Naar de navigatie Naar de inhoud

Privacy in EPD briefwisselingen

Geplaatst op 14 april 2015 door - 5705 keer bekeken

Foto Privacy in EPD briefwisselingen

Vroeger plakte de huisarts de envelop met de verwijsbrief naar de specialist dicht, zodat de patiënt niet meer zomaar kan meelezen wat de dokter over hem schreef. Nu is dat anders.

Voordelen

Met toestemming van de patiënt stuur ik vaak de brief gericht aan de verwijzer én aan de patiënt zelf. Dat heeft in mijn eigen ogen meerdere voordelen. Ten eerste weet de patiënt wat ik aan de verwijzer communiceer. Dat kan hem helpen in zijn contact met de arts. Ten tweede kan hij checken of er geen fout of misverstand in geslopen is. Tot slot kan hij nog voor aanvullingen zorgen.

Dat de brief in medische taal is, geeft niet, zeggen mijn patiënten. Zij vinden het heel prettig dat ze geheel op de hoogte zijn. De grote lijn van het verhaal kunnen ze volgen, indien nodig kan Google bijspringen.

Alle correspondentie wordt opgeslagen in het Elektronische Patiëntendossier (EPD). De informatie in het EPD kan met andere behandelaren worden uitgewisseld als de patiënt daarvoor toestemming heeft gegeven. Maar is alles wat in de brief staat voor alle behandelaren relevant?

Hele medische voorgeschiedenis bekend?

In het digitale tijdperk zie je vaak dat de volledige voorgeschiedenis automatisch in de brief komt. Abortus, een fikse keelontsteking of een SOA. Alle voorbijgaande klachten, diagnoses en ziekte die maar kortdurend van belang zijn, staan er in. Te veel informatie kan het overzicht van de arts vertroebelen en tot vooroordelen leiden. Bovendien noopt het de arts tot een extra handeling: hij moet beoordelen wat uit de gehele brij aan medische gegevens relevant is om de juiste zorg te kunnen bieden.

In het EPD is vaak een kern dossier benoemd, het zogeheten continuity of care record of kern-EPD. Dit is wat elke behandelaar over deze patiënt moet weten. Het is voor de gezondheid van deze patiënt zeer van belang en moet altijd beschikbaar zijn. Denk aan de situatie dat er een calamiteit is waarbij de patiënt niet aanspreekbaar is. In het kern-epd kan bijvoorbeeld opgenomen worden of iemand gereanimeerd wil worden.

Wat wel en wat niet?

Zelf bespreek ik steeds vaker met mijn patiënten wat in de brief naar de huisarts of andere behandelaren moet worden opgenomen. Samen bekijken we wat relevant en actueel is en wat onbenoemd kan blijven. De privacy van de patiënt naar buiten de spreekkamer probeer ik op die manier te bewaken. Want daar heeft hij recht op.

Eenzelfde slag zouden patiënten met, bij voorkeur, hun huisarts ook over het hele medisch dossier moeten kunnen maken. Welke informatie mag gedeeld worden? Welke deel mag in de “boekenkast” worden opgeborgen, omdat het een afgesloten boek betreft? Een boek kan hier altijd uitgehaald en afgestoft worden. In het verleden werd een poli-kaart ook opgeschoond. Het nalopen van het medisch dossier is wat mij betreft een typisch samen beslissen-item.

Hoewel er steeds zorgvuldiger wordt nagedacht over welke medische gegevens met elkaar worden uitgewisseld, zijn er nog veel stappen te zetten door patiënten en zorgverleners. Te beginnen dus met de correspondentie naar buiten. Hoe vaak is u gevraagd mag er een brief naar de huisarts én wat mag er in de brief?

@AlecMalmberg



Er zijn 9 reacties geplaatst

elisabeth | 17 juni 2015

Zelf had ik mij aangemeld voor het EPD. Maar heb dit na slechte ervaringen hiermee weer ingetrokken. Er mag informatie opgevraagd worden zonder dat er uitgelegd hoeft te worden aan de patiënt welke informatie dit is. Zeer slechte zaak die in geval van een conflict tegen je gebruikt kan worden.

Tineke | 26 mei 2015

Fijn dat u als arts zo duidelijk communiceert met uw patiënten! Is ook zeer belangrijk. Ik heb mijn huisarts zelf gewezen op het feit dat mijn dossier helemaal niet op orde was. Was boos op hem, vanwege een uitspraak die hij had gedaan. Dit op papier gezet en toen heeft hij zelf wel contact met mij opgenomen en hebben we een goed, helder gesprek gehad en is mijn dossier weer goed aangepast! We zijn eerlijk naar elkaar toe geweest, beiden hebben we fouten gemaakt. Ik ga weinig naar de huisarts en hij kan niet weten wat er bij mij speelt als ik me niet laat zien. Vanaf nu staan er de juiste ziektebeelden en medicatie op mijn verwijsbrieven. Daar ben ik blij mee. Eindelijk weer een goed en compleet overzicht!

