Naar de navigatie Naar de inhoud

Openstaan voor elkaar

Geplaatst op 6 april 2017 door - 2896 keer bekeken

Foto Openstaan voor elkaar

In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Hierbij het blog van Dorien Nieuwenhuis, junior beleidsmedewerker bij ZorgkaartNederland.

Als junior beleidsmedewerker ben ik betrokken bij verschillende activiteiten van Patiëntenfederatie Nederland. Een groot deel van mijn taken ligt bij ZorgkaartNederland.

Honderden waarderingen per dag

Dagelijks komen er honderden waarderingen binnen op ZorgkaartNederland. Waarderingen die allerlei informatie bevatten over hoe patiënten of cliënten de zorg hebben ervaren. Sommige patiënten hebben een positieve ervaring, anderen een negatieve; de ene waardering bestaat uit drie woorden en een andere uit vele zinnen. ZorgkaartNederland wil het platform zijn waar deze informatie over de zorg bijeenkomt.

Niet altijd even makkelijk

Een vraag die ik onlangs nog gehoord heb is: “Waarom een website om anonieme waarderingen op te plaatsen? De patiënt kan toch rechtstreeks zijn positieve en negatieve punten teruggeven aan de zorgverlener?”. Het is natuurlijk heel mooi als een patiënt voldoende vertrouwen ervaart richting de zorgverlener om rechtstreeks te vertellen hoe hij/zij de zorg ervaren heeft. Dit vraagt dat de patiënt en zorgverlener open staan voor elkaars mening en ervaringen. Maar uit eigen ervaring weet ik ook dat dit niet altijd gemakkelijk is.

Feedback

Nog maar kort geleden heb ik in mijn directe omgeving weer ervaren dat er soms dingen niet goed gaan tijdens een opname in een ziekenhuis. Maar op het moment dat er zorgen zijn om je eigen gezondheid of die van een naaste, dan staat je hoofd er wellicht niet naar om óók nog feedback te geven aan de zorgverleners. Bovendien ben je als patiënt op dat moment toch afhankelijk van de zorgverleners. Het geven van kritiek kan dan spannend zijn. Hoe zal men reageren? Staat mijn arts daar wel voor open? En soms zie je pas achteraf dat er bepaalde dingen niet zo verliepen als je eigenlijk zou willen…

Verbeteringen doorvoeren

Ook wanneer je wel directe feedback durft te geven aan je zorgverlener, is ZorgkaartNederland een mooie plek om je ervaringen te delen. De meerwaarde van ZorgkaartNederland is namelijk dat we informatie bieden over hoe patiënten de zorg ervaren én dat anderen deze informatie kunnen gebruiken. Zodat een patiënt een gerichte keuze kan maken voor een zorgverlener die bij hem past. Of een zorgorganisatie die verbeteringen doorvoert op basis van de ervaringen van zijn patiënten. Ik zie hier al veel mooie voorbeelden van in de praktijk. En ik hoop dat patiënten en zorgorganisaties steeds weer en meer voor elkaar willen open staan en al lerend de zorg verbeteren.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.