Blog - pagina 3

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Oud en nieuw – deel 1

    “Mevrouw Jansen, mevrouw De Vries, meneer De Groot, heeft u nog champagne en een oliebol? We gaan aftellen naar het nieuwe jaar, komt u ook gezellig bij ons staan?”
  • ‘Geen eenzame Kerst voor bewoners verpleeghuizen’

    De kerstvakantie is bij uitstek de gelegenheid om een kennis of familielid in een verpleeghuis met een bezoekje te vereren. Maar gebeurt dat ook? Een bescheiden onderzoek van ZorgkaartNederland geeft in ieder geval hoop.
  • Revalidatietraject perikelen

    Daar ga ik dan. De eerste afspraak is met een ergotherapeut. Nog nooit geweest en ik heb ook geen idee wat drie weken 'screening' gaan inhouden. Gevolg: slecht geslapen, strak van de stress en een halfuur te vroeg in het ziekenhuis want er stond 0,0 file. Stipt op tijd werd ik uit de wachtkamer gehaald en de eerste vraag was: “wilt u koffie?” Dát was een heerlijke binnenkomer. Daarna werd het echter minder aangenaam.
  • Gaat u ook iets doen met uw bekende in het verpleeghuis?

    De feestdagen staan weer voor de deur! Een mooie gelegenheid om een bezoekje te brengen aan uw familielid of kennis in een verpleeghuis.
  • Wat artsen en andere zorgverleners zouden moeten weten over hoogbegaafdheid

    Jarenlang heb ik gedacht dat ik de rol van patiënt lastig vond omdat ik zelf ook arts ben. Ik kreeg ook nogal eens conflicten. Nu weet ik dat in elk geval een deel van de knelpunten in die contacten te maken hebben met mijn hoogbegaafdheid. Veel andere hoogbegaafden vertellen me namelijk hoe lastig ze het vinden om naar een arts te gaan. Ze komen er vaak teleurgesteld vandaan, soms worden er verkeerde diagnoses gesteld, soms krijgen ze conflicten.
  • Voortdurend blijven verbeteren

    In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Hierbij het blog van Loes Bierma, Product Manager bij ZorgkaartNederland .
  • Het empatisch vermogen van een bospaddenstoel

    Beste dokter, Ik zal u een plezier doen en u niet bij naam en toenaam noemen, maar het liefst zou ik dat wel doen hopende dat dit blog u bereikt. Want wat er vanochtend is gebeurd, maakt mij verschrikkelijk boos. Boos? Nee eigenlijk heel verdrietig. Verdrietig omdat er kennelijk nog zoveel mis is in zorgland en u geen andere mogelijkheid zag mij, ons, zo te behandelen deze morgen.
  • Slingeland meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland

    Het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem is het meest patiëntvriendelijk van Nederland. Dat maakte Patiëntenfederatie Nederland vanavond bekend bij de jaarlijkse uitreiking van de Patiëntvriendelijkheidsprijzen. De publieksprijs is gebaseerd op ervaringen die patiënten met elkaar delen op ZorgkaartNederland.nl, de ervaringssite van de zorg en initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. Gerdi Verbeet, voorzitter Raad van Toezicht en Dianda Veldman, directeur-bestuurder bij de Patiëntenfederatie, overhandigden de prijs tijdens een feestelijke avond in Central Studios in Utrecht.
  • “Lekker naar een pinguïnfilm kijken"

    Gerdi Verbeet heeft last van haar rechterhand. Iets wat haar behoorlijk kwelt. “Soms zit ik ’s nachts rechtop in bed van de pijn.” ZorgkaartNederland volgt de huidige voorzitter van de Raad van Toezicht van Patiëntenfederatie Nederland in de route die zij aflegt als patiënt.
  • Luiers

    ‘Een luier in het verpleeghuis - soms moet ‘t’. Dat was de kop in de krant. De ophef ontstond nadat familie klaagde over een ‘plascontract’: een vrouw zou volgens het zorgplan maar drie keer per dag naar het toilet mogen. Het verweer van het verpleeghuis was dat sommige bejaarden ‘iedere tien minuten’ naar het toilet wilden. Oliedom natuurlijk, want tussen ‘iedere tien minuten’ en ‘drie keer per dag’ zit een wereld van verschil voor het ideale compromis. De woordvoerder van het huis kwam er mooi weg mee. Dus ook nog eens oerzwakke journalistiek.