Naar de navigatie Naar de inhoud

"U pakt mijn zorg af"

Geplaatst op 17 september 2015 door - 9913 keer bekeken

Foto "U pakt mijn zorg af"

Het “keukentafelgesprek” in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) roept bij veel mensen vaak vragen en emoties op. Deze gesprekken zijn voor veel mensen lastig en spannend. Vooral als er minder zorg of hulp wordt toegekend dan wordt gevraagd.

Het keukentafelgesprek gaat over de hulpvraag die iemand heeft. Gemeenten kijken naar de mogelijkheden van zelfredzaamheid van hun inwoners, en of er hulp of ondersteuning uit de eigen sociale omgeving beschikbaar is. Het keukentafelgesprek is van groot belang, omdat het de basis vormt voor de zorg en ondersteuning die geboden wordt naar aanleiding van de hulpvraag. Dat betekent dat degene die het gesprek voert voldoende vakkennis en sociale vaardigheden moet hebben om de situatie goed en bekwaam te kunnen beoordelen. Maar is dit ook in de praktijk het geval?

Vervuild huis

Uit de praktijk blijkt dat gemeenten niet altijd op huisbezoek gaan bij hun inwoners. Regelmatig voeren gemeenten telefonische keukentafelgesprekken waarin ze soms min om meer eenzijdig mededelen dat mensen op de hulp worden gekort. Dat kan en mag niet. Dat bleek ook uit de rechtelijke uitspraak in de zaak van een hoogbejaard echtpaar uit het Friese Dantumadeel. De huishoudelijke hulp werd door de gemeente afgeschaft. Met de hulp kon het stel nog zelfstandig wonen. Maar toen de hulp wegviel, vervuilden zij in hun eigen huis. De rechter besliste in het voordeel van het echtpaar, het zomaar schrappen of verminderen van de huishoudelijke hulp zonder gedegen onderzoek mag niet. Maar wat moet er dan gebeuren?

De situatie van hulpbehoevenden moet door gemeenten goed in beeld worden gebracht om tot een ‘goede’ oplossing te komen. Maar gemeenten blijken in de praktijk hier niet altijd aan te voldoen. Wmo-consulenten die het keukentafelgesprek voeren blijken vaak niet over voldoende kennis te beschikken om de situatie van de hulpbehoevende goed te kunnen beoordelen. Daarnaast weten mensen vaak niet wat hun rechten en mogelijkheden zijn. Dat is een kwalijke zaak, aangezien in het keukentafelgesprek juist grotendeels bepaald wordt welke hulp wél of niet gegeven wordt.

Maatwerk

Iedere persoon, en dus ook elke hulpvraag, is anders. Dus ieder onderzoek naar de hulpvraag moet dan ook anders zijn. Wat voor de ene kwetsbare oudere een goede oplossing is, hoeft dat lang niet altijd te zijn voor de andere oudere. Gemeenten dienen dan ook samen met de hulpbehoevende en het sociale netwerk te kijken naar een passende oplossing, voor die ene persoon, met die specifieke problemen, in die uitzonderlijke situatie. Dat is pas ‘maatwerk’.

Samantha Ruesink



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.