Naar de navigatie Naar de inhoud

Zeg dokter, hoe goed kent u mij?

Geplaatst op 15 juli 2015 door - 2355 keer bekeken

Foto Zeg dokter, hoe goed kent u mij?

Na een kort consult, ik was bijna bij de deur, vroeg ze mij iets wat mij niet losliet. Thuisgekomen ging ik nadenken. Ik vroeg mij af of zij wel alles van mij weet. Ik vroeg mij ook af of andere huisartsen alles van hun patiënten weten.

Met mijn mond vol tanden

Mijn huisarts vroeg mij op de valreep of ik medicijn E. nog gebruikte. Op dat moment was ik zo verbaasd over die vraag dat ik enkel ontkennend antwoordde en de deur uit liep. Medicijn E., ik was het al bijna vergeten, is een zogenaamde injectable tegen reuma. Een duur medicijn dat ik al bijna twee jaar niet meer gebruik! Ik kreeg na het injecteren namelijk een extreem allergische reactie waarvoor ik bij haar collega op het spreekuur ben geweest. Collega schreef mij onder ander medicijnen voor. En nu dus deze vraag.

Belletjes gingen thuis rinkelen. Ik vroeg mij af of huisartsen wel alles weten van het medicijngebruik van hun patiënten. Of zij wel een up-to-date overzicht hebben van de in gebruik zijnde medicatie (ook die door specialisten zijn geïnitieerd), én niet te vergeten de medicijnen waar de patiënten mee gestopt zijn.

Geen eenduidig antwoord

Ik stelde mijn vragen op social media aan huisartsen en doktersassistenten, maar kreeg geen eenduidig antwoord.
Zo blijkt dat niet alle huisartsen hetzelfde HIS (Huisarts Informatie Systeem) gebruiken. Er zijn praktijken die wel inzicht hebben in wat apotheken verstrekken aan medicatie maar niet wat via bijvoorbeeld door specialisten van een ziekenhuis wordt voorgeschreven. Andere praktijken hebben geen inzicht in wat apotheken verstrekken, maar wel van de medicijnen die worden verstrekt vanuit het ziekenhuis.
Ook zijn er, gelukkig, wel praktijken die een compleet overzicht hebben van het medicijngebruik van hun patiënten. Wat nergens terug is te vinden, tenzij patiënten dat zelf melden bij hun dokter, is wat zij, indien van toepassing, bij een internetapotheek hebben besteld.

Iedereen een compleet overzicht

Terug naar mijn verbazing. Het liet me niet los. Ik ben van mening dat het hebben van een hierboven genoemd up-to-date medicijnoverzicht essentieel is voor de veiligheid van patiënten. Ik denk ook dat een bepaald ziektebeeld of klachtenpatroon van een patiënt juist door dat overzicht helderder kan worden. Er zijn bijvoorbeeld genoeg medicijnen die bijwerkingen op kunnen leveren. Of wat te denken van de veelbesproken wisselwerking die sommige medicijnen hebben met elkaar.

Door het ontbreken van een compleet, up-to-date, medicatieoverzicht weet jouw huisarts niet precies wat jij gebruikt óf wat jij niet meer gebruikt. Ik ben van mening, maar ja wie ben ik, dat elke huisarts zo’n compleet overzicht moet hebben.

Er zijn ongetwijfeld redenen te over waarom dit complete medicijnoverzicht nog niet overal is doorgevoerd. Maar ik zie vooral winst. Winst op het gebied van veiligheid en gezondheid van de patiënt.

@MarySjabbens

Deze blog is eerder verschenen op www.marysjabbens.nl



Er zijn 5 reacties geplaatst

JT | 17 juli 2015

De apotheek kan alleen een volledig up-to-date geneesmiddelenoverzicht verstrekken als u alle geneesmiddelen bij dezelfde apotheek ophaalt.
Een ziekenhuis of een poliklinische apotheek die medicatie aflevert, moet dit doorgeven aan de openbare apotheek van de gebruiker, maar ... dat verloopt niet altijd foutloos.
U moet zèlf doorgeven aan de apotheek wanneer u stopt met een bepaald middel, uw arts doet dit lang niet altijd.
Dus, als u een medicatieoverzicht krijgt bij de apotheek, controleer dan altijd of alle gegevens nog juist zijn, en laat ze indien nodig aanpassen!

Mary | 16 juli 2015

Toch hè, is het bizar. De huisarts behoort net als de patiënt up-to-date geïnformeerd te zijn. Misschien is het systeem niet overzichtelijk genoeg?

Ray | 16 juli 2015

Het artikel is gewoon propaganda om het EPS er door te drukken. Schande!

H. Ritsema | 15 juli 2015

Inmiddels al jaren cliënt van de zorg en ik merk dat je zélf de verantwoording moet nemen voor goede informatie. Ik neem bij elk doktersbezoek een recent medicatieoverzicht mee, vraag prints van labuitslagen, houd eigenlijk een eigen dossier bij. Dus vooral zélf initiatief nemen en van tijd tot tijd om de tafel om alles door te spreken!

S.Kaiser-van Gennip | 15 juli 2015

Een eerste vereiste is dan wel, dat de apotheek een correcte en uptodate registratie heeft!


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.