Teledermatologie moet gouden standaard worden

Geplaatst op 10 september 2015 door - 12106 keer bekeken

Foto Teledermatologie moet gouden standaard worden

Als dermatoloog help je tegenwoordig niet alleen de patiënten die je zelf op de poli ziet, maar ook patiënten op afstand, die je nog nooit in levende lijve hebt ontmoet. Dit komt doordat in de afgelopen tien jaar dermatologen via teledermatologie huisartsen steeds meer op afstand over huidaandoeningen adviseren.

Rode, jeukende bulten op scheenbenen

Een centrum dat teledermatologie mogelijk maakt is onder andere KSYOS Telemedisch Centrum. Hierbij ben ik zelf aangesloten. Net als een groot aantal huisartsen. Willen zij dat ik meekijk of dat een collega meekijkt met een huidaandoening? Dan stelt hij zijn vraag via het elektronisch patiëntendossier (epd) van KSYOS Telemedisch Centrum. Belangrijk is dat de huisarts heel nauwkeurig de klacht beschrijft, foto’s ervan toevoegt en een duidelijke vraag formuleert. Ik of één van mijn collega’s kan dan heel gericht feedback geven, of vervolgvragen stellen. Gemiddeld krijgt de huisarts binnen een paar uur antwoord.

Laatst nog heb ik een huisarts geholpen die zich geen raad wist met een patiënt die rode, jeukende bulten op beide scheenbenen had. Moe van de slapeloze nachten door de hevige jeuk, bezocht de patiënt als laatste op maandagmiddag het spreekuur van zijn huisarts. Die stuurde mij diezelfde namiddag nog een vraag, waarna een korte e-mailwisseling ontstond over de achtergrond van de klacht. Had de patiënt nog iets bijzonders gedaan in het weekend? Wat bleek: de patiënt had een sportief weekend in de buitenlucht doorgebracht en was gestoken door een insect. Deze informatie bevestigde mijn vermoeden: een heftige reactie op een insectenbeet. Op dinsdagochtend schreef de huisarts het door mij geadviseerde recept voor. Binnen een paar dagen was de patiënt van zijn klachten af.

Voordelen van teledermatologie

Met dit snelle advies bespaarde de patiënt zich een ritje naar de polikliniek dermatologie. Uit onderzoek blijkt dat 74%* na een digitaal advies niet meer naar het ziekenhuis hoeft. En als de huisarts doorverwijst, is dit een heel gerichtere doorverwijzing. De patiënt belandt meteen op de juiste plek. Wetenschappelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat teledermatologie bewezen effectief is. Bovendien leren huisartsen veel van teleconsulten. Na verloop van tijd zie je dat dezelfde huisarts steeds minder teleconsulten aanvraagt, omdat hij huidklachten beter op waarde kan schatten.

Zou iedere huisarts over de mogelijkheid van teleconsultatie moeten beschikken? Ik, als vakidioot die louter goede ervaringen hiermee heeft, zeg hierop natuurlijk volmondig ja. Maar ik weet ook dat er genoeg tegenstanders – zowel dermatologen als huisarts -  zijn. Volgens hen kost het vooral extra tijd en werk. In het voorbeeld dat ik net aanhaalde, zouden zij zeggen: probeer eerst een zalfje, helpt het niet, dan kan de patiënt altijd nog naar een specialist. En zijn de foto’s wel goed te beoordelen? Leidt het niet tot meer misdiagnoses?

Ben ik bevooroordeeld?

Deze tegenwerpingen zetten mij aan het denken. Ben ik niet te bevooroordeeld wat betreft teledermatologische zorg? Daarom heb ik mijn oor te luister gelegd bij een aantal huisartsen dat hier net mee gestart is.  Zij vertelden dat in het begin extra tijd nodig is, maar dat de digitale zorg en het invullen van een epd voor huisartsen een tweede natuur geworden is. Het leereffect van de antwoorden levert hen op een andere momenten juist tijd op. Vooral het voordeel van een snelle diagnose en behandeling voor de patiënt en de in overgrote meerderheid besparing van een specialistisch consult, werd als algemeen gedeeld voordeel gezien. 

