Naar de navigatie Naar de inhoud

"Reik mij alternatieven aan"

Geplaatst op 28 oktober 2015 door - 8900 keer bekeken

Foto "Reik mij alternatieven aan"

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?

Deze week aan het woord diabetespatiënt Jan Neels (68 jaar). Hij is regelmatig in het ziekenhuis te vinden voor controles of de gezondheid van zijn zieke vrouw.

“Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo voelt het ook bij de behandeling van een aandoening. Vaak zijn er meerdere behandelmogelijkheden, en daarover moet je als patiënt goed voorgelicht worden. Als een arts dat doet, dan is hij voor mij patiëntvriendelijk.”

Te luchtige toon

“Mijn vrouw kreeg een aantal jaren geleden te maken met een verstopte dunne darm. Ze kreeg een scan om te bepalen waar de verstopping in de darm zat. Tijdens deze scan kwam aan het licht dat mijn vrouw een kleine tumor bij haar nier had. “Die tumor haal ik er wel even uit”, vertelde de behandelend nefroloog op een te luchtige toon. Alsof een operatie niks is. Mede door deze misplaatste luchtigheid, en ook omdat de arts geen alternatieven voor een operatie gaf, zijn we voor een second opinion naar een ander ziekenhuis gegaan.”

“Dat was een wereld van verschil. De arts besprak met ons alle behandelmogelijkheden, en de voor- en nadelen daarvan. Bij hem kregen we het gevoel dat het werd gewaardeerd als we meedachten. We konden veel vrijer spreken. Het is misschien gek om over een ziekenhuis te zeggen, maar ik voelde me er thuis.”

Minutenlang in de wacht

“Over de zorg in Nederland ben ik eigenlijk heel tevreden. Dat het soms niet zo patiëntvriendelijk is, is niet altijd slechte wil, eerder onkunde. Vooral qua benadering en toegankelijkheid valt ervoor ziekenhuizen en artsen nog een wereld te winnen. Zo vind ik het maken van afspraken vaak nog heel omslachtig. Je belt naar een centraal nummer waarna de receptioniste je doorverbindt naar de poli of afdeling. Daar sta je vervolgens 9 van de 10 keer minutenlang in de wacht. Dat kan toch veel makkelijker en sneller? Bijvoorbeeld door patiënten de mogelijkheid te geven om online afspraken te laten maken.”

Wie is dit jaar het meest patiëntvriendelijk?

Dat beslist u! Vindt u dat uw kliniek, ziekenhuis, verpleeg-/verzorgingshuis of zorgverlener dit jaar een patiëntvriendelijkheidsprijs verdient? Omdat er zo goed naar u wordt geluisterd of de ondersteuning zo prettig is? Laat dan voor 16 november a.s. uw waardering achter en stem zo mee!

Zoek & waardeer



Er is 1 reactie geplaatst

Hilène | 4 november 2015

"Reik mij alternatieven aan". Was dat maar de praktijk bij mensen met chronische pijnsyndromen bij bijvoorbeeld fibromyalgie. Helaas worden zij maar al te vaak 'rondgepompt' in het circuit. Van de ene specialist naar de ander. Het is onbegrijpelijk dat de chirurgische methode, die in Zwitserland (Baar) wordt uitgevoerd niet aangeboden wordt. Ja je moet het zelf betalen maar dan kom je er ook definitief vanaf! De ziekte fibromyalgie is een aantoonbaar somatische aandoening en wordt veroorzaakt door zenuwbeklemmingen in elleboog en enkel.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.