Vastberaden onzekerheid

Geplaatst op - 1055 keer bekeken

Vastberaden onzekerheid

In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Hierbij het blog van Danny van den IJssel, productmanager bij ZorgkaartNederland.

Niet lang geleden zag ik een foto van mezelf genomen in december 2009. Ik was nog lang niet grijs, kilo’s lichter en mijn lichaamshouding straalt meer onzekerheid uit dan ik met mijn vastberadenheid op dat moment had gewild.

Ervaringen delen

Want vastberaden was ik in 2009 zeker en onbevangen ook. Er moest
en zou een groot landelijk platform komen waar patiënten snel en eenvoudig een goede dokter konden vinden. Een platform waar patiënten op een laagdrempelige manier hun ervaring konden delen om zo anderen te helpen kiezen. Een platform ook waar dokters en andere zorgaanbieders konden
rekenen op een veilige en betrouwbare omgeving die ze zou beschermen tegen stelselmatige onheuse bejegening. Een platform waar patiënt en dokter samen de zorg beter maken.

Beter worden van klachten én complimenten

Maar ondanks die enorme drive was ik ook wat onzeker. Want wat als er niemand naar onze website zou komen omdat er simpelweg geen behoefte aan een zo’n platform zou bestaan? Wat zou er gebeuren als alleen ontevreden patiënten hun beklag zouden doen en de website tot een klaagmuur en schandpaal zou uitgroeien. En dan de zorgverleners. Zouden zij massaal in verzet komen tegen een platform als dit? Niet kunnen of willen accepteren dat een patiënt ook iets van hen kan vinden? Of de mogelijkheden niet zien om van klachten én complimenten ook zelf beter te worden.

'Doktertje bashen'

En dan na maanden voorbereiden staat het platform live. Het eind van een project rond een idee maar het begin van een product. Met het team hard werken aan ZorgkaartNederland. Een aantrekkelijk en eigentijds platform ontwikkelen, heel veel ervaringen verzamelen en instrumenten voor zorgaanbieders maken zodat zij op een goede manier met ZorgkaartNederland aan de slag kunnen gaan. Met passie en overtuiging heel hard werken aan draagvlak en gezamenlijke doorontwikkeling. Patiëntenorganisaties aansluiten, beroeps- en sectororganisaties meenemen en verzekeraars overtuigen. Maar tegelijkertijd ook wakker liggen van ingezonden brieven en dikke krantenkoppen. ‘Doktertje Bashen op internet’, “ZorgkaartNederland moet weg” en ‘ZorgkaartNederland heeft geen nut’.

Kritisch blijven

De foto waarover ik in het begin van deze blog spreek, werd genomen kort voor de lancering van ZorgkaartNederland. En de vastberadenheid is er nog steeds. Geholpen door de miljoenen bezoeken, honderdduizenden ervaringen, de onderzoeken en de fantastische voorbeelden van zorgverleners die aan de hand van de feedback de zorg dagelijks met patiëntervaringen willen verbeteren, krijgen we dagelijks de bevestiging van de juistheid van de weg die we in 2009 zijn ingeslagen. Maar ook de onzekerheid blijft aanwezig. Al is die een stuk lichter zie ik het steeds meer als zegen in plaats van last. Het zijn immers de continue kritische vragen die ik mezelf stel die ons beter maken. En stel ik de vragen zelf niet dan zijn er altijd wel anderen om ons kritisch te volgen en ons op de juiste weg houden. Een weg waarvan ik niet kan voorspellen waar die zal eindigen maar waarvan wel duidelijk is dat ik die met vastberaden onzekerheid blijf vervolgen.       




Er is 1 reactie geplaatst


  • A Jansen |

    Zorgkaart Nederland is een mooi platform. Ik gebruik het zakelijk en privé. Wat ik nog steeds niet goed begrijp: waarom worden er nog cijfers van 2010 getoond en waarom tellen deze mee in het gemiddelde cijfer? Iets wat zes/zeven jaar geleden goed of minder goed was zegt helemaal niets meer over het hier en nu. Kan dat korter aub, bv maximaal vier/vijf jaar?

    Reactie ZorgkaartNederland:

    “Dank voor dit mooie compliment. Wij zijn ook constant op zoek naar verbeteringen op de website en uw feedback is daarom ook erg waardevol.

    Wij tonen inderdaad ook nog oude(re) waarderingen. Deze waarderingen kunnen inzicht geven in hoe zorgverleners en zorginstellingen met de ‘feedback van patiënten’ zijn omgegaan. Komen dezelfde goede punten of verbeterpunten nog steeds naar voren? De bezoeker kan zelf bepalen tot wanneer hij/zij een waardering nog van waarde vindt.

    We hebben enige tijd geleden wel het zogenaamde ‘historische perspectief’ toegevoegd. We laten per jaar zien welk cijfer is gegeven en op basis van hoeveel waarderingen dit tot stand is gekomen. Zo kunnen mensen ook overzichtelijk zien hoeveel recente en hoeveel oudere waarderingen er zijn gegeven.

    Hopelijk geeft dit antwoord op uw vraag waarom we ook nog oude(re) waarderingen laten staan."


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht