ZorgkaartNederland-interviewteams voortvarend van start

Geplaatst op 28 augustus 2015 door - 7557 keer bekeken

Doe mij zo’n interviewteam! We hopen dat veel verpleeg- en verzorgingshuizen net zo enthousiast zullen reageren na het zien van onderstaande video:

Behoefte aan openheid

Sinds juni zijn we begonnen met het ophalen van waarderingen binnen de verpleeg- en verzorgingshuizen. Uiteindelijk moeten er 70.000 waarderingen in drie jaar tijd worden opgehaald. Het streven is dat begin 2018 alle relevante informatie van driekwart van alle huizen te vinden is op ZorgkaartNederland.

Op deze manier willen we, in opdracht van het ministerie van VWS, de kwaliteit van ouderenzorg inzichtelijk krijgen. Iets wat nu nog niet overal het geval is. Dat er behoefte is aan openheid, blijkt wel uit de reactie van Brenda Boonk, kwaliteitsadviseur van Vilente, één van de organisaties waar al een interviewteam op bezoek is geweest.

Boonk:“Wij willen dicht bij onze bewoners en hun naasten staan en hen betrekken bij wat wij beter kunnen doen. Positieve reviews zijn prettig, maar minder goede reviews betekent dat we actie kunnen ondernemen en met hen in gesprek kunnen gaan.”

Ook voor mensen die voor de keus staan: wel of niet naar een verpleeghuis, is die openheid nodig. De waarderingen geven een beeld over wat hen te wachten staat, hoe de service is en hoe de instelling eruit ziet bijvoorbeeld. 

Meer dan een interview

Met de inzet van de gratis interviewteams kunnen verpleeg- en verzorgingshuizen een impuls geven aan die openheid. Inmiddels hebben we 50 interviewers getraind om bewoners, familieleden en hun naasten te interviewen. Iets wat zeker geen gemakkelijke klus is. Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen vormen een kwetsbare groep en dat vergt toch een heel voorzichtige aanpak waarbij goed luisteren het belangrijkste is.

Meer dan eens monden de interviews uit in mooie, ontroerende, trieste en soms hilarische verhalen. Bewoners genieten van de extra aandacht en nemen de tijd voor hun verhaal. Zo ook een meneer die van het interview een speciale gelegenheid maakte. De interviewer schreef ons dat de meneer zijn beste pak had aangetrokken en van alles had klaargezet om te laten zien. De meest comfortabele stoel stond klaar voor de interviewer en meneer beantwoordde met een grote grijns de vragen. Na het interview liep hij mee om de nieuwe eetzaal te laten zien en de interviewer uit te zwaaien.

Op dit soort momenten zijn interviewers halve maatschappelijke werkers. En dat is een mooie aanvulling op het oorspronkelijke project: ophalen van waarderingen.

 




Er is 1 reactie geplaatst


  • Mw Keller | 3 september 2015

    Het zou fijn zijn als deze interview teams ook bij GGZ Mediant eens langs zouden gaan. Wordt de GGZ cliënt eindelijk eens serieus genomen.


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland