Naar de navigatie Naar de inhoud

Onhandige uitspraken

Geplaatst op 3 november 2015 door - 9879 keer bekeken

Een goede relatie met hun patiënt op te bouwen. Daar doen artsen echt hun best voor. Het is ook iets wat ze natuurlijk in hun opleiding leren. Alle artsenopleidingen bieden trainingen met ‘oefenpatiënten’ waarbij vooral de aandacht uit gaat naar het slechtnieuwsgesprek en omgaan met emoties. Maar waar ook aandacht voor zou moeten komen is wat voor effect opmerkingen van artsen hebben.

Onecht én aangeleerd

Zo was ik laatst  -na zeven maanden wachttijd - voor een kleine operatie aan mijn hand opgeroepen. Ik was om 7.30 aanwezig, nuchter en zowel mentaal als praktisch voorbereid (agenda vrij gehouden, terugreis geregeld, eten thuis voor enkele dagen klaar, hulptroepen in de buurt). Om 8.30 kwam een arts me echter vertellen dat de operatie niet door kon gaan. Er was te weinig personeel op de OK’s vanwege de vele ziekmeldingen. Ik was verbijsterd en geloofde het eerst ook niet. Toen zei die arts: "Ik begrijp hoe u zich voelt." Ik zei: "Nee, dat kunt u helemaal niet begrijpen...."

Ik vind zo’n opmerking van een arts, hoe goed bedoeld ook, echt niet handig. Hij zou wat kunnen leren van de voedingsassistente, die langs kwam en me een kopje thee en brood bracht. Zij zei niet veel anders dan: “Dat is nou ook rot! Zit je daar helemaal klaar voor de operatie en dan gaat het niet door!” Dat is genoeg. Een arts kan bijvoorbeeld zeggen: “Wat vind ik dit vervelend voor u, mevrouw”. Als je dat echt meent, bereik je daarmee voldoende. Een uitspraak als “Ik begrijp hoe u zich voelt” klinkt onecht, aangeleerd en klopt ook feitelijk niet, tenzij hij zoiets zelf heeft meegemaakt. Dan zou hij dat kunnen zeggen.

Huilend thuis

Andere uitspraken die ik in het verleden van artsen heb gehoord zijn overigens veel erger. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik een hoge bloeddruk en verwees mijn huisarts me naar een gynaecoloog. Op dat moment was er één vrouw in mijn woonplaats en ik koos haar. Toen ze me had onderzocht zei ze: “Dat wordt een moeilijke zwangerschap! Als we de zeven maanden maar halen.” Ik kwam huilend thuis. Vrij snel besloot ik dat ik nooit meer naar deze arts terug wilde.

Voor de bevalling van mijn eerste moest ik worden ingeleid. Ik kreeg  hevige weeën. Aan het voeteneind stond een co-assistent die naar mij keek en vroeg: “Wat voelt u nu”? Die heb ik meteen weggestuurd!  

Hoe kom je over op de patiënt? 

In de opleiding van artsen mag wat meer aandacht komen voor de vraag: realiseer je je hoe je overkomt op de patiënt?  Wat zou kunnen helpen, is het maken van video-opnames van consulten. Deze zou de arts in opleiding samen met zijn of haar begeleiders stap voor stap moeten nabespreken. Wat gaat goed? Wat kan beter? Heb je gecheckt hoe de patiënt jouw woorden opvat? Waar zie of hoor je dat aan? En is dat wat jij bedoelde te bereiken?

Vaak wordt vergeten hoeveel impact een uitspraak van een arts heeft, veel meer dan ze zelf denken. Als patiënt ben je kwetsbaar, je hebt vragen en onzekerheden en die leg je neer bij een arts. Je wilt een vertrouwensband hebben met de persoon aan wie je je onzekerheden vertelt. Onhandige uitspraken komen dan extra hard aan. Die vertrouwensband is wezenlijk voor een goede diagnostiek en een effectieve behandeling en dat wil een arts toch ook?    

Noks Nauta



Er zijn 4 reacties geplaatst

Noks Nauta | 13 november 2015

Wat fijn dat mijn ervaringen herkend worden.
Ja, veel artsen en andere zorgverleners hebben het te druk. Het ligt dan ook vaak aan de organisatie die dan niet goed plant. Ik denk dat de zorgprofessionals zelf ook aan moeten geven wanneer ze de zorg niet meer volgens hun kwaliteitsstandaard kunnen verlenen. Ik denk dat we als patiënten tevens aan moeten geven hoe wij bejegend willen worden en hoe niet.
Tegelijk denk ik dat het je inleven in de ander, empathisch en vriendelijk zijn geen extra tijd hoeft te kosten. En als dat wel zo is, zal het snel tijd opleveren omdat de patiënten tevredener zijn en niet voor allerlei vragen en onzekerheden opnieuw komen.
Ja die moed van de zorgprofessionals, daar ben ik het mee eens! Je moet met vele soorten mensen om kunnen gaan. Ook met mensen die kritisch zijn en iets terug zeggen. Het is een moeilijk vak, maar je krijgt ook heel veel terug.

Gerrit | 12 november 2015

Is het probleem niet gewoon dat de zorgverlener zoveel patiënten te zien krijgt op een dag dat de energie om emotioneel te binden met iedereen gewoon niet te trekken is?

Is de zorgverlener niet gewoon in gedachte al bij het andere werk wat hem/haar te wachten staan na het helpen van deze patiënt?

Marina | 11 november 2015

Helemaal mee eens. Inspirerend om te lezen. Als coach van met name hoogbegaafden en hooggevoeligen merk ik ook dat mijn advies en woorden behoorlijk worden gewogen. En terecht. We hebben een zeer waardevolle taak, als hulpverleners. We mogen ons daar heel bewust van zijn. Daar is moed voor nodig. Jezelf in de spiegel durven kijken om te leren hoe het altijd nóg beter kan. Met respect. Voor die ander en jezelf.

Wilborts | 9 november 2015

Artsen die het wij-woord gebruiken, zoals 'wij gaan nu naar de operatiekamer'. Nee, daar ga ik alleen naartoe zonder arts


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.