Naar de navigatie Naar de inhoud

Open brief aan mijn zorgverzekeraar

Geplaatst op 12 augustus 2015 door - 2033 keer bekeken

Foto Open brief aan mijn zorgverzekeraar

Beste zorgverzekeraar, Ik ben een van jullie ruim 4 miljoen klanten en erger mij steeds meer aan jullie ondoorgrondelijke manier van informatieverstrekking.

Onbevangen een brief van jullie openmaken is er ook al lang niet meer bij. Ik ben eerlijk gezegd gewoon bang voor wederom een vette rekening.

Zo kreeg ik laatst weer een brief met als titel: vergoedingenoverzicht. Nou, die titel klopte al niet want het betrof een rekening, een pittige wel te verstaan.

Recht op volledige informatie

Onder het kopje Omschrijving zorgkosten staan een paar zinnen te lezen waar ik het als klant niet mee eens ben. Ik vermoed dat jullie die tekst uit eigen belang erbij hebben gezet. Ik plak de zinnen er even bij…

‘Volgens de privacywetgeving mogen wij u via dit overzicht geen uitgebreide omschrijving geven van de zorgkosten. Zeker niet als er meerdere verzekerden op één polis staan.’

Ik ben klant en ik betaal dus heb ik recht op volledige informatie met betrekking tot rekeningen die mij en of mijn gezinsleden aan gaan! De omschrijvingen die jullie plaatsen bij de nota’s zijn zo belachelijk vaag dat ik wel genoodzaakt ben om daarover te bellen.

Vreemd genoeg zijn zelfs jullie niet in staat mij duidelijkheid te verschaffen over de nota’s en moest ik daarvoor zelfs, in dit geval, het ziekenhuis bellen.

Nu houd ik al een dubbele administratie bij van alle ziekenhuisbezoeken, bezoeken aan huisartsen, tandarts en andere specialisten. Maar blijkbaar is zelfs deze manier van bijhouden onvoldoende.

Vanaf nu zal ik ook alle voorgeschreven medicijnen noteren én ik zal de apotheek vragen wat de kosten daarvan zijn. Daar zal hij absoluut niet blij mee zijn, want dat is voor hem nog meer extra werk.

Dubbel checken

Terug naar de rekening. De rekening bestond uit een paar kleine bedragen, een hoog bedrag voor tandartskosten en een bedrag voor ziekenhuishulp.

Het bedrag voor ziekenhuiskosten was ruim honderd euro en door jullie op een bepaalde dag in 2014 gedateerd. Ik kon echter nergens in mijn dubbele administratie terugvinden dat ik op die bewuste dag in het ziekenhuis was geweest. Vandaar dat ik én jullie én het ziekenhuis heb moeten bellen.

Nu blijkt dat het door jullie in rekening gebrachte bedrag bestaat uit een aantal ziekenhuisbezoeken en handelingen zoals het maken van foto’s, over een periode van een jaar. De periode startte volgens jullie administratie ergens in januari 2014 en bevat ook rekeningen van 2015.

Een groot gedeelte van de rekening hebben jullie voor het gemak maar onder mijn eigen risico van 2014 geplaatst, inclusief de gemaakte kosten van dit jaar! Dat snap ik dus ook niet. Zorgkosten gemaakt in 2015 horen toch te vallen onder het eigen risico van 2015 of ben ik nu dom?

Nou, kom er maar eens op als patiënt! Ik vind het zot dat ík diverse telefoontjes moet plegen met zorgverleners om duidelijkheid te krijgen over een rekening van jullie. Dat is jullie eerste taak naar klanten toe: helder communiceren en inzichtelijk informeren.

Om mij heen hoor ik dat onder andere ziekenhuizen, huisartsen en apotheken zoveel telefoontjes krijgen van patiënten met soortgelijke vragen, dat ze er tureluurs van worden.

Het opstapelen van zorgkosten, zoals jullie dat doen, maakt dat steeds meer mensen moeite hebben om hun rekeningen te betalen. Dit moet toch anders kunnen?

Ik ben toch niet de enige van die ruim vier miljoen klanten die nu aan de bel trekt?

Een nummer

Wij klanten staan bij jullie niet centraal, dat is mij wel duidelijk. Wij zijn een nummer. Wij moeten gewoon betalen en zeker geen vragen stellen want daar zijn jullie niet op ingesteld. Wanneer komt daar eens verandering in?

@MarySjabbens

Deze blog is eerder verschenen op www.marysjabbens.nl



Er zijn 2 reacties geplaatst

Janneke | 19 augustus 2015

Alle lof Marij, je slaat de spijker meermaals regelrecht op z'n kop! De verzekerden geven het jammer genoeg te vaak en te gauw op. Maar wat kun je anders, heel begrijpelijk dus. Ik schrijf al jaren bezwaarschriften namens cliënten die door hun zorgverzekering onterecht afwijzingen van behandelingen, operaties en/of vergoedingen krijgen. Gelukkig voor 95% loopt het dan alsnog goed af, maar de ellende die mensen alleen al hebben om door een heel traject van briefwisselingen te gaan, laat staan de lichamelijke klachten die men daarnaast en daardoor ook nog heeft......
Je bent niet de enige die aan de bel trekt, maar wel eentje die in ieder geval op een goede manier de (social) media bereikt heeft. Ga zo door, je bent mijn held voor vandaag!!

Henkus | 12 augustus 2015

Bekend verhaal bij sommigen.
Ik zelf zit sinds jaren bij de DSW en absoluut tevreden.
Klantvriendelijk,open communicatie en inzicht in alle kosten.
Een voorbeeld voor anderen is mijn mening en zeker de moeite om
eens te bekijken als alternatief.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.