Blog - pagina 57

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • “Daar heb ik geen tijd voor, hoor, met maar tien minuten per patiënt.” Dit is de reactie die ik vaak terugkrijg als ik met zorgverleners in het kader van Compassion for Care praat over het tonen van compassie, een onderdeel van patiëntgericht communiceren. Nederlandse huisartsen zijn sinds 1986 bijvoorbeeld veel zakelijker gaan communiceren met hun patiënten. Onderzoek toont echter aan dat het tijdsargument niet klopt. Patiëntgerichte communicatie kan in het hele traject inclusief vervolgconsulten zelfs tijd opleveren.
  • Patiëntwaarderingen op internet zijn niet van voorbijgaande aard. Op verschillende plekken worden patiëntwaarderingen online uitgevraagd. Op ZorgkaartNederland een aantal voorbeelden. Al twee jaar trekt de redactie van ZorgkaartNederland het land door met haar presentatie over het hoe en waarom van ZorgkaartNederland. En in die twee jaar zien wij gestaag meer acceptatie en zelfs waardering ontstaan voor ons initiatief. Enerzijds komt dit doordat een toelichting op onze werkwijze vertrouwen schept in de uitvoering en anderzijds omdat duidelijk is dat het fenomeen online patiënt waarderingen niet van voorbijgaande aard is. Sterker nog, wij staan inmiddels niet alleen in het uitvragen van patiëntwaarderingen. Al dan niet in de openheid of met de bekendheid zoals bij ZorgkaartNederland worden op verschillende plekken al zeer actief patiëntenwaarderingen uitgevraagd. Een aantal voorbeelden:
  • Stel, u bent op zoek naar een restaurant in een vreemde stad. U heeft geen idee waar u lekker kunt eten. Hoe maakt u een keuze? Wilt u iets weten over de hygiëne in het restaurant of gaat u ervan uit dat alle restaurants schoon zijn. Er is tenslotte een inspectie (Voedsel en Waren Autoriteit, vroeger de Keuringsdienst van Waren) die controles uitvoert. Misschien wilt u weten of het restaurant een Michelinster heeft of misschien wel twee. Het kan ook zijn dat u zich laat verleiden door de presentatie van het restaurant op internet. Een luxueuze uitstraling kan heel aantrekkelijk zijn, het oog wil tenslotte ook wat. Verder is het mogelijk dat u ervaringen van anderen belangrijk vindt. 'Het eten was heerlijk maar de bediening liet op zich wachten, was slordig en ongeïnteresseerd'. 'Het eten was middelmatig maar de bediening was top'.