Naar de navigatie Naar de inhoud

Richtlijn aangepast? Vergeet de vaste klanten niet

Geplaatst op 26 mei 2021 door - 457 keer bekeken

Foto Richtlijn aangepast? Vergeet de vaste klanten niet

Hoe weten zorgverleners wat goede zorg is en welke zorg ze moeten leveren? Dat staat in zogenaamde richtlijnen. Maar als richtlijnen worden aangepast naar nieuwe inzichten, weten artsen dat dan allemaal?

Of moeten we ze scherp houden? Ik kwam er achter, en kon zo een onnodig onderzoek voorkomen.

Darmpoliep

In 2005 kreeg ik een onderzoek aan mijn dikke darm. Daar werd een kleine poliep gevonden. Het vroeg ontdekken van een kwaadaardige poliep betekende dat ik elke 5 of 6 jaar (dat veranderde tussentijds) een dikkedarmonderzoek moest laten doen. Zo kon een eventuele nieuwe poliep op tijd ontdekt en verwijderd worden en de kans op darmkanker sterk worden verkleind. Het gaf me een rustig idee.

Dikkedarm-onderzoek

Sindsdien had ik nog twee keer zo’n onderzoek. Ik vroeg dan een verwijzing aan mijn huisarts. Ik kreeg meteen na het onderzoek de uitslag en steeds werd er niets gevonden. Het onderzoek zelf is niet fijn, maar je krijgt een roesje, waardoor je licht slaapt en er niets van merkt. Het meest vervelende is nog het laxeren een dag van te voren.

Ik had van alle onderzoeken de brief van de specialist aan de huisarts zelf in mijn bezit. Ik heb gemerkt dat als ik alles zelf meeneem, het veel sneller geregeld is. Onbegrijpelijk dat dat nodig is, vind ik, in dit digitale tijdperk.

Weer een controlemoment

Omdat ik sinds het vorige controlemoment was verhuisd, vroeg ik nu een verwijzing naar mijn nieuwe ziekenhuis. Toen ik belde voor een afspraak, werd ik uitgenodigd voor een consult. Het leek me nogal overbodig, omdat ik wist wat er moest gebeuren. Maar ze waren er heel duidelijk over dat ik moest komen.

Ik nam alle brieven mee en liet ze zien aan de MDL-arts. Ze reageerde vrij snel met: “Maar u hoeft helemaal geen controle meer… we weten waar de poliep zat en het was er maar één”. Ze legde uit dat de richtlijn hierover al een aantal jaren geleden was aangepast.

De tekst gaat na de afbeelding verder

Noks Nauta

Opgelucht ging ik weg, geen vervelende onderzoeken meer. Maar hoe kan dit? Hoe kon het dat de vorige MDL arts of de huisarts hier niets van had gezegd? En hoe gaat de aanpassing van zo’n richtlijn eigenlijk? Zouden er wellicht nog veel, blijkbaar overbodige onderzoeken plaatsvinden?

Veranderd medische beleid tijdens behandeling

Al eerder was ik geconfronteerd met een verandering in het medische beleid. Dat had te maken met een behandeling voor osteoporose. Die duurde vijf jaar en toen ik daarna voor controle kwam, kreeg ik zo ongeveer op mijn kop, want ik had na afloop van die vijf jaar een infuus moeten hebben.

Wie had moeten weten dat het beleid veranderd was? De arts heeft mijn gegevens toch? Hij had toch contact op kunnen nemen om me dat te vertellen? Waar zijn al die digitale patiëntendossiers dan voor?

Vergeet de patiënt niet

Ik vermoed nu dat er in veel meer gevallen teveel of juist te weinig diagnostiek of behandeling plaatsvindt door wijzigingen in het beleid. Misschien wel duidelijk voor de artsen als er nieuwe patiënten komen, maar ze vergeten dat het ook over patiënten gaat die er al zijn. Ik kwam er ‘toevallig’ achter.

Nu pakte het goed uit, ik was opgelucht, geen darmonderzoeken meer nodig. Maar in andere gevallen krijg je juist te weinig zorg, als er bijvoorbeeld een nieuwe behandeling of een nieuw onderzoek mogelijk is.

Mogen alsjeblieft alle patiënten profiteren van nieuwe inzichten? En bedenk iets, om dat op tijd te doen. Het kan opleveren dat er onnodige en overbodige medische handelingen wegvallen en bij anderen biedt het een kans op betere zorg.

Bij iedere richtlijn hoort patiënteninformatie. De Patiëntenfederatie heeft daarom samen met leden patiënteninformatietools ontwikkeld. Het is een online hulpmiddel om kwaliteitsstandaarden begrijpelijk te maken voor patiënten.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.