Blog - pagina 53

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • De kosten in de zorg staan ter discussie. Politiek, zorgbestuurders en zorgverleners, iedereen bedenkt manieren om de kosten in de zorg te verminderen. Maar ook patiënten hebben bruikbare ideeën. Bij de Zorglijn van de NPCF komen regelmatig oplossingen binnen om kosten te besparen.
  • Eén van mijn kinderen kwam een aantal maanden geleden bij het sporten ongelukkig terecht en voelde een soort stroomstoot langs zijn ruggenmerg van zijn nek naar zijn stuit. Hij had daarna lichte tintelingen in zijn voeten en handen. Het was geen spectaculaire en angstwekkend uitziende val, maar zijn klachten gingen na een tijdje rust niet over.
  • Hoezo privacy? Op een zaal met vier medepatiënten. Soms gaat het gordijn dicht, maar geluiden gaan er dwars doorheen.
  • Patiëntenfederatie NPCF heeft deze maand een meldactie over spoedzorg. Veel patiënten melden al hun ervaringen, zowel positief als negatief.
  • De regelmaat en structuur van het ziekenhuis is of wordt leidend. Zeker bij de vaste ronde met onze geneesmiddelen. Als echte junks liggen we 's ochtends vroeg te wachten tot onze 'dealer' langs komt. Afwachtend en afhankelijk. Links hapt iemand naar lucht, aan de overkant hoor je een schrapend geluid.
  • Wat is het beste ziekenhuis in Nederland? Een vraag die ons als patiëntenfederatie (NPCF) regelmatig wordt gesteld. Helaas, een simpel antwoord hebben we niet.
  • Het echtpaar Diepman woont samen met tien andere paren op leeftijd in een appartementengebouw. De woningen zijn levensbestendig gebouwd. Dat wil zeggen brede deuren, geen drempels en gelijkvloers. Ook wanneer bewoners slecht ter been worden en zorg nodig hebben, is het mogelijk om in de woning te blijven wonen. De bewoners zorgen goed voor elkaar. Als er iemand ziek is, is er altijd iemand die boodschappen kan doen. Ook schuiven de bewoners regelmatig bij elkaar aan de eettafel en is er belangstelling voor elkaars situatie.
  • Zo’n zes jaar geleden werd ik geconfronteerd met deze vraag. Voor het gemak zal ik het kort houden. Ik was geopereerd, tumor goed verwijderd, snijvlakken en klieren schoon en ik had een eerste goed nieuws bericht gekregen dat nabehandeling - lees chemo - niet nodig was. Kort daarna werd ik gebeld en toen bleek de mening van het team een andere te zijn dan die van de arts die me het blijde nieuws verteld had. Vol met vragen en heen en weer geslingerd tussen goed en slecht nieuws kom ik weer in het ziekenhuis aan waar ik wat informatie krijg en hoor wat de statistieken zeggen over mijn geval. Ik ga naar huis met een belafspraak en de vraag ‘Laat me maar even weten of je chemo wilt’.
  • Stelt ons voor dilemma’s. Drie noem ik er. Vandaag is opnieuw breed uitgemeten dat werkgevers de mogelijkheid willen hebben om sneller van medewerkers af te komen, die ongezond leven.
  • Een mijlpaal gepasseerd, 75.000 waarderingen op ZorgkaartNederland.nl. Een prima cijfer op een mooi rapport. De website is ruim twee jaar in de lucht is en trekt maandelijks zo'n 750.000 bezoekers. Dagelijks worden er zo'n honderdvijfendertig waarderingen geplaatst.