Naar de navigatie Naar de inhoud

Wat vinden cliënten van de langdurige zorg in de gehandicaptenzorg?

Geplaatst op 27 maart 2018 door - 1458 keer bekeken

Foto Wat vinden cliënten van de langdurige zorg in de gehandicaptenzorg?

Om dat uit te vinden gaan cliënten nu in gesprek met een interviewer. Ervaren interviewers komen langs op locatie en stellen vragen over de ervaring van de cliënt met zijn of haar zorg. Het verslag van het interview komt als ervaring op de website van ZorgkaartNederland. Het ervaringsgesprek wordt gevoerd in het kader van de kwaliteitsagenda ‘Samen sterk voor kwaliteit’ en de interviewers zijn allemaal in dienst van Ieder(in), KansPlus, het LSR en de LFB.

Kwaliteitsagenda
Het kunnen voeren van regie is belangrijk voor cliënten en staat daarom centraal in de kwaliteitsagenda die samen met andere coalitiepartners als Ieder(in), KansPlus, de LFB en het LSR is opgesteld. Kunnen cliënten het leven leiden wat ze graag willen leiden? Om daar keuzes in te kunnen maken hebben ze informatie nodig. Met het bieden van keuze-informatie worden cliënten hierin ondersteund.

ZorgkaartNederland
Om cliënten te helpen bij het maken van keuzes is ervoor gekozen om gebruik te maken van de waarderingen op ZorgkaartNederland. De ervaringen van anderen helpen namelijk bij het maken van keuzes. Om meer ervaringen te verzamelen bij cliënten die langdurige zorg ontvangen in het kader van de WLZ zijn interviewers opgeleid door ZorgkaartNederland. Zij gaan langs bij cliënten met een verstandelijke, lichamelijke en/of zintuigelijke beperking en hun naasten. De cliënten wonen zelfstandig of in een woonvoorziening.

Interviewers in gesprek
In de afgelopen maanden hebben we de interviewers getraind. Het zijn stuk voor stuk gemotiveerde en betrokken interviewers geworden die enthousiast en positief waren over de training. Zoals een van de deelnemers nog twitterde: “Supergoed gegaan en Supertrots.”

De interviewers hebben zelf ervaring binnen de gehandicaptenzorg. Een aantal interviewers zijn zelf ervaringsdeskundigen. Samen met een coach halen zij nu waarderingen op. De cliënten bij wie zij komen reageren erg enthousiast op het bezoek.

Benieuwd naar wat uw cliënten vinden?
Een bezoek van interviewers aan een locatie is kosteloos. De interviewers worden zolang de voorraad strekt betaald vanuit de subsidie die door VWS is verstrekt. De interviewers zijn nog tot eind 2018 beschikbaar om waarderingen op te halen bij uw cliënten.

Wilt u graag dat uw locatie ook bezocht wordt? Meldt u zich dan aan via interviewers@iederin.nl.  



Er is 1 reactie geplaatst

pim | 11 oktober 2018

Dankjewel voor dit artikel over gehandicaptenzorg. Wat goed dat er gecontroleerd wordt hoe de clienten de zorg ervaren. Ik denk dat je met hun inbreng daadwerkelijk leert waar de verbeterpunten liggen en hoe jouw intentie als verzorger zich werkelijk naar de praktijk vertaalt.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.