Deze ervaringen, plus mijn eigen ervaringen, onderstrepen mijn stelling: teledermatologische zorg moet tot het basisarsenaal aan mogelijkheden in de eerste lijn behoren.

Dr. Heydendael (@DrHeydendael)

*van der Heijden JP, de Keizer NF, Bos JD et al. "Tele dermatology applied following patient selection by general practitioners in daily practice improves efficiency and quality of care at lower cost". British Journal of Dermatology, 2011 

Copyright foto: Copyright Rijnstate ziekenhuis




Er zijn 15 reacties geplaatst


  • Marthe | 24 september 2015

    Het is een geweldig idee. Zeker in dit vak. Geen tijdverlies met ziekenhuisbezoek en de Huisarts wordt er ook wijzer van.

  • Marcel Teheux | 19 september 2015

    Misschien kan je zo wel 80% van de problemen en vragen op afstand "behandelen" . Scheelt enorm veel voor arts, patient, en zorgkosten.
    De premies kunnen weer omlaag!

  • Koos Theuws | 19 september 2015

    Interessante ontwikkeling! Het lijkt mij dat juist dermatologie zich leent hiervoor goed leent. Foto's vanuit verschillende hoek genomen én goed geformuleerde omschrijving + vraag van de huisarts kan de patient een gang naar het ziekenhuis besparen.

  • Ineke Claessen | 19 september 2015

    Voor mij een logische ontwikkeling. We gebruiken steeds meer mediatechnieken om elkaar op de hoogte te brengen/ houden van informatie. Efficiënt en snel.

  • Nicoline | 16 september 2015

    Mooi geschreven. Blijkt hieruit ook dat kosten minder worden voor de patient? Eigen risico wordt niet berekend?

  • José frijns | 15 september 2015

    Mooie ontwikkeling, die kennis en expertise uitwisseling. Daar kan de patiënt alleen maar "beter" van worden.
    En het spaart de patiënt ook nog vaak een reis naar het ziekenhuis uit.

  • C van der Valk | 14 september 2015

    2 paar ogen zien meer dan 1, een snelle en innovatieve manier om de eerste lijn te ondersteunen vanuit het ziekenhuis. Slim!

  • Fons Duchateau | 14 september 2015

    Mooi initiatief. Het vak dermatologie leent zich er uitstekend voor. De meeste afwijkingen zitten aan de buitenkant van het lichaam in dit vakgebied. Voordeel van foto's is dat je op het moment van de ergste klachten ook een beeld hebt. Na verwijzing zijn de klachten vaak alweer veranderd. Ik hoop dat het veel gebruikt gaat worden. Goed voor de patient en voor het budget.

  • marianne briels | 14 september 2015

    Fantastisch initiatief. snellere diagnose lost ook sneller een probleem op. Jammer dat je als patient niet rechtstreeks vragen kunt stellen met toegevoegde foto's. Dan heb je nog sneller een advies en de eventuele behandeling gaat dan alsnog via huisarts.

  • Willem Haverkort | 14 september 2015

    Goede ontwikkeling, samenwerking in de regionale gezondheidszorg met moderne communicatiemiddelen. Dit past helemaal in de trend van telemedicine, telezorg, ketenzorg etc.

  • T.Smeets | 13 september 2015

    Teledermatologie lijkt me een geweldig hulpmiddel vooral voor huisartsen.
    Ze kunnen dan bij twijfel heel alert advies geven aan patiënten.
    De app voor huidkanker ( om vlekjes te vergelijken ) is ook zo'n ooi hulpmiddel.

  • Marie Frijns | 13 september 2015

    een goed artikel en ik denk een sprong voorwaarts in de budget beheersing van de zorg .

  • J B F Van Berkel | 12 september 2015

    Met veel plezier en aandacht gelezen. Helemaal top om dit te realiseren. Snelle diagnostiek en betere samenwerkeing tussen de lijnen.
    Als professional, maar ook als patient zie ik alleen maar winnaars.

  • Jan Taco | 11 september 2015

    Ik hoor hier Leonard Witkamp in terug. En terecht naar mijn mening.

  • Nicolien Eckel | 10 september 2015

    Wat een fantastische methode. Ook een gerustellend gevoel dat de technische ontwikkelingen toegepast worden op dit vlak. Jullie zitten er bovenop.


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland