Ruim 70.000 waarderingen op ZorgkaartNederland over verpleeghuiszorg

Geplaatst op - 1359 keer bekeken

Foto Ruim 70.000 waarderingen op ZorgkaartNederland over verpleeghuiszorg

Bewoners en hun naasten kunnen beter dan wie dan ook beoordelen hoe goed een verpleeg- of verzorgingshuis is. Daarom kunnen zij hun instelling waarderen op ZorgkaartNederland. Er staan nu ruim 70.000 waarderingen online.

Om nog meer ervaringen van bewoners en hun naasten te verzamelen, zet ZorgkaartNederland speciale interviewteams in. Zij bezoeken nog tot het einde van dit jaar zorglocaties om bewoners om hun mening te vragen.

Interviewteams in gesprek met bewoners

Sinds de start van het project “Waardigheid en Trots” in 2015 hebben interview- en belteams van ZorgkaartNederland bijna 1.000 verpleeg- en verzorgingshuizen bezocht. Zij zijn daar in gesprek met de bewoners gegaan over hun ervaring. Leuk weetje: Sinds 2015 zijn dat al ruim 595.500 gespreksminuten... Dat komt overeen met 413 volledige dagen van 24 uur! Mede dankzij deze teams staan er nu al ruim 70.000 waarderingen online. Met deze waarderingen geven we alle bewoners een stem. En we krijgen een goed beeld van hoe het is om in het huis te wonen. Daarmee helpen we toekomstige bewoners met het kiezen van een plek die het beste bij hun wensen past.

Kwaliteit verpleeg- en verzorgingshuizen verbeteren

De organisatie krijgt een eenmalige rapportage als een interview- of belteam langs is geweest. Dankzij deze waardevolle informatie hebben verschillende verpleeg- en verzorgingshuizen verbeteringen doorgevoerd. Soms klein, soms groot. Zoals een instelling die ondanks een geplande verhuizing toch besloot om nog iets te doen aan de kwaliteit van de badkamers. Een verbetering die de huidige bewoners erg op prijs stelden. Zonder de waarderingen had de organisatie niets aan de badkamers gedaan. Zo draagt dit project bij aan de transparantie én kwaliteit van verpleeg- en verzorgingshuizen in Nederland.

Meer dan een interview

Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen vormen een kwetsbare groep. Dat vergt een voorzichtige aanpak waarbij goed luisteren belangrijk is. Regelmatig monden de interviews uit in mooie, ontroerende, trieste en soms hilarische verhalen. Bewoners genieten van de extra aandacht en nemen de tijd voor hun verhaal. Zo ook een meneer die van het interview een speciale gelegenheid maakte. Hij had zijn beste pak aangetrokken en de meest comfortabele stoel klaargezet voor de interviewer. Meneer beantwoordde met een grote grijns alle vragen. Na het interview liep hij mee om de nieuwe eetzaal te laten zien en de interviewer uit te zwaaien. Op dit soort momenten zijn interviewers halve maatschappelijke werkers. En dat is een mooie aanvulling op het oorspronkelijke project: ophalen van waarderingen.

Benieuwd wat úw bewoners vinden?

Onze interview- en belteams zijn nog tot het einde van dit jaar actief. Op ZorgkaartNederland ziet u de zorglocaties die deze maand een bezoek van één van onze interviewteams verwachten.
Is uw locatie nog niet bezocht door een interviewteam of benaderd door een belteam? Meld u dan nu gelijk aan via interviewteams@patientenfederatie.nl of 033-330 33 66




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter 0


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland