Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs van Noks Nauta over Praten met je dokter

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

12 artikelen

Blog Dokters zijn leerzame patiënten

Dokters zijn leerzame patiënten

24 januari 2019 Noks Nauta

In Medisch Contact stond recent een verslag van een Amerikaans onderzoek naar wat er gebeurt als een arts in de rol van patiënt zelf een andere arts raadpleegt. De eerst gelijke rollen worden ongelijk. Omdat artsen zich dan anders kunnen gaan gedragen, lopen de artsen, als ze patiënt zijn, het risico op onderbehandeling of juist overbehandeling.

Blog Advies arts opvolgen en bijsluiter negeren?

Advies arts opvolgen en bijsluiter negeren?

20 juni 2017 Noks Nauta

Ik bleek, vanwege diverse risicofactoren, al jong osteoporose te hebben en dat was schrikken. Daarom wilde ik een arts die daarin gespecialiseerd is. Hij begeleidt mij nu ongeveer 10 jaar. Hij weet dat ik iemand ben die alles precies wil weten en dat ik ook mee wil denken over de medicatie. Dat ik niet alles zomaar slik en spuit. Dat heeft ook te maken met mijn ervaring dat ik vaak bijwerkingen van geneesmiddelen ervaar.

Blog Wat artsen en andere zorgverleners zouden moeten weten over hoogbegaafdheid

Wat artsen en andere zorgverleners zouden moeten weten over hoogbegaafdheid

20 december 2016 Noks Nauta

Jarenlang heb ik gedacht dat ik de rol van patiënt lastig vond omdat ik zelf ook arts ben. Ik kreeg ook nogal eens conflicten. Nu weet ik dat in elk geval een deel van de knelpunten in die contacten te maken hebben met mijn hoogbegaafdheid. Veel andere hoogbegaafden vertellen me namelijk hoe lastig ze het vinden om naar een arts te gaan. Ze komen er vaak teleurgesteld vandaan, soms worden er verkeerde diagnoses gesteld, soms krijgen ze conflicten.

Blog Mijn zorgverleners en ZorgkaartNederland

Mijn zorgverleners en ZorgkaartNederland

11 oktober 2016 Noks Nauta

Ik ben al jaren een fan van ZorgkaartNederland. Ik vond het al meteen bij aanvang een uitermate goed initiatief. Voordat ik deze blogs ging schrijven, droeg ik ook al bij door het schrijven van waarderingen van mijn zorgverleners. Ik dacht daar altijd goed over na. Nooit zette ik iets zomaar op de site. Ik streefde ernaar datgene op te schrijven wat ik ook persoonlijk had besproken. De laatste week heb ik mij verbaasd over hoe verschillend mijn eigen zorgverleners denken over ZorgkaartNederland. Hierbij enkele voorbeelden.

Blog Herstel na operatie: wat is nog normaal?

Herstel na operatie: wat is nog normaal?

20 juli 2016 Noks Nauta

Zeven maanden geleden werden een kennis van mij en ik op dezelfde dag geopereerd aan verschillende aandoeningen en in verschillende ziekenhuizen. Beiden waren we goed voorgelicht over wat ons te wachten zou staan, dachten we. Nacontrole vond plaats, in principe een of meer keer en in elk geval zo’n zes weken na de operatie en dat was het dan. Daaruit leidden wij af dat je dan min of meer hersteld zou zijn.

Blog Voorlichting is ook een vak

Voorlichting is ook een vak

26 april 2016 Noks Nauta

Voorlichting geven aan patiënten is een essentieel onderdeel van de medische professie. Dat geldt in allerlei situaties. Uitleg over een aandoening, een onderzoek of een behandeling. Het belang van voorlichting is pregnanter aanwezig als er keuzes zijn en er besluiten moeten worden genomen. Dat komt bij sommige ernstige ziektes voor, maar ook bij niet levensbedreigende aandoeningen. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk?

Blog Hoe vertellen patiënten over hun klachten?

Hoe vertellen patiënten over hun klachten?

9 februari 2016 Noks Nauta

Als arts lette ik daar niet zo op, maar nu ik patiënt ben, merk ik aan de reactie van artsen dat ik mijn klachten anders vertel dan veel andere patiënten. Hierdoor komen mijn klachten én de ernst daarvan niet altijd goed over. Waar komt dat door? Tijd voor een analyse.

Blog Doe ik het als patiënt fout?

Doe ik het als patiënt fout?

2 februari 2016 Noks Nauta

Als arts en als patiënt doe je allebei afzonderlijk, maar ook samen je best om een klacht of aandoening te bestrijden. Soms lijkt het echter alsof er een soort competitie ontstaat tussen de arts en de patiënt. Dat is niet effectief en schadelijk voor de behandeling en de relatie.

Blog Lichamelijk onverklaarbare klachten: een uitdaging voor de arts-patiëntcommunicatie

Lichamelijk onverklaarbare klachten: een uitdaging voor de arts-patiëntcommunicatie

15 december 2015 Noks Nauta

Over de term SOLK (lichamelijk onverklaarbare klachten) schreef ik al eerder. Ik vind het een vreselijke term. Ik vind zelfs dat er gevaren zijn aan het gebruiken van deze term. Hier geef ik enkele redenen daarvoor.

Blog Gooi onverklaarbare klachten niet op één hoop!

Gooi onverklaarbare klachten niet op één hoop!

3 december 2015 Noks Nauta

SOLK is de afkorting voor somatisch (lichamelijk) onverklaarde, onverklaarbare of onvoldoende verklaarde klachten. Wie heeft ooit bedacht om hier een naam aan te geven? Ik vind het een vreselijke term en ik denk ook dat we mensen hiermee niet helpen. Wat wel kan helpen is om te analyseren wat artsen nu eigenlijk hieronder verstaan. En dan blijft er niet veel over.

Filters