Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs over Verpleging en verzorging - pagina 2

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

63 artikelen

Blog Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

17 januari 2017 José van Berkum

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen. In Almelo is altijd wat te doen, volgens cabaretier Herman Finkers. Ook in Almelo staat een bijzonder verpleeghuis, het Meulenbelt. Het is bijzonder, omdat mijn schoonmoeder daar inmiddels anderhalf jaar verblijft en het is bijzonder omdat ze daar expliciet het welzijn van de patiënt centraal stellen.

Blog Oud en nieuw – deel 2

Oud en nieuw – deel 2

3 januari 2017 Johan Jong

“Goedemorgen! Carlijn en Wouter, hebben jullie nog trek in een oliebol? Deze waren over, dus kom nog even bij ons staan.”

Blog Oud en nieuw – deel 1

Oud en nieuw – deel 1

27 december 2016 Johan Jong

“Mevrouw Jansen, mevrouw De Vries, meneer De Groot, heeft u nog champagne en een oliebol? We gaan aftellen naar het nieuwe jaar, komt u ook gezellig bij ons staan?”

Blog Luiers

Luiers

7 december 2016 Sybren Kalkman

‘Een luier in het verpleeghuis - soms moet ‘t’. Dat was de kop in de krant. De ophef ontstond nadat familie klaagde over een ‘plascontract’: een vrouw zou volgens het zorgplan maar drie keer per dag naar het toilet mogen. Het verweer van het verpleeghuis was dat sommige bejaarden ‘iedere tien minuten’ naar het toilet wilden. Oliedom natuurlijk, want tussen ‘iedere tien minuten’ en ‘drie keer per dag’ zit een wereld van verschil voor het ideale compromis. De woordvoerder van het huis kwam er mooi weg mee. Dus ook nog eens oerzwakke journalistiek.

Blog De achttiende bewoner op een gesloten afdeling

De achttiende bewoner op een gesloten afdeling

1 december 2016 Dianda Veldman

Twee dagen was ik, gezeten in een rolstoel, de achttiende bewoner op een gesloten afdeling van een verpleeghuis. Het was een ontroerende en leerzame ervaring.

Blog Een goed gesprek tussen twee bewoners

Een goed gesprek tussen twee bewoners

10 november 2016 Johan Jong

“Goedemiddag mevrouw, weet u iets lekkers om te eten voor vanavond?” “Nee, mijn kinderen zijn nog niet langs geweest vandaag, zij zitten nog op school op dit moment.” “Ik moet nog boodschappen doen, maar ik heb echt geen idee. Bruine bonen, spruiten of bloemkool?” “Ze zijn om half vier uit, dus ik red het nog wel om de stad in te gaan. Ik heb nog een nieuwe jurk nodig voor de bruiloft van mijn nichtje.”

Blog Patiëntvriendelijkheidsprijs 2016: wie zijn de genomineerde verpleeghuizen?

Patiëntvriendelijkheidsprijs 2016: wie zijn de genomineerde verpleeghuizen?

8 november 2016 Redactie ZorgkaartNederland

De laatste tijd zijn verpleeg- en verzorgingshuizen vooral negatief in het nieuws. Daardoor vergeten we bijna dat er ook een heleboel bewoners een goede ervaring met hun verpleeg- of verzorgingshuis hebben. Op 13 december reiken wij daarom de Patiëntvriendelijkheidsprijs 2016 uit tijdens het ZorgkaartNederland Gala.

Blog De zee

De zee

2 november 2016 Sybren Kalkman

Ik hoor haar rammelen en rukken aan de buitendeur, als een aap aan de tralies van zijn kooi. Ze kan er niet uit, ik heb de sleutel omgedraaid. Anders kom ik helemaal niet aan mezelf wassen en aankleden toe. ‘Godverdomme, godverdomme,’ schreeuwt ze. Vloeken die ik 50 jaar lang nooit van haar heb gehoord.

Blog Mystery shoppen in verpleeghuizen

Mystery shoppen in verpleeghuizen

1 november 2016 Niek van den Adel

“Goedemiddag, ik kom kijken of er een mooi plekje voor mijn oma beschikbaar is”. De baliemedewerker reageert enigszins verrast door mijn ietwat rare vraag. “Ja, ik dacht, ik ben nu toch in de buurt, even kijken hoe gezellig het hier is.”

Blog 'Een kijkje achter de schermen is ontzettend waardevol'

'Een kijkje achter de schermen is ontzettend waardevol'

13 september 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Géanne Hogeterp werkt bij het Nationale Zorgnummer van Patiëntenfederatie Nederland en liep een dag mee met het interviewteam van ZorgkaartNederland. ‘Ik wilde graag persoonlijk zien en horen hoe mensen de zorg in een verpleeghuis ervaren.’