Blogs
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
610 artikelen

Omgaan met patiëntfeedback in het Verenigd Koninkrijk: “veiligheid staat voorop”
2 juli 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Online patiëntverhalen helpen bij kwaliteitsverbetering in de zorg. Dat zegt James Munro van Care Opinion, de Britse evenknie van ZorgkaartNederland. “Als je het voor iedereen veilig houdt, leidt het niet alleen tot betere zorg, maar versterkt het ook het bewustzijn, de motivatie en het welzijn van zorgprofessionals.”

Kiezen voor een ziekenhuis of kliniek? Gebruik de keuzehulp
26 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Iedereen heeft weleens zorg nodig. Of je nu af en toe of regelmatig zorg nodig hebt, je wilt wel graag een ziekenhuis of kliniek passend bij jouw wensen. Hoe weet je dan welk ziekenhuis of kliniek het beste bij jou past? Dat verschilt per persoon en per situatie. ZorgkaartNederland helpt je daarbij met keuzehulpen. In dit artikel vertellen we je meer over de keuzehulp Psoriasis.

Maak kennis met Nathalie van der Burg
19 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Mijn naam is Nathalie van der Burg en ik ben per 1 juni gestart als Relatiemanager bij ZorgkaartNederland.

Patiëntervaringen van belang voor toezicht
16 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland
ZorgkaartNederland is bedoeld om mensen passende zorg te helpen vinden. Daarnaast kan feedback zorgaanbieders helpen om de zorg te verbeteren. Dat sluit aan bij het werk van de IGJ. Het is namelijk hun wettelijke taak om op zorgkwaliteit toe te zien.

Terugblik op congres Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN)
11 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Op donderdag 5 juni namen wij als ZorgkaartNederland deel aan de informatiemarkt van het ZKN-(Zelfstandige Klinieken Nederland) jubileumcongres ter ere van hun 35-jarig bestaan.

Diëtisten Groep NL: Wij worden blij van minder goede reviews
14 mei 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Waarom Diëtisten Groep NL blij is met eerlijke feedback en wat andere zorgverleners daarvan kunnen leren. “Wij willen goede reviews. Maar van de minder goede leren we meer”, zegt diëtist en kwaliteitsmedewerker Annemarie Grit (49). Bij Diëtisten Groep NL, actief in Overijssel en Drenthe, geven ze daarom niet alleen advies. Ze luisteren er ook graag naar. “Feedback helpt ons om betere zorg te leveren”, aldus de diëtiste.

Pakket voor zorgaanbieders verbeterd
18 maart 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Heb je het al gezien? Dankzij waardevolle input van zorgaanbieders in interviews en workshops, hebben we een aantal verbeteringen in het dashboard voor pakkethouders doorgevoerd. Zo is de laadtijd sterk verbeterd, zijn e-mailalerts uitgebreid en is het nu mogelijk om je eigen locatie te vergelijken met andere locaties van zorgaanbieders.

Je bent jong, dat kun je zelf wel!
24 februari 2025 Carine Besselink- Berendsen
Kim (28) liep als patiënt in de zorg vaak tegen dit volhardende vooroordeel aan. Alsof je een geleerde fysiotherapeut bent. Het valt al niet mee om binnen je mogelijkheden te sporten; alle dingen van het dagelijkse leven kosten al veel energie. En van energie hebben nierpatiënten niet zoveel als de meeste gezonde mensen. Kim is nierpatiënt. En ze houdt van sporten. Helaas liep ze onnodig vaak blessures op. Zowel tijdens haar dialyseperiode als na haar niertransplantatie.

Start campagne "Kan het ook sneller? Soms wel!"
17 februari 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Lange wachttijden in de zorg zijn een groot probleem. Patiënten wachten soms maanden op een behandeling. Dit kan ernstige gevolgen hebben: klachten verergeren, mensen blijven langer met pijn of beperkingen zitten, en hun kwaliteit van leven neemt af. Toch weten veel patiënten niet dat wachttijden per zorgaanbieder sterk verschillen en dat ze soms sneller geholpen kunnen worden. Daarom is Patiëntenfederatie Nederland de campagne 'Kan het sneller? Soms wel.' gestart om meer bekendheid te geven aan de wachttijden-assistent op ZorgkaartNederland. Met deze tool kunnen patiënten eenvoudig zien waar ze het snelst terechtkunnen voor hun behandeling.

"Feedback moet je altijd zien als een cadeautje"
15 januari 2025 Redactie ZorgkaartNederland
Wat is de waarde van ZorgkaartNederland voor professionals? In deze testimonial neemt Daniëlle Boonzaaijer, directeur Kwaliteit en Veiligheid van Dental Clinics, je mee.
Filters