Preferentiebeleid door de ogen van de patiënt

Geplaatst op - 1895 keer bekeken

De afgelopen jaren hebben zorgverzekeraars veel geld kunnen besparen door het invoeren van het preferentiebeleid. Preferentiebeleid betekent dat wanneer een arts een medicijn voorschrijft, is dat het goedkoopste medicijn. Op zich een goede regeling, maar wat ervaart u als patiënt?



“Ik kreeg altijd specifieke medicijnen voor hooikoorts, die goed werkten. Nu kreeg ik een preferent middel mee en dat werkt helemaal niet. Volgens mijn zorgverzekeraar moet de huisarts een verklaring voor medische noodzaak schrijven bij niet preferente middelen. Mijn huisarts wil die verklaring niet schrijven en wijst mij terug naar de zorgverzekeraar.  Ik krijg nu mijn medicijnen niet vergoed. Ik voel mij door de huisarts en de zorgverzekeraar van het kastje naar de muur gestuurd.”

Onduidelijkheid
De Zorglijn van de NPCF krijgt regelmatig van dit soort meldingen. Zorgverzekeraars maken afspraken met de apotheken en huisartsen over welk medicijn de voorkeur heeft. Voor patiënten is vaak onduidelijk wat de afspraak is. En blijkbaar zijn ook de huisarts en zorgverzekeraar het nog niet met elkaar eens.

“Ik slik zeven soorten medicijnen en ondervind altijd problemen bij mijn apotheek inzake merk medicijnen en generieke medicijnen. Alhoewel mijn specialisten en huisarts bepaalde merken medicijnen voorschrijven als medische noodzaak, verstrekt de apotheek altijd generieke medicijnen. Men moet eerst twee generieke middelen proberen, alvorens medicijnen van een specifiek merk worden verstrekt. Ik word echter telkens ziek van generieke medicijnen, omdat deze andere hulpstoffen hebben. De huisarts heeft mij uitgelegd dat er vanaf nu een formulier naar de zorgverzekeraar  moet worden gestuurd, met een beschrijving van de klachten en ondertekend door huisarts en patiënt. Vervolgens zou ik (ter controle) kunnen worden gebeld door iemand van de zorgverzekering. Wat betekent dit als ik voor al die medicijnen steeds zo'n verklaring moet sturen? Ik ben patiënt en heb behoefte aan de juiste medicijnen die mij tijdig en zonder voortdurende kopzorgen worden verstrekt.”

Proefkonijn
Ook meldingen als deze komen vaker binnen bij de Zorglijn. Patiënten die al langere tijd meerdere medicijnen gebruiken voelen zich een soort proefkonijn, hebben soms langere tijd last van bijwerkingen en krijgen te maken met veel bureaucratie. Met vaak vervelende gevolgen voor de gezondheid en het welbevinden van de patiënt.

Informatie
Wordt u als patiënt op de hoogte gebracht van het preferentiebeleid van uw zorgverzekeraar? En weet u wat u kunt doen als het niet goed gaat met het voorkeursmedicijn? Uit de meldingen blijkt dat het nog regelmatig ontbreekt aan goede voorlichting en dat patiënten van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Meldactie
Wat zijn uw ervaringen met medicijnen? Weet u welk preferentiebeleid uw zorgverzekeraar heeft, of juist niet? Ik nodig u uit om mee te doen aan de meldactie van de NPCF en de vragenlijst in te vullen over medicijnbeleid en uw ervaringen. Met de ervaringen die worden gemeld, zal de NPCF aanbevelingen doen aan zorgverzekeraars, artsen, apothekers en natuurlijk aan patiënten.

 




Er is 1 reactie geplaatst


  • Leon tummers |

    Aangescherpt preferentiebeleid
    Het lijkt erop dat de politiek en de zorgverzekeraars besloten hebben om de verantwoording voor medisch noodzakelijk voor het grootste deel bij de apotheker heeft gelegd hiermee lak hebbend aan de gezondheid van patiënten, vandaag hoorde ik van de apotheker dat je jaarlijks 2 keer voor 2 weken een ander medicijn moet uitproberen of nog liever zelf betalen. Samen met premie en eigen risico een forse aanslag op naar keuze gezondheid of budget.
    Ook de discussie over wel of niet nationaal zorgfonds waarbij mijn sympathie uitgaat naar wel vanwege hoge kosten directies zorgverzekeraars en reclamecampagnes om patiënten over te halen om over te stappen die niet aan de patiënt ten goede komen onder het mom van zonder winstoogmerk.
    Het is schandalig hoe met mensen wordt omgesprongen en als dit voor de jaarwisseling was gebeurd was ik nu weggeweest bij vgz. Maar ik vraag me af of de zorgverzekeraars met andere policy wel veel beter zijn


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland