Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

610 artikelen

Blog Omgaan met patiëntfeedback in het Verenigd Koninkrijk: “veiligheid staat voorop”

Omgaan met patiëntfeedback in het Verenigd Koninkrijk: “veiligheid staat voorop”

2 juli 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Online patiëntverhalen helpen bij kwaliteitsverbetering in de zorg. Dat zegt James Munro van Care Opinion, de Britse evenknie van ZorgkaartNederland. “Als je het voor iedereen veilig houdt, leidt het niet alleen tot betere zorg, maar versterkt het ook het bewustzijn, de motivatie en het welzijn van zorgprofessionals.”

Blog Kiezen voor een ziekenhuis of kliniek? Gebruik de keuzehulp

Kiezen voor een ziekenhuis of kliniek? Gebruik de keuzehulp

26 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Iedereen heeft weleens zorg nodig. Of je nu af en toe of regelmatig zorg nodig hebt, je wilt wel graag een ziekenhuis of kliniek passend bij jouw wensen. Hoe weet je dan welk ziekenhuis of kliniek het beste bij jou past? Dat verschilt per persoon en per situatie. ZorgkaartNederland helpt je daarbij met keuzehulpen. In dit artikel vertellen we je meer over de keuzehulp Psoriasis.

Blog Maak kennis met Nathalie van der Burg

Maak kennis met Nathalie van der Burg

19 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Mijn naam is Nathalie van der Burg en ik ben per 1 juni gestart als Relatiemanager bij ZorgkaartNederland.

Blog Patiëntervaringen van belang voor toezicht

Patiëntervaringen van belang voor toezicht

16 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland

ZorgkaartNederland is bedoeld om mensen passende zorg te helpen vinden. Daarnaast kan feedback zorgaanbieders helpen om de zorg te verbeteren. Dat sluit aan bij het werk van de IGJ. Het is namelijk hun wettelijke taak om op zorgkwaliteit toe te zien.

Blog Terugblik op congres Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN)

Terugblik op congres Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN)

11 juni 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Op donderdag 5 juni namen wij als ZorgkaartNederland deel aan de informatiemarkt van het ZKN-(Zelfstandige Klinieken Nederland) jubileumcongres ter ere van hun 35-jarig bestaan.

Blog Diëtisten Groep NL: Wij worden blij van minder goede reviews

Diëtisten Groep NL: Wij worden blij van minder goede reviews

14 mei 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Waarom Diëtisten Groep NL blij is met eerlijke feedback en wat andere zorgverleners daarvan kunnen leren. “Wij willen goede reviews. Maar van de minder goede leren we meer”, zegt diëtist en kwaliteitsmedewerker Annemarie Grit (49). Bij Diëtisten Groep NL, actief in Overijssel en Drenthe, geven ze daarom niet alleen advies. Ze luisteren er ook graag naar. “Feedback helpt ons om betere zorg te leveren”, aldus de diëtiste.

Blog Pakket voor zorgaanbieders verbeterd

Pakket voor zorgaanbieders verbeterd

18 maart 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Heb je het al gezien? Dankzij waardevolle input van zorgaanbieders in interviews en workshops, hebben we een aantal verbeteringen in het dashboard voor pakkethouders doorgevoerd. Zo is de laadtijd sterk verbeterd, zijn e-mailalerts uitgebreid en is het nu mogelijk om je eigen locatie te vergelijken met andere locaties van zorgaanbieders.

Blog Je bent jong, dat kun je zelf wel!

Je bent jong, dat kun je zelf wel!

24 februari 2025 Carine Besselink- Berendsen

Kim (28) liep als patiënt in de zorg vaak tegen dit volhardende vooroordeel aan. Alsof je een geleerde fysiotherapeut bent. Het valt al niet mee om binnen je mogelijkheden te sporten; alle dingen van het dagelijkse leven kosten al veel energie. En van energie hebben nierpatiënten niet zoveel als de meeste gezonde mensen. Kim is nierpatiënt. En ze houdt van sporten. Helaas liep ze onnodig vaak blessures op. Zowel tijdens haar dialyseperiode als na haar niertransplantatie.

Blog Start campagne "Kan het ook sneller? Soms wel!"

Start campagne "Kan het ook sneller? Soms wel!"

17 februari 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Lange wachttijden in de zorg zijn een groot probleem. Patiënten wachten soms maanden op een behandeling. Dit kan ernstige gevolgen hebben: klachten verergeren, mensen blijven langer met pijn of beperkingen zitten, en hun kwaliteit van leven neemt af. Toch weten veel patiënten niet dat wachttijden per zorgaanbieder sterk verschillen en dat ze soms sneller geholpen kunnen worden. Daarom is Patiëntenfederatie Nederland de campagne 'Kan het sneller? Soms wel.' gestart om meer bekendheid te geven aan de wachttijden-assistent op ZorgkaartNederland. Met deze tool kunnen patiënten eenvoudig zien waar ze het snelst terechtkunnen voor hun behandeling.

Blog "Feedback moet je altijd zien als een cadeautje"

"Feedback moet je altijd zien als een cadeautje"

15 januari 2025 Redactie ZorgkaartNederland

Wat is de waarde van ZorgkaartNederland voor professionals? In deze testimonial neemt Daniëlle Boonzaaijer, directeur Kwaliteit en Veiligheid van Dental Clinics, je mee.