Blog - pagina 53

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Ik ben zo iemand die een hekel heeft aan ziekenhuizen. De geur, de zieke mensen, ik krijg er altijd een naar gevoel bij. Waarschijnlijk is het gewoon een soort angst.
  • Het medisch dossier is vaak een punt van discussie in de zorg. Het begint bij de vraag van wie het dossier nu eigenlijk is. Van de zorgverlener? Of van de patiënt? Misschien van allebei. In alle gevallen is het belangrijk dat patiënten weten wat er in hun medisch dossier staat. En dat is niet altijd gemakkelijk, zo blijkt uit ervaringen.
  • Ik heb eens een mevrouw geholpen die al na drie gesprekken opgelucht was en snapte hoe het bij haar werkte. Ook lukte het haar om de rust die dat opleverde te blijven ervaren en had ze vertrouwen in de toekomst. De vooraf gestelde doelen waren gehaald; zij was tevreden en ik was tevreden.
  • De kogel is door de kerk, de eerste letter is gezet. Ik kan niet meer terug nu. Wil ook niet meer terug. Weken heeft het gedub geduurd. Zal ik wel of zal ik niet? Ja, ik wil.
  • Garantie in de zorg. Is dat een mogelijkheid? Als ik een wasmachine koop en die blijkt snel stuk, dan wordt die kosteloos gerepareerd. En gaat de reparatie niet goed of kan er geen reparatie meer plaatsvinden, dan krijg ik een nieuwe. Vanwege de garantie. Maar hoe zit het met garantie in de zorg?
  • Over medicatieONveiligheid kan ik ook nog heel wat vertellen. Ze dealen hier echt in paracetamol. Iedereen krijgt 'zo nodig' paracetamol. Ik heb ze wel nodig, maar mijn buurpatiënten vroegen elke keer waarom ze die moesten innemen.
  • Het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam is het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland. De prijs is tot stand gekomen op basis van beoordelingen op waarderingssite ZorgkaartNederland.nl. Patiënten gaven het Ikazia vooral hoge waarderingen voor de deskundigheid en voor het feit dat patiënten er op hun gemak worden gesteld. Donderdag is de prijs tijdens het Nationale Zorg Jaarprijs Gala overhandigd door Wilna Wind, directeur van patiëntenfederatie NPCF, één van de initiatiefnemers van ZorgkaartNederland.
  • Toen in 2010 de website ZorgkaartNederland.nl werd gelanceerd keek ik snel en in spanning of ik ook was opgenomen in de lijst met zorgverleners en was ik natuurlijk zeer benieuwd of ik al gewaardeerd was.
  • Communicatie en transparantie zijn voor Oogziekenhuis Zonnestraal essentiële onderdelen voor kwaliteit van zorg. Interne communicatie tussen medisch specialisten onderling en tussen de besturen van zorginstellingen is een randvoorwaarde om patiëntgerichte zorg te kunnen leveren.
  • Voor de ronde van de dokter wil iedereen fris en fruitig zijn. Dus met het handdoekje naar de douche en zorgen dat je als eerste bent. Onder andere omdat je nooit weet wanneer de dokter komt. En dan kun je maar beter voorbereid zijn en gewassen en gepoetst.