Naar de navigatie Naar de inhoud

Wat vinden bewoners en mantelzorgers belangrijk?

Geplaatst op 12 januari 2017 door - 6223 keer bekeken

Foto Wat vinden bewoners en mantelzorgers belangrijk?

ZorgkaartNederland heeft nieuwe vragen gepubliceerd voor de ervaringen in de verpleeghuiszorginstellingen. Met de nieuwe vragen willen we nog beter laten zien hoe bewoners en hun mantelzorgers de Nederlandse verpleeghuiszorg ervaren. Eerder kregen thuiszorg en de zorgverzekeraars al eigen vragen.

 

 

 

De vragen in het waarderingsformulier zijn als volgt aangepast:

  • Afspraken: Hoe verliep het maken van afspraken? En komt de organisatie/medewerker gemaakte afspraken over tijden, tijdstippen en bereikbaarheid na?
  • Verpleging: Hoe beoordeelt u de kwaliteit en het effect van de verpleging, verzorging of behandeling? Wat vindt u van de deskundigheid van de medewerkers?
  • Omgang medewerkers: Behandelen de medewerkers u met aandacht? Wat vindt u van de manier waarop medewerkers met u omgaan?
  • Kwaliteit van leven: Sluit de zorg aan op wat u belangrijk vindt? Past het bij de manier waarop u wilt leven?
  • Luisteren: Wordt u gezien en gehoord? Wordt er passend gereageerd op uw vraag of verzoek?
  • Accommodatie: Hoe beoordeelt u het gebouw, de voorzieningen en de omgeving?

De vragen ‘Verpleging’ en ‘Kwaliteit van leven’ zijn nieuw voor verpleeghuiszorg. De andere vier vragen veranderen niet. Wél zijn de toelichtingen hier aangepast. Vanaf 12 februari is het algemene cijfer van een verpleeghuis het gemiddelde van de zes cijfers van de nieuwe vragen.


Betere zorgervaringen

In 2016 heeft ZorgkaartNederland bewoners van verpleeghuizen gevraagd wat zij belangrijk vinden. Wat verstaan zij onder kwaliteit? Uit de gesprekken blijkt dat bewoners door hun lichamelijke en geestelijke achteruitgang beperkt worden. Zaken die voor hen belangrijk zijn, kunnen niet altijd meer. Bewoners en mantelzorgers vinden het belangrijk dat hier aandacht voor is en dat gekeken wordt naar wat nog wel kan.

‘Tijd hebben om te luisteren en aandacht voor je hebben,
bijvoorbeeld door je kussen op schudden als je niet kunt slapen.’

Tijdens vijf groepsgesprekken spraken de onderzoekersuitgebreid met 21 (mantelzorgers van) bewoners van verpleeghuizen. Ook spraken ze met vijf leden van de interviewteams om van hen te leren wat zij veelal horen als zij een ervaring van een bewoner noteren.


Toelichtingen

Op ZorgkaartNederland staan niet alleen cijfers, bewoners en hun mantelzorgers vertellen ook waarom ze die cijfers geven in een toelichting. Die toelichting is een belangrijk deel van een waardering, omdat daarin precies te lezen is hoe het is om in het verpleeghuis te wonen. Daarom gaat ZorgkaartNederland ook in 2017 verder met het ophalen van ervaringen via interview- en belteams.

‘Je krijgt zoveel vreemde mensen aan je bed, dat vind ik niet fijn. Dat is niet leuk hoor, iedere keer een andere aan je bed krijgen om te helpen. Ze weten dan niet wat ze moeten doen.’

Lees hier het rapport “Kwaliteit verpleeghuiszorg, wat vinden bewoners en mantelzorgers belangrijk?” waarop de zes nieuwe vragen voor de verpleeghuiszorgsector zijn gebaseerd.

Lees hier een overzicht van de zorgorganisaties waar onze interviewteams in januari met de nieuwe vragenlijst langsgaan.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.