Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs van Redactie ZorgkaartNederland - pagina 14

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

151 artikelen

Blog Uw mening over de zorg werd in 2015 steeds belangrijker

Uw mening over de zorg werd in 2015 steeds belangrijker

23 december 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Wat Nederlanders van hun dokter, tandarts, ziekenhuis of verpleeghuis vinden, werd in 2015 steeds relevanter. Steeds meer organisaties in de zorg benutten de ervaring van patiënten. In 2015 kwam de teller te staan op 225 organisaties die de waarderingen van ZorgkaartNederland.nl actief gebruiken. ZorgkaartNederland.nl is de grootste waarderingssite van de zorg, en is een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF. Steeds meer mensen deelden in 2015 hun ervaring op ZorgkaartNederland.nl. Inmiddels komen er maandelijks ruim 9000 bij.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...orthopeed

Help fouten voorkomen - Tips van de...orthopeed

21 december 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Christiaan Rompen, orthopedisch chirurg in OCON Orthopedische Kliniek te Twente. Volgens hem is een open cultuur waarin collega’s elkaar durven te corrigeren, van onschatbare waarde.

Blog Ook de dokter heeft nu zijn eigen Zorgkaart-platform

Ook de dokter heeft nu zijn eigen Zorgkaart-platform

7 december 2015 Redactie ZorgkaartNederland

De patiënt heeft ZorgkaartNederland.nl al lang gevonden. In vijf jaar tijd heeft onze website zich ontwikkeld tot de grootste en meest betrouwbare waarderingssite voor de zorg. Maandelijks laten vele duizenden patiënten weten hoe hun bezoek aan dokter, ziekenhuis of andere zorgverlener verliep. Het merendeel van de waarderingen is positief: alle beroepsgroepen krijgen gemiddeld een ruime voldoende van de patiënt.

Blog Kom je nog eens terug?

Kom je nog eens terug?

2 december 2015 Redactie ZorgkaartNederland

‘Kom je nog eens terug?’ Deze vraag krijgt Anita Schoone (48 jaar), interviewer voor ZorgkaartNederland, regelmatig te horen als zij waarderingen verzamelt bij bewoners van verpleeg-en verzorgingshuizen. In deze blog legt Anita uit hoe het is om interviewer te zijn en welke situaties zij als interviewer tegenkomt.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...medisch specialist patiëntveiligheid

Help fouten voorkomen - Tips van de...medisch specialist patiëntveiligheid

30 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Marjo Jager, oud-kinderarts en tegenwoordig medisch specialist patiëntveiligheid in het Jeroen Bosch Ziekenhuis te ‘s-Hertogenbosch. Zij stelt dat ziekenhuizen het artsen en verpleegkundigen gemakkelijk moeten maken om hun werk goed te doen.

Blog Genomineerden Patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 bekend

Genomineerden Patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 bekend

24 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

De kanshebbers voor de titel meest patiëntvriendelijke ziekenhuis zijn bekend. Onder hen het Slingelandziekenhuis in Doetinchem, dat kans maakt zichzelf op te volgen als meest patiëntvriendelijke ziekenhuis.

Blog "Ik wil meer gezien en gehoord worden"

"Ik wil meer gezien en gehoord worden"

11 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?

Blog Verpleeg- en verzorgingshuizen nog beter te vergelijken op ZorgkaartNederland

Verpleeg- en verzorgingshuizen nog beter te vergelijken op ZorgkaartNederland

9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Wie op zoek is naar een verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorg kan vanaf donderdag 4 november nog beter terecht op ZorgkaartNederland.nl. Cliëntervaringen in de vorm van waarderingen waren al beschikbaar. Maar vanaf dan is op ZorgkaartNederland ook aanvullende keuze-informatie beschikbaar per verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorgorganisatie. Bijvoorbeeld of het mogelijk is dat de gezonde partner mee verhuist, in welke zorg de instelling gespecialiseerd is en op welke doelgroep de organisatie zich richt. Dit maakt het voor toekomstige cliënten (en eventueel hun naasten) gemakkelijk om te kijken of hun wensen bij de mogelijkheden van het huis of de organisatie passen.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...apotheker

Help fouten voorkomen - Tips van de...apotheker

9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Jaap Uithof, apotheker van de Service Apotheek te Hasselt. Hij hecht veel waarde aan de richtlijnen die hij samen met zijn collega’s heeft opgesteld.

Blog “Patiëntvriendelijkheid begint thuis”

“Patiëntvriendelijkheid begint thuis”

4 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?