorgverleners eens naar de patiënt als individu in plaats van te verwachten dat zij te maken hebben met een doorsnee patiënt?

Een patiënt mag eigenlijk wel eens wat serieuzer genomen worden als gesprekspartner. Je zal maar een patiënt zijn die snel heftig reageert op een geneesmiddel. Of waar de bijwerkingen dusdanig erg zijn dat er gestopt moet worden met een medicijn. Dan pas je niet makkelijk in het standaard behandelplan en ben je, voordat je het weet, een lastige patiënt. Geen mens is hetzelfde dus is het logisch dat het effect of een bijwerking van een medicijn ook per mens kan verschillen. En wie kent zijn of haar lichaam het beste? Juist. De patiënt. Dan is het goed te weten dat een zorgverlener het verhaal van de patiënt serieus neemt en buiten het standaard behandelplan wil kijken als het gaat om vervolgmedicatie.

Even voor de duidelijkheid, er zijn gelukkig ook uitzonderingen. Niet iedere zorgverlener is hetzelfde. Daarnaast zijn er natuurlijk ook medicijnen die door een arts of specialist worden voorgeschreven die een patiënt, om welke reden dan ook, niet inneemt. Ik bof dat er in mijn dorp een fantastisch goede apotheek zit waarvan het personeel erg deskundig is en alle tijd neemt voor de mensen. Ik hoop niet dat dit ook weer een zeldzaamheid is.

@MarySjabbens

Deze blog is eerder verschenen op www.marysjabbens.com



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.