Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw mening over de zorg werd in 2015 steeds belangrijker

Geplaatst op 23 december 2015 door - 8800 keer bekeken

Wat Nederlanders van hun dokter, tandarts, ziekenhuis of verpleeghuis vinden, werd in 2015 steeds relevanter. Steeds meer organisaties in de zorg benutten de ervaring van patiënten. In 2015 kwam de teller te staan op 225 organisaties die de waarderingen van ZorgkaartNederland.nl actief gebruiken. ZorgkaartNederland.nl is de grootste waarderingssite van de zorg, en is een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF. Steeds meer mensen deelden in 2015 hun ervaring op ZorgkaartNederland.nl. Inmiddels komen er maandelijks ruim 9000 bij.

Meer en meer

In 2015 besloten 138 zorgaanbieders om ZorgkaartNederland actief in te zetten als instrument om hun zorgverlening te monitoren en te verbeteren. Ook zet een toenemend aantal verpleeg-/verzorgingshuizen de deuren open voor de ervaring van hun bewoners. In 2015 werden 7000 bewoners en mantelzorgers om hun ervaring gevraagd door interviewteams van ZorgkaartNederland. De sterke stijging van ervaringen over verpleeg-/verzorgingshuizen is te danken aan het programma ‘Waardigheid en Trots’ van het ministerie van VWS om de verpleeghuiszorg transparanter te maken, en aan een samenwerking met brancheorganisatie Actiz.

Inspectie

Naast zorgaanbieders maakt ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) sinds 2015 gebruik van de waarderingen op ZorgkaartNederland. Zij monitoren de waarderingen als één van de elementen om de kwaliteit van zorg te volgen. Als de waardering van een zorgverlener ineens snel daalt, kan dat een signaal zijn dat er iets mis is.

Zorgverzekeraars

Tot nu toe toonden zorgverzekeraars nog weinig belangstelling voor de waarderingen op ZorgkaartNederland. Alleen De Friesland Zorgverzekeringen toont de Zorgkaart-waarderingen in de Zorgwijzer van haar website. Daar komt nu verandering in. Deze week sloot Patiëntenfederatie NPCF een samenwerkingsovereenkomst met Menzis Zorgkantoren. Directeur Dianda Veldman: “We zijn blij dat nu ook Menzis Zorgkantoren de waarderingen van ZorgkaartNederland.nl gaat tonen voor haar verzekerden. Zo kunnen meer mensen kennis nemen van ervaringen van anderen, zodat ze beter kunnen kiezen voor een zorgaanbieder die bij ze past. Menzis gaat ook meedoen om meer waarderingen  te verzamelen en stimuleert zorgaanbieders gebruik te maken van de mogelijkheden die ZorgkaartNederland biedt.”

Een dokter die past bij je voorkeur

In 2015 zijn significant meer mensen ZorgkaartNederland gaan gebruiken als keuzehulp. Per maand trekt de site ruim 1.000.000 bezoeken. De bezoekers kijken niet alleen hoe hun behandelaar scoort, maar maken ook gebruik van de informatie die per aandoening geboden wordt. Dankzij samenwerkingen met patiëntenorganisaties zoals het Longfonds, kan ZorgkaartNederland doorverwijzen naar specifieke informatie voor mensen met bijvoorbeeld COPD, verschillende vormen van kanker, hernia, etc. In 2015 kwamen er op ZorgkaartNederland vier vergelijkingshulpen bij en werden er vijf bijgewerkt. Patiënten gebruiken deze vergelijkingshulpen om de zorgaanbieder te vinden die past bij hun specifieke wensen. In totaal staan er nu 21 vergelijkingshulpen op ZorgkaartNederland.

Patiëntvriendelijkheid

2015 sloot positief af voor een aantal zorgaanbieders vanwege de Patientvriendelijkheidsprijs die zij wonnen op 9 december. Winnaar in de categorie Ziekenhuizen, het Deventer Ziekenhuis, haalde met het hoogste aantal waarderingen een gemiddelde score van 8,5.

ZorgkaartNederland wenst alle bezoekers, samenwerkingspartners en zorgaanbieders een gezond en patiëntvriendelijk 2016

@ZorgkaartNed



Er zijn 2 reacties geplaatst

Ineke di Gazar | 22 januari 2016

Graag laat ik weten dat de zorg voor mijn moeder in het Verpleeghuis Rijnhof te Renkum subliem is geweest. Zij heeft daar helaas maar een korte tijd mogen wonen en ging jammergenoeg steeds verder achteruit. De medewerkers, verpleegkundigen ,artsen en fysiotherapeuten zijn als team en als mens heel betrokken geweest bij haar verzorging , dachten mee en waren allerliefst en geduldig, wij als familie, konden met alle vragen terecht en we hielden nauw contact t.a.v. Het zorgplan.
Hulde voor Rijnhof waar de mens centraal blijft staan, ongeacht hoe druk het was, kleinschaligheid blijkt dus heel goed te werken. Maar het zijn de medewerkers met een GROOT HART!!! Die er toe doen! Nogmaals ontzettend bedankt voor alles! Hartelijke groeten , Ineke di Gazar

Benny | 30 december 2015

Wij zijn zeer tevreden over het personeel van IJsselheem, verpleeghuis De Nieuwe Haven, afdeling Vondelkade.
We worden overal bij betrokken en geen vraag van onze kant is te veel. Ook het overleg met de arts is prima. Lief behulpzaam personeel, zelfs als onze moeder wel eens agressief wil worden door haar dementie. Ik hoop voor onze moeder en alle andere bewoners dat het nog lang zo mag blijven.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.