Joke | 11 mei 2015

Geachte heer Malmberg,

Het is fijn te merken, dat u een arts bent die de wederkerigheid en gelijkwaardigheid weet om te zetten in het behandelcontact. Ik heb, als patient, slechte ervaringen. Vanuit het patiëntenperspectief sluit ik aan bij de oproep van Mr. Hankes, voor meer bewustwording bij artsen voor wat betreft de patientenrechten zoals verwoord in de WBGO. Dat zal tot een betere communicatie en zorg leiden.

Joke

@AlecMalmberg | 30 april 2015

Beste Sophie,

Hartelijk dank voor je aanvullingen. mijn blog gaat er vooral om dat er besproken wordt wat wordt gecommuniceerd met welke zorgverlener, met toestemming van de patient. En dat de patient en de dokter het er samen over eens zijn. dus inderdaad toestemming en de check of de informatie klopt.
het spreekt mij veel meer aan mijn collega's uit te nodigen om hierover in gesprek te gaan. gelukkig heb ik meer collega's in het umcg die er zo over denken. ik heb het al eerder op de agenda geplaatst en zal er nogmaals om vragen.
met vriendelijke groet @AlecMalmberg

Mr Sophie Hankes vz SIN-NL | 23 april 2015

Beste Alec, prima dat je vermoedelijk als een van de weinige medisch specialisten een kopie van je brief aan de huisarts stuurt. Als juriste wijs ik je erop dat je volgens de Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst- wgbo verplicht bent om het concept van je brief eerst aan je patient voor te leggen, ter goedkeuring.
Hiermee voorkom je mogelijke fouten in je brief en schending van het toestemmingsvereiste -wgbo- en je beroepsgeheim voor het versturen van medische informatie.
Wellicht dat jij bereid bent om je collega's hierop te wijzen en voortrekker te worden van correcte uitvoering van dit aspect van de wgbo? SIN-NL staat je graag terzijde!

Alec Malmberg | 17 april 2015

Beste patient 2.0

Hartelijk dank voor uw aanvullingen. Zeker goed dat de patent meekijkt of de brief wel goed is.
Het zijn 2 verschillende onderwerpen 1 realtime meekijken met epd; brieven en uitslagen enzo. Zie ook umcu. Die dat mogelijk maakt.
Tweede is overeenstemming wat in welke brief naar welke dokter gaat.
Als dokter geef ik vaak mee dat niet alles in de brief moet, zeker niet naar verzekering of bedrijfsgeneeskundige zaken.

Het is inderdaad erg belangrijk met lkaar hierover na te denken.
Met vriendelijke groet @AlecMalmberg

patient2punt0 | 16 april 2015

Goed dat dit ook hier eens aangekaart wordt! De kwaliteit van het medisch dossier zou aanzienlijk verbeterd kunnen worden als patiënten zelf in real time inzage in - in ieder geval - de briefwisseling zouden hebben.

Zelf heb ik jaren geleden het verslag van een revalidatietraject totaal laten herschrijven, omdat ik er op bedacht was dat UWV die zou willen opvragen én omdat ik enig inzicht had in de gebrekkige dossiervorming tijdens het traject zelf.

Ik pleit ervoor om patiënten de mogelijkheid te geven een kopie van álle correspondentie per mail te ontvangen, en ze te vragen om de brief te controleren en de mogelijkheid te geven om een correctie voor te stellen.

@AlecMalmberg | 16 april 2015

Beste Elisa,

Hartelijk dank voor je reactie.
Brief zie ik ook als een bevestiging dat de hulpvraag juist is begrepen.
Helemaal mee eens om te voorkomen dat door de brief een vooronderstelling ontstaat.

Met vriendelijke groet,

@AlecMalmberg

elisa | 14 april 2015

Wat relevant is dit, daar sla je de spijker op de kop. Hoe vaak heb ik niet een verwijzing met onjuiste feiten en toon meegekregen. Ik kan het 100 keer beter vertellen. Ik heb meegemaakt dat een verwijzing niet de essentie bevatte maar wel een vooronderstelling. Als die vooronderstelling al niet klopt, zet je de specialist op het verkeerde been. Als je dan zelf niet ingrijpt, zit je al snel in een verkeerd vervolgtraject. Dat is jammer van ieders tijd en wat is dat duur!!

Een verwijsbrief is formaliteit voor de verzekering. Ik ben paramedisch opgeleid en kritisch patient, dus ik zie die brieven heel anders dan de gemiddelde patient wellicht.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.